Idei de weekend: road trip pe Coasta Mării Negre – Nessebar, Sozopol și câteva plaje

Plajele din nordul Bulgariei le-am văzut acum 2 ani (articolul devenit atât de popular pe internet e aici), îmi place la nebunie Balcicul, mai ales primăvara, când grădinile castelului sunt pline de lalele iar o cină cu scoici la Dalboka nici nu mai are rost să fie menționată.

Mai la sud de Varna nu fusesem încă (bine, o dată la Nisipuri dar nu mi-a plăcut câtuși de puțin) și nu pentru că sudul Coastei Mării Negre n-ar fi ofertantă ci pentru că e nevoie de mai mult de un weekend ca să digeri pe îndelete toată bogăția culturală și naturală a Bulgariei de sud. Nici măcar 4 zile nu sunt suficiente să vezi tot, am plecat cu gândul la multe locuri unde mi-aș fi dorit să merg și am fost tot timpul copleșită de gândul că nu îmi ajunge timpul să le fac pe toate. Mi-a plăcut atât de mult încât deja am mai planificat o scurtă vacanță într-acolo, chiar săptămâna care vine.

Nu uita să îți protejezi pielea cu loțiune cu SPF (factor de protecție) cât mai ridicat!

Cum ajungi?

Ca să ajungi pe coasta sudică a Mării Negre bulgărești, cei mai mulți șoferi recomandă vama Giurgiu – 374 de km, însă acum se lucrează la podul peste Dunăre, se circulă pe un singur fir alternativ (cu semafor) și din această cauză în fiecare zi cozile se întind pe kilometri.

Noi la plecare am ales varianta cea mai lungă – 438 de km (aparent cea mai rapidă), pe autostradă până la Murfatlar și apoi prin vama Negru Vodă iar când ne-am întors, în Varna am cotit-o spre Dobrich și apoi am ținut spre Silistra (unde am trecut cu bacul) – Călărași – Drajna – A2 (365 de km). Și la dus și la retur am făcut în jur de 7 ore (cu o oră pierdută la Silistra din cauza bacului).

Costuri: prin Negru Vodă plătești taxa de pod de la Fetești (13 lei/sens pentru turisme) iar prin Silistra plătești ferry-boat-ul (18 lei sau 5 euro).

Deși a fost mai lung drumul prin Negru Vodă, a compensat din plin cu zecile de lanuri de lavandă în floare pe lângă care am trecut – am deschis geamul de la mașină, în aer mirosea a Provence!

Bulgaria Marea Neagra Nessebar Sozopol (3)

Unde stai?

În ultima mini-vacanță în Bulgaria am stat în Nessebar – orășeul istoric protejat de UNESCO, la Hotelul Sol Nessebar Mare, aflat la doar 2 km de centrul vechi. Deși sunt hoteluri mici și în buricul târgului, ziua este foarte aglomerat și gălăgios, îți faci loc cu greu prin mulțime iar ca să ajungi la plajă trebuie să mergi cam mult pe jos. În plus, vechiul Nessebar este atât de mic încât îl vezi într-o după-amiază, nu se justifică o cazare aici, mai curând un hotel pe malul mării – să împuști 2 iepuri dintr-un foc: și plajă și mini-city-break.

Hotelul Mare face parte dintr-un resort împreună cu alte două hoteluri – Palace și Bay, reunite sub numele de Sol Hotels – mie mi s-a părut a fi un Paradis pentru familiile cu copii, singurul meu regret e că bebe nu e mai mare să se poată bucura și mai mult de toate facilitățile.

Sol Nessebar Mare Nessebar Bulgaria (57)

Ce vezi?

Nessebar e cam cât centrul vechi al Bucureștiului, are mai puțin de 1 km lungime și vreo 350 de metri lățime, așa că în timpul sezonului turistic e mare aglomerație pe străduțe – cam cum e duminică dimineața în piețele bucureștene. Comparația nu e întâmplătoare, vechiul Nessebar s-a tranformat într-un imens bazar în aer liber, fiecare clădire istorică are la parter buticuri care vând de la nimicuri colorate (magneți de frigider, pușculițe din piele, jucării din lemn) la bijuterii blănuri și pielării („The winter is coming„, cum ar spune fanii Game of Thrones).

