Vacanță în Madeira: ce să mănânci și mai ales ce să bei pe insulă

Cred că ține de gusturi dar pentru mine mâncarea de pe vreo coastă de mare e cea mai bună. Dacă mai aduci în discuție vreo insulă cu munți și verdeață, deja m-ai convins să-mi fac bagajul. Cam așa a fost și cu Madeira, mi-a plouat în gură de poftă de prima dată când am auzit de ea. Am găsit aici pește proaspăt, fructe de mare dar și vită delicioasă, avocado proaspăt și banane direct din copac, vinuri bune și un cocktail răcoritor la care mi-a rămas gândul de când am revenit acasă. Am mers pe mâna localnicilor când a venit vorba de recomandări de mâncare și a ieșit perfect. Ți le împărtășesc și ție, mai jos.

Espetada – vită pe băț

Trebuie neapărat să mergi la restaurantul Vila da Carme din Câmara de Lobos ca să mănânci Espetada. Pe scurt, e vorba de carne de vită pe băț de fier. Secretul stă, cred eu, în calitatea cărnii, a condimentelor și a timpului de coacere pe foc. Rezultatul este delicios. Vei vedea suporturile metalice pe mese – special pregătite ca să agațe bețele cu Espetada – în multe restaurante din Madeira. Restaurantul în care am fost noi – Vila da Carme – are și o priveliște foarte faină asupra portului din Câmara de Lobos, servirea este minunată, toate celelalte mâncăruri sunt foarte bune și ai acces la bucătarul care pregătește carnea.

Espada – cel mai urât pește

Am fost de multe ori tentată să spun că e vorba de peștele Spadă dar nu e. Se numește Espada și nu am găsit încă denumirea în română. E un pește negru, lung, cu colți, foarte foarte urât dar delicios și specific bucătăriei din Madeira. Eu l-am încercat cu banane coapte la restaurantul Beerhouse de pe faleza din Funchal. E excelent. Și peștele și restaurantul.

Cataplana – o tigaie aromată

Pe plaja din Ponta do Sol este un restaurant-terasă, Mare Alta se numește și îl recomand cu drag. Noi am mâncat foarte bine acolo iar prețurile sunt decente, am plătit vreo 30 de Euro pentru o masă cu două feluri, vin, apă, cafea pentru două persoane. Cataplana e un fel de „mâncarea săracilor”, e acea tigaie cu de toate făcută încet la cuptor. O găsești în restaurante atât cu pește, doar cu legume, cu carne sau alte variațiuni. E bună oricum și de cele mai multe ori prea mare chiar și pentru 2 persoane.

Bolo do Caco – preferata mea

Bolo do Caco este o pâine cu usturoi și mirodenii, se servește cam la toate mesele în Madeira. Eu am mâncat Bolo do Caco cu orice dar mai ales goală pentru că e mereu proaspătă, caldă și foarte aromată. Dacă nu o primești din start la masă, cere, e musai să o încerci.

Fructe exotice de la mama lor de acasă

Ah ce banane bune, ce fructul pasiunii, ce… de toate! Încearcă să mănânci cât mai multe fructe locale în timpul vacanței tale în Madeira, sunt foarte gustoase și foarte ieftine. Noi le-am găsit în piață și în supermarket la prețuri de nimic.

Pește și fructe de mare

Fiind vorba de o insulă în mijocul oceanului, e clar că vei găsi pește și fructe de mare bune la tot pasul. Am două recomandări speciale pentru tine în acest sens: prima este pentru Santa Maria Restaurant din centrul vechi al orașului Funchal. Am rămas cu o mare nostalgie legată de acest restaurant pentru că mi s-a făcut rău în acea seară (cel mai probabil după plimbarea cu barca pe valuri în larg) și nu am putut să mănânc tot din meniul lor. Dar ce am gustat era minunat.

Restaurant

A doua recomandare este pentru păstrăvul proaspăt de la restaurantul Ribeiro Frio – o cârciumă tip popas pe marginea drumului unde ești servit rapid fără prea multe discuții, cocoșii umblă printre mese iar nota de plată vine scrisă de mână pe bucată de hârtie. Păstrăvul a fost minunat, poate cel mai bun pe care l-am mâncat vreodată. După masă am mers pe jos la Balcões Ribeiro Frio, ceea ce-ți recomand și ție.

