Vacanță în Croația| Road trip de la nord la sud: traseu, buget, sfaturi de călătorie

Anul trecut, înainte să înceapă sezonul estival, adică la început de mai, ne-am făcut bagajele și-am plecat într-un super road trip în Croația, cu opriri sau excursii de o zi în Serbia, Bosnia și Muntenegru. Am plecat la drum cu gândul că mergem într-o țară extrem de scumpă, care ne va secătui bugetul de vacanță, mai ales că aveam să stăm destul de mult – peste 3 săptămâni dar și cu informația prețioasă cum că a fost cea mai proastă decizie pentru o vacanță cu copilul mic, mai mic de 1 an.

Croația e oricum numai child friendly nu, am auzit vorbindu-se pe la colțuri, dar după super-mega vacanța de anul trecut vreau să lămuresc 2 aspecte: Croația nu este o destinație de vacanță scumpă (așa cum nici Coasta de Azur, Coasta Amalfi sau Andaluzia nu sunt), iar dacă sunteți părinți și n-aveți încă planuri de vacanță pentru vara asta, duceți-vă în Croația, pe Coasta Dalmației – cu tot cu copii! Ne mulțumiți după ce vă întoarceți.

Split, Croatia (51)

Traseul – peste 4 000 de kilometri, prin 5 țări, timp de 3 săptămâni

În road trip-ul nostru prin Croația – cu mici abateri de câte o zi în Bosnia și în Muntenegru – am încercat să creionez un traseu care să treacă prin principalele orașe turistice de pe Coasta Dalmației – Zadar, Split, Trogir și Dubrovnik, am vrut să cunoaștem mici producători locali – de dulcețuri, de ulei de măsline, sare; am vrut să mergem prin sate mici, să conducem pe drumuri mai puțin umblate, să vedem capitala țării, să vedem cu ochii noștri dacă Lacurile Plitvice sunt atât de fabuloase pe cât se spune, să facem baie în cascadele Krka.

Pentru că am fost cu piciul care nu împlinise încă un an, am vrut mai presus de toate să nu stăm tot timpul în mașină, așa că au fost locuri în care am stat o singură noapte dar acolo unde ne-a plăcut mult am avut rezervare și pentru 3-4 nopți. Așa se face că deși am parcurs în cele 3 săptămâni peste 4000 de kilometri, aventura noastră nu a fost obositoare (mai puțin drumul de întoarcere Dubrovnik – Belgrad (pe autostradă via Zagreb) – București, când am fi simțit nevoia unei cazări suplimentare, în afară de cea din Serbia).

București – Belgrad (1 noapte) – Zagreb (1 noapte) – Lacurile Plitvice (2 nopți) – Zadar (2 nopți) – Nin și Insula Pag (2 nopți) – Parcul Național Krka – Primosten/Trogir/Split (3 nopți) – Drvenik (1 noapte) – Mostar/Bosnia-Herțegovina – Dubrovnik – Kotor/Muntenegru (4 nopți) – Belgrad (1 noapte) – București = peste 4000 de kilometri.

În Croația drumurile sunt excelente peste tot pe unde am fost, autostrada Dubrovnik – Zagreb este un spectacol iar șoseaua Zadar – Lun (la capătul Insulei Pag) este de departe cea mai stranie pe care am mers vreodată, totodată și cea mai interesantă, aveam impresia că suntem pe Lună, peisajul e complet diferit față de continent iar pe insulă se ajunge pe un pod grozav, aflat la o înălțime amețitoare deasupra stâncilor.

Croatia sfaturi calatorie (11)

Buget – Cât costă 3 săptămâni în Croația?

Combustibil. Noi am alimentat cu GPL, care și în Croația și în Serbia are cam același preț ca la noi (între 4,03 și 4,23 kuna în Croația și 77 dinari în Serbia era în mai 2015) iar benzina este ceva mai scumpă în Croația, dar nu cu mult. Oricum, pentru prețuri actualizate (orientativ), îți recomand acest site.

Pentru că am alimentat cu GPL, am făcut o economie de aproximativ 200 de euro, bani pe care i-am cheltuit pe obiectivele turistice.