Bulgaria Marea Neagra Nessebar Sozopol (39)

Dacă ajungi la prânz, când soarele dogorește prea tare, sunt câteva piațete cu cafenele turcești și dulcegării tradiționale unde poți să te odihnești, să simți pulsul orașului, să-l privești, să-i digeri istoria de mai mult de 3000 de ani (e unul dintre cele mai vechi orașe din Europa). Și dacă ți se face foame, mergi în capătul peninsulei, spre mare unde sunt câteva restaurante cu o priveliște grozavă la mare și meniu pescăresc care mi-au atras atenția.

Bulgaria Marea Neagra Nessebar Sozopol (32)

Ce vezi:

Ca orice city-break care se respectă, și pentru Nessebar e o listă scurtă de „to do”:

• Muzeul de Arheologie (Program: luni-vineri 9.00-20.00, weekend 9.00-19.00, biletul costă 6 leva). Detalii aici.
  • Bisericile din Nessebar (se spune că în Epoca de Aur a Nessebarului erau aici nu mai puțin de 40 de biserici, astăzi există informații despre 23 dintre ele – unele au rămas în picioare, altele doar ruine). Intrarea în biserici costă 6 leva pentru Sf. Ștefan și 3 leva pentru celelalte dar dacă iei un bilet combinat care costă 20 de leva poți să vizitezi Muzeul de Arheologie, Muzeul Etnografic și toate bisericile). Detalii aici.
  • Muzeul de film (în Piața Mesembria).

Bulgaria Marea Neagra Nessebar Sozopol (49)

Practic în Nessebar:

• Nu parca pe unde te taie capul, mai ales în apropierea vechiului oraș, firma care ridică mașini își face foarte bine treaba, în sensul că se plimbă toată ziua pe străzi și nu stă la discuții cu nimeni. Sunt suficiente parcări cu plată lângă vechiul Nessebar și costă în jur de 2 leva/oră (aproximativ 4 lei) sau 8 leva dacă parchezi toată ziua.
  • Cel mai bine este însă să alegi un hotel care are parcare proprie și să te deplasezi pe jos sau cu transportul în comun local.
  • O călătorie cu autobuzul în Nessebar costă 1,3 leva/persoană și copiii turiștilor străini plătesc indiferent de vârstă.
  • Evită să mergi la orele prânzului sau după-amiaza când e plin de turiști și atmosfera e ușor sufocantă. Cel mai bine e dimineața, eventual înainte de micul dejun când nici comercianții nu și-au deschis încă shopurile.

Bulgaria Marea Neagra Nessebar Sozopol (45)

Sozopol a fost surpriza road trip-ului, mă așteptam să fie la fel de înghesuit și de neofertant ca Nessebar și-mi pare rău că i-am dedicat doar vreo 2 ore, spre seară. Sozopol nu numai că este cel mai vechi oraș de pe Coasta Mării Negre bulgărești dar este și pe lista UNESCO, ceea ce îl face și mai atractiv pentru turiști.

Centrul istoric e izolat pe o peninsulă care mușcă din Marea Neagră, un fel de fortăreață atacată tot timpul de valurile care se sparg zgomotos de stânci și de ziduri. Vechiul oraș nu e atât de turistic ca Nessebar, în casele vechi de sute de ani încă locuiesc oameni și fiecare contribuie cu ce știe mai bine în așa fel încât comunității să îi fie bine: câteva bunici vând smochine proaspete culese din pomii din grădinile lor, alte mătușici le-au transformat în dulcețuri parfumate și au expus cu grijă borcănelele pe o măsuță în fața casei, alții îi îmbie pe trecători să cumpere croșeturi lucrate cu migală săptămâni la rând iar cei mai tineri și mai creativi au shop-uri mici și cochete unde vând tot felul de năzdrăvănii care îți iau ochii și pe care îți vine să le iei acasă – o bucățică din sufletul fiecărui localnic care le-a meșterit e captiv acolo pentru vecie.

