Fronius Residence – în Sighișoara din 1609

În 2007 mergeam pentru prima dată la Sighișoara. Era o zi caldă de toamnă dar pentru că plouase mai deunăzi, pe toate străduțele din cetate era mocirlă, pentru că pe atunci abia începuseră lucrările de pavare. Nici fațadele caselor nu arătau prea bine, mai toate așteptau vremuri mai bune sau oameni cu cap care să le redea strălucirea de altădată. Sighișoara pe care am văzut-o eu atunci era ca o Cenușăreasă care aștepta momentul prielnic să se transforme în prințesă.

Mi-am dorit să redescopăr Transilvania și să mă inițiez în cultura, istoria și tradițiile săsești. Înainte să plec la drum, în road-trip-ul prin satele și orașele care păstrează nealterată moștenirea săsească, mi-am creionat un plan, astfel încât să nu las niciun detaliu să mă scoată din poveste. Așa că hotelul sau pensiunea unde aveam să rămân peste noapte era unul dintre elementele cheie în toată povestea asta. Și atunci când am hotărât că vreau să revăd Sighișoara, despre care aveam un feeling că s-a cam transformat de la prima mea vizită, mi-am zis că nu există loc mai bun decât un hotel în inima cetății, într-o casă săsească veche de când lumea, dar care n-a pierit de nepăsare ci a renăscut din cenușă pentru că cineva a înțeles că trebuie restaurată cât mai curând.

De ce Fronius Residence?

Am ales cum nu se putea mai bine: o casă construită în 1609 de familia Fronius – sași nobili din Sighișoara, una dintre puținele clădiri care au rămas în picioare după incendiul din 1676. Casa Fronius a avut noroc și atunci dar și în zilele noastre, când a fost cumpărată, restaurată și tranformată într-un boutique hotel de 5 stele. Fronius Residence e pe Strada Școlarilor numărul 13 și se pare că numărul e ca un talisman norocos.

E fix în buricul târgului, literalmente la 2 pași de Scara Acoperită care duce la Biserica din Deal, cum nu se poate mai bine dacă vrei să fii în mijlocul forfotei din cetate dar și ușor accesibilă pentru că se poate urca cu mașina până în fața pensiunii.

Fronius Residence Sighisoara 2

Baby friendly? Child Friendly? Sigur că da

Sunt câteva facilități clasice, să le spunem, pe care hotelurile și pensiunile le oferă ca să fie baby sau child friendly. Pătuțul pentru bebe/copil (gratuit, la cerere) și scăunelul pentru masă sunt două dintre ele și le-am găsit și la Fronius Residence. Însă eu am o listă ceva mai lungă de criterii atunci când evaluez dacă o locație este sau nu potrivită pentru cei care călătoresc cu copiii și, mai ales cu bebelușii.

* Camerele sunt foarte mari la Casa Fronius și destul de răcoroase (aș fi apreciat cu siguranță asta într-o zi călduroasă). Pentru că în mijlocul verii caloriferele nu funcționează, am întrebat la recepție dacă ne pot da un calorifer electric și l-am primit numaidecât.

* Baia are cadă așa că am putut să spăl copilul (fiind atât de mic, bebe avea loc și în chiuvetă).

* Cu un nou-născut care nu are încă un program de masă, mâncatul la restaurant, chiar și în cel al hotelului, e o întreagă aventură. Deși până acum nu dădeam doi bani pe room-service, în perioada asta e un serviciu pe care îl apreciez din inimă și pe care l-am găsit la Fronius.

* Micul dejun bufet este inclus în prețul camerei și mi-au plăcut dulcețurile și zacusca de casă și sucul de mere bio de la Mălâncrăv.

* Toată lumea vine în Sighișoara ca să vadă cetatea, pentru că ea e sufletul orașului, aici se întâmplă toate evenimentele. E important atunci când ai un bebe să fii cazat chiar în cetate, să nu trebuiască să faci un ceas până acolo și încă o oră până înapoi în cameră. Dacă aveam nevoie de ceva din Orașul de Jos (o farmacie, bancomat sau un magazin non-stop), în maximum 5 minute ajungeam pe jos.