Croatia sfaturi calatorie (6)

Taxe drum. Nici în Serbia și nici în Croația nu există vignetă, se plătește în schimb accesul pe autostradă, pe care noi am folosit-o din plin în Croația, mai ales că pentru drumul de întoarcere am ales varianta mai lungă dar mai rapidă și mai safe, pe autostradă în apropiere de Dubrovnik până la ieșirea din țară via Zagreb.

În total taxele de autostrăzi au fost aproape 400 de lei (350 în Croația și 40 de lei în Serbia), cel mai mult au costat porțiunile dintre Lipovac (granița cu Serbia) și Zagreb – în jur de 70 de lei/sens și, desigur Dubrovnik – Zagreb – 130 de lei.

• România – Belgrad – 180 dinari
  • Zadar – Skradin – 26 kuna
  • Muntele Biokovo (Makarska) – taxă fixă tunel – 20 kuna
  • Dubrovnik – Zagreb – 222 kuna

Puteți să vă calculați singuri taxele pentru autostrada Dalmatida Zadgreb – Split – Dubrovnik, trebuie doar să dați click pe localitatea pe unde intrați pe autostradă și se afișează automat suma de plată pentru fiecare ieșire. Aici sunt prețurile pentru autostrada Zagreb-Lipovac-Osijek.

Roviniete.ro

Parcările.

Pentru că am fost în extra-sezon, am găsit aproape de fiecare dată loc de parcare  acolo unde am dorit, foarte aproape de centru, în general la 4/5 kuna/oră. Ca regulă generală, nu am intrat cu mașina în centrul vechi în niciun oraș, pentru că citisem că sunt slabe șanse să găsești locuri de parcare acolo și, oricum, am fi plătit taxă pentru Zona 1 – între 10 și 15 kuna/oră.

Pentru că eram puțin panicată de problema asta a parcărilor în orașele din Croația, pentru Zadar (unde am stat 4 zile) îmi notasem adresele și coordonatele GPS ale câtorva garaje – cum le zic ei – parcări sub și supraterane publice și am și parcat o dată într-unul (foarte ok, cu pază). Apoi am văzut că peste tot sunt semnalizate foarte bine parcările publice (toate sunt cu taxă, chiar și cele stradale) și nu m-am mai deranjat să fac asta pentru celelalte orașe. Asta ne-a costat 100 de euro – amendă pe care am primit-o în Split (cu tot cu ridicarea mașinii), unde ne-am tot învârtit vreo oră și nu am găsit niciun loc liber, așa că am parcat unde s-a nimerit.

Split are cel mai eficient serviciu de amendare a parcărilor neregulamentare, cu ridicarea mașinilor.

• Plitvice 2 zile – 63 kuna (7 kuna/oră) – parcarea privată a Parcului Național Plitvice
  • Parcul Național Krka – gratuită la intrarea Lozovac și 7 kuna/oră în parcarea publică din Skradin (în fața clădirii de unde cumperi biletul de intrare în parc).
  • Zagreb – am stat într-un apartament care avea parcare privată și era la 5 minute de mers pe jos de Centrul Vechi (deși pe Booking.com era indicat că parcarea va costa extra, nu ne-au taxat pentru asta)
  • Rastoke – 10 kuna (5 kuna/oră) – parcarea publică a orașului (automatele de parcare primesc doar monezi)
  • Split – între 4 și 10 kuna/oră – pe noi ne-a costat 100 de euro (amenda pentru parcare neregulamentară)
  • Trogir –  5 kuna/oră (sunt 3 parcări în Trogir, cea de lângă autogară este cea mai ieftină).
  • Zadar – 3 kuna/oră, în parcarea de lângă podul pietonal care face legătura cu Centrul Vechi (am parcat de câteva ori acolo)
  • Dubrovnik – gratis, am avut parcare privată la apartamentul unde am stat 4 nopți
  • Kotor, Muntenegru – 0,9 euro/oră (în port, vizavi de piața de legume și fructe și de princiala poartă de acces în Old Town – Poarta Mării)
  • Mostar, Bosnia Herzegovina – noi am parcat departe de centru – pe o străduță lângă mall, la vreo 20 de minute de mers pe jos, în zona 2 (în jur de 0,5 euro/oră). O parcare mare, la 5 minute de Stari Most este lângă Catedrala franciscană Petru și Pavel) – vezi aici harta.