Bulgaria Marea Neagra Nessebar Sozopol (98)

În timpul scurt pe care l-am avut la dispoziție pentru o plimbare nu chiar agale pe străduțe, Sozopol mi-a părut a fi când un cartier din Istanbul, când o bucățică din Mostar, când un bazar turcesc sau un oraș cochet de la Marea Mediterană.

Bulgaria Marea Neagra Nessebar Sozopol (75)

Ce vezi:

• Sozopol are 180 de case vechi, construite în stil tradițional otoman, între 1750 și începutul anilor 1800, motiv pentru care orașul este în Patrimoniul UNESCO;
  • basilica medievală (ruinele ei, de fapt – accesul gratuit);
  • zidul fortificat și turnul sudice (include și un muzeu);
  • promenada de pe malul mării (pe lângă zidul fortificat).

Bulgaria Marea Neagra Nessebar Sozopol (90)

Practic în Sozopol:

• sunt mai multe parcări păzite în portul pescăresc din Sozopol, costă 2 leva/oră.

Bulgaria Marea Neagra Nessebar Sozopol (80)

Rezervația naturală Ropotamo – Amazonia Bulgariei

La 15 km sud de Sozopol, în drumul nostru spre câteva plaje nu foarte populate de pe Coasta Sudică a Mării Negre am trecut pe lângă Rezervația Naturală a Râului Ropotamo și dacă n-am fi vrut cu ardoare să ne bălăcim în mare, ar fi fost prilej de răgaz aici. Am văzut destui turiști care se plimbau cu bărcile sau cu vaporașele pe râu, nu păreau să sufere de căldură pentru că râul trece prin pădure.

Plaje sătești, sălbatice

La 30 de km sud de Sozopol și 92 de Nessebar este un sătuc liniștit, destul de turistic totuși – un fel de Vama Veche sau 2 Mai, dacă e loc de comparații. Lozenets (vezi cum ajungi aici) are câteva plaje nu prea amenajate, foarte liniștite, fără muzică în difuzoare, doar cu umbrele unde te poți adăposti în voie de soarele verii și turiști în mare parte de-ai lor. Toate astea sunt pe plaja principală, cea mare dar câteva zeci de metri în stânga și în dreapta sunt câteva golfuri unde poți să ai parte de toată intimitatea din lume.

Bulgaria Marea Neagra Nessebar Sozopol (59)

La 26 de km de Sozopol, pe drumul național 99, imediat după ce ieși din satul Kiten este o plajă mică și populară doar printre localnici (e pe partea stângă a drumului venind dinspre Sozopol, la trecerea pe un pod peste râul Karaagach). Consultă harta pentru detalii (este și o mică parcare improvizată la câțiva metri de plajă).

Bulgaria Marea Neagra Nessebar Sozopol (71)

Alte două plaje la care nu am mai ajuns din lipsă de timp dar care din documentarea mea par a fi perfecte pentru căutătorii de plaje sălbatice:

• în Sinemorets (aproape de granița cu Turcia – plaja Bytamyata și plaja de la gura de vărsare a râului Veleka – harta aici și aici);
  • între sătucul Varvara, care face parte din Parcul Natural Strandja și Ahtopol (harta aici).
Foto credit: http://www.primo-hotel.com/

® Fotografii by Augustin Radu & TravelGirls.ro cu Sony A58, obiectiv 18-55 mm

___

Notă: Am fost oaspeți la Sol Nesserbar Mare Resort & Aquapark în perioada 13-16 iulie 2015. Pentru rezervări intrați pe site-ul oficial, sunați la (359) 554 21110 sau scrieți pereservations@nessebar.solmelia-bg.com.

__________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Loredana
Sunt și aici

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.