Fără ele, orașele ne-ar rămâne străine…

Fără ele, orașele ne-ar rămâne străine…
Fără ele, orașele ne-ar rămâne străine…

Unii oameni caută să se întoarcă din vacanță cu valiza plină de suveniruri – pentru ei și pentru cei dragi –  alții se mulțumesc doar cu un card de memorie ticsit cu mii de poze, mai sunt și cei care nu vor să ia nimic palpabil înapoi acasă și păstrează doar starea de bine în minte, ca un afrodisiac pentru zilele mohorâte, prea pline de griji sau… pur și simplu triste. Noi facem un pic din toate astea și mai adaugăm un obicei care ar putea părea neobișnuit pentru mulți, dar care e sarea și piperul călătoriilor noastre: observăm, pozăm și comentăm reclamele care ne răsar în cale.

Fără ele, orașele ne-ar rămâne străine…

Și credeți-mă pe cuvânt, e rost de nostalgii serioase și când vine vorba de a te despărți de imagini fascinante care ilustrează ingenios și subtil sloganurile publicitare. Mie mi s-a s-a întâmplat asta în aeroportul din Milano, când nu-mi puteam lua ochii de la reclamele pentru brandul de cafea Lavazza sau brandul vestimentar Dolce & Gabbana. Noroc că în final a învins rațiunea care mă avertiza că timpul trece, iar avionul nu stă să aștepte o fată vrăjită de… reclame!

Fără ele, orașele ne-ar rămâne străine…

Apoi l-am cunoscut pe Radu, care în loc să domolească pasiunea mea ciudată pentru reclame, a amplificat-o. Așa că am ajuns să ne bucurăm de ad-urile vintage cu care era decorat un restaurant în Lyon mai mult decât de de mâncarea servită… și să ne înțelegem, mâncarea n-a fost deloc rea, doar era vorba de localul Best I Ever Had.

Tot în Franța, dar de această dată în Paris, am rămas muți de uimire – nu doar în fața Turnului Eiffel ci și… în autobuz. Când ne-am revenit din uimire am zâmbit amar la gândul că “în România n-ar avea oricum niciun efect” afișul care îndeamnă la păstrarea decenței în mijlocul de transport în comun, sugerând conversații care să nu depășească o anume limită a decibelilor.

Reclamele trezesc tot felul de gânduri și senzații dacă știi cum să le privești: te pot face să îți pui întrebări despre ce-ți dorești de la viață sau ce regrete ai sau te pot duce cu gândul la o fostă iubire.  Eu am pățit asta privind o reclamă la bere, într-o zi de vară, într-o gară, în Nisa.  Ciudat, nu-i așa?

Și cu timpul, pentru mine, pentru noi a devenit tot mai clar că orașele se îmbracă în ad-uri așa cum oamenii se îmbracă potrivit ultimelor tendințe din modă.  De la culori, linii, forme și până la cuvinte și semne de punctuație, toate detaliile pe care le putem culege dintr-un afiș publicitar contribuie la imaginea pe care acel loc și-o construiește.

Fiecare întâlnire cu aceste orașe a venit și cu o concluzie izvorâtă din observarea reclamelor: Milano rămâne un simbol al luxului și rafinamentului. Lyon este orașul unde oamenii sunt toleranți și acceptă sau chiar îndrăgesc alte culturi, inclusiv riscurile ce derivă din această toleranță, cum ar fi americanizarea. Paris este un loc civilizat, cu oameni care respectă regulile, iar Nisa este un oraș efervescent și pasional.

Nu spun că sunt singurele concluzii posibile și nici că ar fi imposibil de actualizat, la o eventuală nouă vizită. Spun doar că ad-urile orașelor prin care trecem se pot dovedi pline de sensuri, dacă avem răbdare să le descoperim. Așa s-a născut City in Ads, un blog unde creionăm portrete-robot ale orașelor prin care trecem, folosindu-ne de indiciile pe care le culegem din reclamele pe care le zărim, fie în stațiile de autobuz și metrou, fie alături de clădiri istorice, fie în cafenele sau chiar în edițiile locale ale revistelor. Pentru că, dacă nu reușim să-i descoperim pulsațiile intime imprimate în creativitatea publicitară, orice oraș parcă ne rămâne puțin străin, indiferent cât de multe alte lucruri descoperim despre el, din alte surse.

Filosofia City in Ads: Orașele sunt ca oamenii… au mereu povești ascunse. Depinde în ce cheie le citești. Noi decodificăm ad-uri. Dacă sunteți curioși, vă așteptăm pe blog și pe Facebook

bestvalue.eu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.