Drvenik Split Dalmatia Croatia by TravelGirls (68)

Utile parcări Croația

• Informații prețioase, adrese ale parcărilor și prețurile practicate în Split găsiți în acest articol.
  • Vezi aici harta cu parcările în Trogir (noi am parcat în P2, lângă autogară – la 3 minute de mers pe jos de Centrul Vechi.
  • Croația a fost prima țară din Europa care a introdus sistemul de plată a parcărilor prin SMS. L-am folosit și noi, o dată sau de două ori (când nu aveam mărunțiș la noi) și funcționază foarte bine.
  • Atenție la falșii parking guys de la Parcul Național Krka, care îți oferă prețuri simțitor mai mari pentru alte locuri de parcare decât cele publice!
  • În Dubrovnik prețurile la parcare sunt uriașe! Caută neapărat hotelul, apartamentul sau vila unde stai să ofere parcare privată gratuită.

Mâncarea în Croația are cam aceleași prețuri ca în orice altă țară din centrul și vestul Europei în care am fost și, în unele cazuri, mai ieftină decât în București.

Ca și obiceiuri culinare, am observat că în capitala Zagreb burgerii sunt la mare căutare, la fel și gelato – la prânz abia găsești un loc la o gelaterie și aproape toată lumea are pe stradă o înghețată în mână. În zona Parcului Național Plitvice și în Rastoke specialitatea este păstrăvul și imediat ce ajungi pe Coasta Dalmației – din Zadar până în Dubrovnik – fructele de mare. În Dubrovnik și pizza și pastele sunt la fel de căutate și de bune (la fel și gelato) – explicația ar fi că acum câteva sute de ani a fost sub stăpânire italiană.

Berea croată Karlovacko nu m-a impresionat, în schimb am băut vinuri foarte bune în Croația. Ne-am țepuit însă cu un vin cumpărat de la un producător local, pe care l-am luat ca suvenir pentru acasă și care se numără în top 3 cele mai proaste vinuri pe care le-am gustat vreodată, mai prost decât orice vin de țară.

croaita dubrovnik (313)

• 1 cafea – 5- 10 kuna
  • 1 pizza în Zadar și Dubrovnik – 38 – 45 kuna
  • 1 pahar vin – 12 – 16 kuna
  • 1 bere – 20 kuna
  • 1 bere supermarket – 7 kuna
  • 1 iaurt – 2-3 kuna
  • 1 înghețată de la gelaterie artizanală – 10 kuna în Dubrovnik și 14 kuna în Zagreb
  • 1 porție fructe de mare în Dubrovnik (însă suficient de mare pentru 2  persoane)- 70 de kuna
  • 1 masă de prânz în Rastoke: păstrăv și vită, plus desert, vin și răcoritoare – 255 de kuna
  • 1 masă la fast-food în Zagreb: burger și salată – 94 de kuna; burgerii sunt foarte populari în Zagreb.
  • am făcut și cumpărături la supermarket (Billa în special), unde prețurile sunt asemănătoare cu cele de la noi – la apă plată, fructe, pâine, brânzeturi și prosciuto.
  • 1 sticlă de vin fără pretenții (la supermarket) – 7-10 euro.

Zadar, Nin, Pag Island Croatia Coasta Dalmatiei (200)

Unde am stat în Croația

Ce mi-a plăcut cel mai mult în Croația este că are balta pește – de la campinguri, care sunt cu sutele de-a lungul întregii Coaste Dalmate, la apartamente cu 2 sau 3 camere, pensiuni, vile și, bineînțeles, hoteluri. În afară de camping și vilă pe care nu se justifica să o închiriem pentru 2 adulți și un bebeluș, am stat și la pensiuni agroturistice, și în apartamente în vile, dar și în hoteluri de 4 stele – cu toate mesele incluse.

