Thassos, Grecia| Plajele noastre preferate de pe insulă

Există două categorii de oameni cand vine vorba despre Thassos: cei care vin aici a 4-a, 5-a…10-a oară și cei care nu au fost niciodată pe insula, dar rad și îi ironizeaza pe cei care fac asta. La urma urmei, pare hilar să revii intr-un loc cand sunt atatea destinații fabuloase în lume.
Pana anul trecut noi eram de partea aceea a barierei cu râsul și glumele pe seama nebunilor după Thassos, acum am depus armele si ne declarăm cuceriți de insula asta mica, însă atât de ofertantă: am fost a doua oară, în doar 8 luni. De data asta cu o ofertă găsită la Lidl Tour.

In Thassos, diminețile încep cu o singura intrebare: pe ce plajă mergem azi? Vreti cu nisip fin sau cu pietricele ca să faci snorkeling? Pe coasta de est sau de vest? Oricum, in maximum o oră ajungi in partea opusă a insulei. Se practică aici un soi turism al plajelor, cred că-s foarte puțini cei care stau și se prăjesc la soare pe o singură plajă tot timpul cât stau acolo. Noi am fost de două ori pe insulă și de fiecare dată a fost ziua și plaja, mai ales că am avut de unde alege. E și ăsta unul dintre motivele pentru care Thassosul este atât de căutat de turiști(i) români: oricât de pretențios ai fi, oricât de mult ți-a plăcea un anume tip de plajă, sigur găsești ceva pe gustul tău aici.

Mi-aș fi dorit să stăm atât de mult în vacanță încât să pot spune acum că am mers pe toate plajele din Thassos. Adevărul e că de multe dintre ele nici nu ne-am apropiat din diverse motive:

• cele din zona Limenas/sau capitala Thasos le-am considerat o „specie” aparte, nu pentru că ar fi diferite de cele de pe restul insulei, ci pentru că-s multe de tot și le-am lăsat pentru o vacanță viitoare;
  • cele sălbatice – oricât de sexy mi s-ar părea mie o plajă din asta neatinsă de picior de șezlong, umbreluță și beach-bar, adevărul e că le-am lăsat și pe astea pentru o vacanță viitoare – una peste vreo 15 ani, când om veni aici fără copii;
  • cele la care se ajunge foarte greu, din cauza drumului: – mașina noastră nu ne permite să experimentăm orice petic de pământ care ne iese în cale;
  • cele foarte populare și foarte aglomerate: pe unele dintre plajele-vedetă ale Thassosului ar trebui să te instalezi de la apusul soarelul (deci cu o zi înainte) ca să găsești un loc liber pe nisip; ăsta e motivul pentru care n-am coborât deloc pe Aliki – un golf mititel, cu o plajă la fel de mică și de neîncăpătoare

***

Diminețile noastre în Thassos începeau cu o căutare rapidă pe câteva site-uri unde erau prezentate pe scurt toate plajele de pe insulă, aplicam filtrele proprii (să fie amenajată cu umbrele și șezlonguri și să aibă măcar un beach bar de unde să mâncăm la prânz) și să putem ajunge acolo cu mașina noastră. Pentru căutătorii de plaje sălbatice, neprihănite de picior de turist (român) pare hilar să ai asemenea dorințe în materie de plaje, dar ăștia suntem: o familie cu doi copii mici, cărora nu ne place neapărat să stăm la soare, care aveam nevoie de umbră în timpul zilei pentru că e foarte greu să conduci 50 de kilometri până la o plajă unde să stai o oră-două, apoi să te întorci la hotel pentru somnul de prânz și să te duci din nou la (altă) plajă spre seară.

Protejați-vă și voi (dar mai ales pe copii) cu cremă cu factor de protecție cât mai mare (noi am avut +50), pălărie pe cap și un tricou sau, de preferat, un costum special cu protecție UVA/UVB.