Mici gustări

Pe lângă mâncărurile specifice locului, ne-am oprit de multe ori pentru câte o cafea, o bere sau vreo gustare în tot felul de cârciumioare ori terase cu priveliște. Prețurile sunt foarte mici, am plătit în jur de 1 Euro pentru o cafea de exemplu. Mi-au rămas în minte terasa din Jardim Municipal din Funchal (pentru gustări și băuturi) și terasa terasa de la Achadas da Cruz pentru cafea și super priveliște (deși îmi era foame, nu am mâncat acolo pentru că mirosea ciudat în interior).

Răcorește-te cu un Poncha

Încă o nostalgie o am legată de Poncha, un cocktail specific insulei, pe care l-am descoperit doar în ultima zi în Madeira. E făcut din rom și suc de portocale sau fructul pasiunii proaspăt. Dacă știam că e atât de bun, l-aș fi băut în fiecare zi, dimineață, la prânz și seara. Se găsește în toate restaurantele.

Vinul de Madeira – nu-i pe gustul meu

Celebrul vin de Madeira care atrage atât de mulți turiști la degustări și cumpărături nu este deloc pe gustul meu. E mult prea dulce și îmi pare mai similar cu un cognac prost decât cu un vin. În sfârșit, asta e o chestiune de gusturi. Ce mi-a plăcut însă e faptul că am găsit alte vinuri în magazine și supermarketuri (roșii seci și demiseci, cum îmi plac mie) la prețuri dubios de mici. Atât de mici (3-7 Euro/sticlă) încât inițial nici nu am vrut să cumpăr dar apoi am observat că sunt vinuri locale (nu de import) și că pur și simplu astea sunt prețurile.

MadeiraSunset. #madeirawine #こだわり強めの1人旅

A post shared by 里村英章 Urawa-Japan (@hidesatomura) on

Cel mai bun mojito de pe insulă

O localnică ne-a recomandat să încercăm musai „cel mai bun mojito de pe insulă la Maktub”. L-am notat pe hartă și am plecat la drum. Am ajuns la Maktub din Jardim do Mar – o curte superbă foarte hippie unde ne-a primit o englezoaică simpatică foc care ne-a lămurit că nu am nimerit la Maktub-ul care trebuie. Sunt două Maktub pe insulă, deținute de doi frați, iar cel cu cel mai bun mojito este în Paul do Mar. Bine, dar dacă tot am ajuns la Maktub din Jardim do Mar, hai să beau totuși un mojito. Nu știu dacă m-a vrăjit curtea, englezoaica, soarele care tocmai ieșise după o ploaie torențială, dar acel mojito mi s-a părut a fi cel mai bun de pe insulă. De reținut că Maktub din Jardim do Mar are și cazare: Maktub Guest House

Seara am ajuns și la Maktub din Paul do Mar unde am băut celebrul mojito. Bun, nimic de zis, dar oamenii de acolo mi s-au părut mai puțin prietenoși, nu au vrut să ne vândă nici măcar un sandwich (cică aveau rezervări la masă) și vremea era din ce în ce mai urâtă. Sau poate că pur și simplu cel mai bun mojito de pe insulă este de fapt în Jardim do Mar. De reținut că și acest Maktub are cazare: One Love Maktub

***

Pe scurt, în Madeira am mâncat mult și bine și m-aș întoarce oricând să repet experiența. Mi-e poftă mereu de pâinea cu usturoi, de vita numai bine făcută, de păstrăvul fript, de băuturile cu rom, de bananele mici și dulci. Știu că există foarte multe oferte all-inclusive la marile hoteluri de pe insulă dar cred că e o mare pierdere să mănânci mereu în același loc, când ai atât de multe opțiuni, cu priveliști atât de faine.

Citește și:

Narcisa

De peste șase ani scriu despre călătorii pe TravelGirls.ro, călătoresc și lucrez în Comunicare în turism numai pentru proiecte care-mi plac. Sunt dependentă de ieșirile din oraș, îmi place confortul unei cazări cu o priveliște bună dar și cerul înstelat ce se vede din ușa cortului. Plec oricând de acasă pentru munți, mâncare, snorkeling, sate ori case de oaspeți și îmi place la nebunie Instagram.