Sunt foarte multe locuri de cazare, pentru toate gusturile și toate buzunarele, chiar și în orașe despre care s-a dus vestea că ar fi foarte scumpe. Ce vreau să spun e că nu e nevoie să cauți cazare în hosteluri, unde să împarți o cameră cu 8-10 turiști, chiar și în Dubrovnik sau Split sunt zeci-sute de camere de închiriat pentru cei cu buget redus. Iar dacă rezervi din timp și ai chef să cauți printre sutele de apartamente și hoteluri, găsești chilipiruri de nerefuzat, mai ales dacă nu mergi în Croația în iulie-august, când prețurile pur și simplu explodează și sunt cel puțin duble, chiar de 3 ori mai mari decât în mai sau septembrie, de exemplu – când recomand eu să mergi în Croația.

Am stat în acest road trip în pensiuni la țară, apartamente în inima orașelor și hoteluri cu mese incluse, pe care le-am ales și datorită locației dar și a serviciilor pe care le ofereau și pentru că erau child friendly. În Belgrad am stat aici (un mare plus a fost parcarea subterană privată) – 22 euro/noapte, în Zagreb aici (la 5 minute de mers de centrul vechi) – 30 de euro/noapte, la Plitvice am stat în Vrelo Koreničko – la 35 de km de lacuri – la Pensiunea House Marijanovic – 25 de euro/noapte iar în Dubrovnik am închiriat un apartament cu 2 camere, aproape de plaje, de piață și de centru – am plătit 128 de euro pentru 4 nopți.

În Zadar am stat la Hotelul Falkensteiner Diadora – cel mai bun family hotel din Croația, în Split am fost la Hotelul Adriatiq Zora (în Primosten) iar în Drvenik am stat la Hotelul Bella Vista.

În Nin – probabil cel mai baby friendly loc pe care l-am văazut în Croația – am apelat la Oficiul de turism din orașel, care ne-a găsit un apartament într-o vilă superbă, pe malul apei, la câțiva pași de piață, de Orașul Vechi și doar 10 minute de mers pe jos până la plajă – Apartmani Ante (davorka.curko@gmail.com).

Dacă vrei să faci rezervare direct pe Booking.com, găseti oferte bune aici.

Apartmani Ante în Nin - vedere din cameră
Apartmani Ante în Nin – vedere din cameră

Ce am văzut și am făcut în vacanța în Croația

Aș zice că nici măcar jumăate din cât îmi propusesem sau la ce visam, pentru că socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg.

A fost prima vacanță mare în afara României cu bebe și nu luasem în calcul mai multe aspecte, printre care reprize de somn prelungite, oboseala noastră ( uneori e solicitant să distrezi sau să ții ocupat ore în șir un copil mic); dar cel mai mult m-am păcălit la estimarea timpilor de condus raportat la numprul de kilometri – au fost cazuri când o distanță de 90 de km am făcut-o în 3-4 ore/dus și 3/4 ore/întors – din Zadar până la Lun, pe insula Pag, de exemplu iar în 2-3 zile cheie a plouat dimineața și nu am mai mers pe insula Hvar și nici nu am mai urcat pe muntele Biokovo (în Makarska), așa cum ne propusesem.

Dincolo de micile nepotriviri cu planul de acasă, a fost una dintre cele mai frumoase vacanțe de până acum (și nu doar pentru că a fost prima în 3): am mers în 2 Parcuri Naționale – Krka și Plitvice, am făcut 4 city break-uri (Zagreb, Zadar, Split și Dubrovnik), am trecut granița în Bosnia – la Mostar și în Muntenegru – la Kotor și am avut și câteva zile dedicate pentru plajă – 2 zile la Nin (unde e cea mai cool plajă din Croația pentru bebeluși) și 4 zile în Primosten.

Am vizitat majoritatea obiectivelor turistice importante din fiecare loc și ast ne-a costat în jur de 200 de euro, am detaliat mai jos.