1. Salonikios Beach

De departe plaja noastră preferată, care ne-a smuls mai multe wow-uri când am ajuns acolo, după ce am bâjbâit puțin drumul. Am aflat de ea de aici, adevărul e că arată de mii de ori mai bine decât în poze. Salonikios Beach e într-un golf liniștit, unde pădurea de pini coboară aproape de apă și asta se reflectă în apa mării, care are o culoare de vis! La prânz, preț de o oră-două, plaja se aglomerează puțin pentru că oprește aici un vaporaș de croazieră, în rest însă e o plajă cu mult chill- chiar și muzica de la beach bar e ok, nu ne-a deranjat deloc.

Pentru amatorii de off-camping în Grecia, aici am văzut mai multe corturi campate la buza pădurii, cu cel mai mișto view spre golf.

=>Plaja e cu nisip nu prea fin, amestecat cu pietricele, la fel e și în apă care se adâncește destul de repede.

=> Se poate mânca aici la prânz – salată grecească și souvlaki

Cum ajungi: în apropiere de Potos este o benzinărie, este un indicator la dreapta (pe un drum pietruit) spre Salonikios Beach chiar înainte de benzinărie (venind dinspre Potos). Pe tot parcursul drumului sunt indicatoare din loc în loc, e imposibil să te rătăcești, atâta doar că trebuie să mergeți cu atenție, drumul nu e chiar în cea mai bună stare. Sunt locuri de parcare sub pomi, înainte de a coborî ultima pantă spre mare.

2. Ploumis

N-am fi mers aici dacă nu ne-o recomandau niște prieteni, dar a fost o surpriză atât de frumoasă că iată, e pe locul 2 în topul nostru. Ploumis e, de fapt, numele tavernei de pe plaja care e o extensie din micul sat Skala Rachoniou (la vreo 15 kilometri vest de Limenas).

De departe cea mai liniștită plajă pe care am fost, cu mulți pini unde să îți poți pune șezlongul, cu hamace dacă ai chef de un pui de somn la prânz și o senzație de libertare nemaipomenită, deși vorbim despre o plajă organizată. Plaja continuă mult în dreapta – spre Skala Rachoniou – cu o porțiune sălbatică, numai bună pentru plimbare.

=>Plaja e cu nisip fin iar intrarea în apă e lină, perfectă pentru copii.

=> Se poate mânca aici la prânz – meniul e specific unei fish taverna, prețurile sunt la fel ca peste tot

Cum ajungi: Coordonate GPS 40.768006 | 24.591806. Sunt locuri suficiente de parcare lângă plajă, sub pomi.

3. Marley Beach

Golful din Astris e unul din preferatele noastre, deși aici sunt amenajate două plaje (cu șezlonguri, umbrele, toate cele) este foarte liniștit. Noi am stat în zona Beach Lounge Barului Marley – multora nu le place plaja asta pentru că sunt anunțați de la bun început că nu pot folosi șezlongurile și umbrelele dacă vin cu lada frigorifică plină și consumă din ea, motiv pentru care nu vă va fi recomandată prea des. Închirierea șezlongurilor se face contra unei consumații de minimum 7 euro – e adevărat că noi, cu copiii, avem tot timpul la noi fructe, borcănele cu mâncare și apă și niciodată nu ne-a atras cineva atenția că nu avem voie cu ele.

=>Plaja este cu nisip amestec cu pietricele și, din câte îmi amintesc, e unul dintre cele mai bune locuri de pe insulă pentru snorkeling

=> În capătul celălalt al golfului este o tavernă care pregătește la prânz pește proaspăt și fructe de mare (prietenii cu care am fost anul trecut au spus că acolo au mâncat cel mai bun pește de pe toată insula).

Cum ajungi: la 5 kilometri de Potos, după ce treceți de Psili Ammos Beach și înainte de a intra în Astris, pe partea dreaptă este Marley Beach Lounge Bar. Există o parcare generoasă (în soare).

4. Trypiti Beach

Am fost de mai multe ori aici – și anul trecut dar mai ales acum, pentru că am stat la 2 minute de plajă – la Trypiti Bungalows, e una din plajele cele mai late de pe toată insula. În plin sezon se aglomerează destul de repede, pentru că în jur sunt mai multe hoteluri mari și trebuie să fiți matinali dacă vreți șezlong și umbră. Altfel, nu-i bai, e suficient loc sub soare, pentru toată lumea! Chiar și pentru nudiști.