Detaliile fac diferența

Mă trezesc dimineață și de la geamul camerei mele văd Turnul cu Ceas din care se aud bătăile de oră fixă. Deschid geamul și se aude un scârțâit ușor. Îmi amintesc ce mi-a spus cu o seară în urmă unul dintre lucrătorii de la pensiune: se angajase de puțin timp și când a văzut că toate ușile scârțâie, a luat uleiul și a început să le ungă cu băgare de seamă. Când a venit proprietarul și l-a găsit meșterind de zor, mai că i s-au înmuiat picioarele. I-a zis să se oprească imediat pentru că încuietorile sunt cele originale, vechi de mai bine de 400 de ani și tocmai ăsta de farmecul lor. Sunt puțini hotelieri în România care au înțeles că o casă cu istorie nu trebuie renovată ci restaurată, pentru că doar așa își va păstra autenticitatea și povestea. Și că o dușumea care scârțâie nu e un lucru rău dacă face parte din poveste.

Fronius Residence Sighisoara 3

Iar aici fiecare cameră din cele 9 spune o poveste, fiecare e decorată altfel, după stilul domnițelor al căror nume le poartă: Cassia, Patricia, Herminia, Septimia sau Antonia. Eu am stat în camera Cassia și de cum am pășit pragul, am avut impresia că cineva a dat timpul înapoi și că sunt în Sighișoara medievală: paturile în stil săsesc, lăzile vechi de zestre, lumânările de pe măsuța de toaletă, ferestrele din lemn, dușumeaua din lemn și chiar și covorul de lână te duc cu gândul la o altă epocă. Nu degeaba în 2007, Ministrul Culturii de atunci a premiat Fronius Residence pentru restaurarea care a durat 4 ani.

Andreea Lazăr, fiica proprietarului ne-a spus că acum lucrează la restaurarea unei case din Criț, un sat aflat la câțiva kilometri de Sighișoara, casă care va deveni o pensiune (la fel de fermecătoare sper) în scurt timp.

Impresii generale

Fronius e cu siguranță unul din locurile alea datorită cărora turiștii străini vin și revin la noi în țară. E un hotel unde nimic nu e lăsat la voia întâmplării și unde fiecare detaliu e din poveste. E tare plăcut să stai seara la povești pe băncuța cu perne de sub scara luminată slab de o lampă cu gaz – unul dintre sutele de obiecte de colecție adunate de la sașii din zonă. E de-a dreptul încântător să iei micul dejun într-o galerie de artă, printre antichități și albume de artă.

Un singur lucru nu mi-a plăcut la Fronius Residence, dar din păcate asta nu li se poate imputa proprietarilor: view-ul din curtea interioară e mascat de o clădire construită ilegal cu un nivel peste toate casele din zonă, un kitsch cu termopane care însă a pierdut procesul cu Primăria din Sighișoara și care (sperăm) va fi demolată cât mai curând.

• Aș mai merge la Fronius Residence? Da.
  • Aș recomanda celui mai bun prieten? Da

Fronius Residence Sighisoara

Ce poți face în Sighișoara și în apropiere?

Nu o să înșir aici tot ce poți să vezi în Sighișoara pentru că e suficient să o iei la pas pe străduțele pietruite și ai să descoperi cetatea după bunul plac. Îți recomand să urci în Turnul cu Ceas, pentru un view fantastic spre Orașul de Jos, să mănânci prăjituri sau măcar un șerbet cu apă rece la Cofetăria Casa Cositorarului (e la câțiva metri de Fronius Residence), să mergi să bei o limonadă la restaurant Vila Franka, pentru vederea minunată spre oraș – mai ales noaptea și să te plimbi prin cetate după lăsarea întunericului, când mai toți turiștii se vor fi retras deja în hoteluri.

Dacă stai mai multe zile – un weekend, de exemplu – mergi în satele săsești Viscri, Criț și Meșendorf, du-te să bei cel mai bun suc de mere bio, culese din livada Prințului Charles – în Mălâncrăv, vizitează Biserica Fortificată din Biertan și Saschiz.

® Fotografii by Augustin Radu & TravelGirls.ro

Notă: Am fost oaspeți la Fronius Residence în perioada 25-26 iunie 2014. Pentru rezervări, sunați la +40(265) 779 173, scrieți mail pe adresa contact@fronius-residence.ro sau intrați pe site-ul Fronius Residence.

__________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Sunt și aici

Loredana

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.