Croatia sfaturi calatorie (14)

• Museum of Broken Relationships din Zagreb – 2 x 30 kuna
  • Vizită Rastoke – 2 x 20 kuna
  • Donkey Farm de lângă Zadar – 2 X 10 kuna
  • Turnul Palatului lui Diocletian din Split – 2 x 25 kuna
  • Catedrala Sfântului Laurențiu și Turnul cu clopot din Trogir – 2 x 25 kuna
  • 2 zile Parcul Național Plitvice – 2 x 180 kuna
  • Parcul Național Krka – 2 x 110 kuna
  • Dubrovnik Card 3 zile – (include vizita Dubrovnik City Walls, Palatul Rectorului și alte câteva muzee, plus 10 călătorii cu autobuzul) – 2 X 180 kuna
  • Dubrovnik Cable Car dus-întors – 2 X 120 kuna
  • Cetatea San Giovanni din Kotor, Muntenegru – 2 x 3 euro
  • Moschee și turn Mostar, Bosnia  – 2 x 4 euro

Sfaturile TravelGirls

Am avut o mulțime de întrebări la care am căutat răspunsuri înainte să plecăm în Croația iar planificarea mi-a luat vreo 2-3 luni, dar a meritat fiecare oră dedicată. A fost una dintre cele mai frumoase vacanțe (ah, cred că am mai spus asta), a avut de toate – deși a fost puțin obositor, poate că ar fi trebuit să stăm 4 sau 5 săptămâni ca să avem și mai mult timp să digerăm toate frumusețile, să avem mai mult timp de plajă și pentru găsit locurile alea pe care la început nu daidoi bani dar care se dovedesc adevărate comori – un sat, un golf, o livadă, o pădure.

Croatia sfaturi calatorie (10)

• evită să te duci în iulie-august: este foarte cald, foarte aglomerat iar prețurile sunt uriașe!
  • citește cu atenție regulile de circulație dacă tranzitezi sau ai de gând să mergi și în Serbia, Bosnia Herzegovina și Muntenegru. Am scris pe larg despre asta aici și aici.
  • folosește autostrada de la Zadar la Dubrovnik, pe lângă faptul că este spectaculoasă (se spune că este cea mai frumoasă din Europa), când am fost noi era super liberă – spre deosebire de drumul vechi, de coastă, care în sezon devine coșmarul șoferilor.
  • dacă vrei să mergi în Croația la plajă, alege nordul Coastei Dalmației – Zadar, Nin sau insule ca Hvar, unde sunt plaje cu nisip. Mie îmi plac mai mult plajele care au pietre și pietricele, apa e mai limpede și e mai potrivită pentru snorkeling – dar gusturile nu se discută.
  • în orașele mari, nu parca mașina decât locuri special amenajate – parcări publice sau private, garaje – altfel riști amenzi usturătoare și ridicarea mașinii!
  • ai grijă de unde cumperi ulei de măsline sau miere (produse cu care Croația se mândrește) – pe marginea drumului sunt multe falsuri.
  • pentru acestă vacanță ne-am cumpărat o cutie portbagaj – modelul acesta, care s-a dovedit a fi foarte utilă;
  • am simțit de multe ori lipsa unei lăzi frigorifice în care să păstrăm fructele, apa și câteva gustări pe parcursul zilei, atunci când ne deplasam dintr-un oraș în altul sau când făceam excursii de o zi. Una ca asta e foarte bună.

Citește toate articolele noastre despre vacanța în Croația

În fiecare dintre articolele de mai jos vei găsi o mulțime de fotografii care îți vor face poftă de Croația dar și informații practice, detaliate despre cazare, obiective turistice, parcări, traseu, tips & tricks, într-un cuvânt aproape tot ce trebuie să știi pentru o vacanță de vis în Croația.

City break Zagreb – probabil cel mai surprinzător weekend din vacanța în Croația

Vacanță în Croația| Lacurile Plitvice sunt turcoaz?

Vacanță în Croația| Ce poți face 4 zile în Zadar

Cascadele de la Krka – micro Paradisul de lângă Coasta Dalmației

Vacanță în Croația| Ce poți să faci 4 zile în Split

Ce poți face 4 zile în Dubrovnik – cel mai frumos oraș de la Adriatică

Bosnia-Herzegovina – Ce poți face o zi în Mostar

Muntenegru: Ce poți face o zi în Kotor – cel mai sudic fiord din Europa

croaita dubrovnik (166)

__________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Sunt și aici

Loredana

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.