E în top și pentru că e foarte aproape de taverna cu cei mai buni creveți și calamari din Thassos – Stelakis.

=>Plaja este cu nisip amestec cu pietricele iar intrarea în apă este abruptă. Pe malul apei sunt o mulțime de pietricele colorate divers – perfecte pentru o joacă cu cei mici.

=> Se poate mânca pe plajă – fie la Taverna Pirofani, fie la Beach Bar Plavoulis

Cum ajungi: venind dinspre Limenas, imediat după Trypiti Bungalows este indicator la dreapta, spre Trypiti Beach. Există parcare, sub pomi, lângă plajă.

5. Psili Ammos și Stelakis Beach

Psilli Amos e una din plajele cele mai populare din Thassos, dovadă stau zecile de mașini parcate pe șosea, vizavi de plajă. E în topul nostru nu neapărat pentru pitorescul ei, deși mă gândesc cum este să îți începi dimineața direct pe plajă, dacă stai în campingul de acolo, ci pentru mâncarea foarte bună de la taverna de pe plajă. La fel și Stelakis Beach, care este în fața tavernei cu același nume.

Alte plaje din Thassos

Paradise Beach – probabil cel mai fin nisip de pe toată insula, însă prea aglomerată pentru gustul meu. Singura plajă unde plătești pentru șezlong și umbrelă (7 euro) și nu este inclusă nicio băutură.

Golden Beach – nisip foarte fin, apă mică la mal, în unele zile se pot forma valuri periculoase; e o plajă destul de aerisită în zona campingului.

Marble – Saliara Beach – probabil cea mai spectaculoasă plajă de pe toată insula, culoarea apei este incredibilă. Din păcate drumul până acolo este destul de greoi iar plaja devine pur și simplu neîncăpătoare de la primele ore ale dimineții. Tot aici am văzut mai multe viespi (și mai mari) decât în alte părți de pe insulă

Atspas – Skala Marion – una din cele 3 plaje din Skala Marion, e într-un golf tare drăguț însă priveliștea spre vilele neterminate de sus nu e prea grozavă.

Pachis – o plajă cu mulți pini, destul de aglomerată însă liniștită; la 7 kilometri de Limenas

Ce nu ne-a plăcut pe plajele din Thassos?

N-am fost niciodată dintre cei care se plâng de toate cele când merg în vacanță, care sunt nemulțumiți din primul minut de când deschid ochii dimineața până când pun capul pe pernă, seara. Nu văd de ce ți-ai strica vacanțele cu tot felul de nimicuri când te poți bucura de binele ce ți se întâmplă acolo, atunci.

Thassos e doar o insulă grecească, nu-i nici Raiul pe Pământ, nici Dumnezeul plajelor, nici al prețurilor mici-mici. Asta înseamnă că e un loc minunat, dar imperfect. Are insula plaje spectaculoase, taverne cu mâncare delicioasă, grecul știe să facă turism, dar mai sunt și bube.

• viespile care apar cu zecile când simt miros de mâncare sunt, de departe, cele mai enervante neajunsuri din Thassos. E aproape imposibil să te așezi la masă și să roiască în jur, cu tot cu fumul de la cafeaua arsă așezată pe mese. Pe de altă parte, anul trecut în septembrie însă, nu erau aproape deloc;
  • plaja din Skala Potamia – mult lăudată pe internet – ni s-a părut horror: abia avea loc să treacă un om printre șezlonguri (atât de înghesuite erau), intrarea în apă era plină de alge urât mirositoare, în apă era plin de oameni. N-am stat decât 1 minut, am făcut atac de panică și am plecat la Golden Beach;
  • n-am văzut pe nicio plajă niciun salvamar;
  • înțeleg că Thassos trăiește acum din turism și că scopul lor e să atragă cât mai mulți, nu să-i îndepărteze, dar mi-ar fi plăcut să văd polițiști de la circulație care să-i mai întrebe de sănătate pe unii; off the record, cei mai nesăbuiți (și nesimțiți) șoferi erau români.

Ne-a plăcut în Thassos, cred că mai mergem!

Loredana
Sunt și aici

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.