Vacanță în Madeira: hiking spre cel mai estic punct al insulei

Madeira e o insulă cu de toate iar fiecare regiune e diferită de celelalte. Poți să ai o vacanță fancy și elegantă în sud în Funchal, poți să vezi fața mai aspră bătută de vânturi în nord, poți să explorezi zona agricolă și viața la țară din vest, poți să mergi din sat în sat montan în centrul insulei, să faci hiking serios sus pe cele mai înalte vârfuri sau să descoperi zona aridă și stâncoasă din est. Înainte să plec spre Madeira am avut în minte multe trasee de hiking pe care aș fi vrut să le fac dar bineînțeles, socoteala de acasă nu e mereu aceeași cu cea din târg așa că a trebuit să aleg unul și l-am ales pe cel mai spectaculos: traseul spre Ponta de São Lourenço – cea mai estică zonă a insulei. Aici insula se subțiază mult și se înfige în ocean precum coada arcuită a unui dragon iar traseul merge fix pe coama sa.

Am prins o zi superbă, cu mult peste 20 de grade, cer perfect senin și soare arzător când am intrat pe traseu. De fapt, îmi era atât de cald că nu mă puteam hotărî dacă să mă întorc ca să mai las din puținele haine ori să continui cu ele, în caz că. „În caz că” a venit mai târziu.

Cine e Lourenço

Legenda spune că vasul navigatorului portughez care a descoperit insula Madeira în secolul 15 se numea São Lourenço. Farul (Ponta) São Lourenço este cel mai vechi de pe insulă, are vreo 150 de ani. Din cauza vremii, eu nu am ajuns până la far, am făcut doar trei sferturi din traseu, dar am văzut în pozele altora peisajul și este WOW!

Cum ajungi la intrarea în traseu

În prima mea zi pe insulă, am întrebat pe cineva cum ajung cu mașina la Ponta de São Lourenço și mi-a zis să merg spre est până se termină drumul. E cea mai bună indicație, pe cuvânt. Ultima și cea mai estică localitate a insulei este

Dacă nu ai mașină, poți să iei autobuzul 113 care vine din Funchal și ajunge la ultima stație Baia d’Abra – intrarea în traseu spre Ponta de São Lourenço – la 8:45. Ultimul autobuz pleacă de aici la 19:30 iar duminica la 18:15. Sunt sigură că nu vrei să-l ratezi pe ultimul. Oricum găsești programul aici: Nº113 Caniçal – Baía D’Abra

Citește și: Cu mașina în Madeira: cum sunt drumurile, cum se conduce și cât costă

Traseul

Din parcare, traseul începe cu câteva scări pietruite ce coboară spre o vale, treci apoi pe un podeț din lemn foarte fotogenic și continui spre dreapta pe o cărare foarte bătătorită. După primele câteva minute de la intrarea în traseu, coada insulei se îngustează deja, pe alocuri atât de mult încât ajungi să mergi pe o culme stâncoasă iar în stânga și dreapta ai doar hău. Pe deoparte ai stâncile roșiatice (rocă vulcanică) ce intră abrupt în ocean iar valurile le lovesc cu putere, pe de altă parte ai un peisaj mai liniștit cu o apă calmă ca o ciorbiță – așa e de fapt toată insulă: nordul e foarte bătut de vânturi, sudul e foarte liniștit.

Pe tot parcursul traseului nu mai vezi copaci, peisajul e arid sau are vegetație specifică unor munți înalți. Asta se întâmplă din cauza vântului puternic ce lovește nonstop partea asta a insulei. Ai ocazia să vezi însă multe păsări interesante, specii protejate în zona aceasta. Pe mine m-au surprins câteva păsărele care se fereau de vântul puternic stând pe jos în iarbă, foarte bine ancorate de pământ. Cum înaintezi pe traseu, pe partea dreaptă vezi Ilhas Desertas – insulele nelocuite ale Madeirei. Insula Porto Santo este în față, spre stânga, dar nu o vezi decât dacă ajungi spre sfârșitul traseului și dacă vremea e bună.

Traseul principal ce duce spre Casa da Sardinha (casa ranger-ului) și far continuă fără dubii de-a lungul insulei spre est însă ai să vezi diverse cărări secundare ce merg spre dreapta în general. Acestea duc spre plaje izolate ori locuri faine de belvedere. Spre stânga, adică spre nord, sunt câteva locuri cu priveliște foarte interesantă însă ca să te bucuri de ea trebuie să pui rapid geaca cu glugă pe tine pentru că în locurile astea deschise te ia vântul pe sus. Bineînțeles, nu sări peste balustrade, acolo unde există, și nici nu te apropia prea mult de marginea prăpastiei.

După câteva urcușuri și coborâșuri, ajungi la Casa da Sardinha – casa ranger-ului și și punct de observare pentru iubitorii de păsări. Noi am ajuns la câteva sute de metri de Casa da Sardinha, până la locul de camping și micul golf unde vara poți să faci baie. Aici a început „în caz că”-ul, adică cerul s-a acoperit de nori, a început ploaia iar vântul sufla foarte puternic. Pentru că pe anumite porțiuni din traseu nu mai puteam să mă țin pe picioare din cauza vântului iar ploaia ne udase bine de tot (aveam doar gecile impermeabile), am hotărât să ne întoarcem din drum cu speranța că vom ajunge întregi la ieșirea din traseu și la mașină. Mi-a fost foarte frică, recunosc, când mergeam pe cărarea îngustă, pe lângă prăpastie iar vântul mă împingea puternic. Mi-a fost frică și când treceam pe sub vreun perete de stâncă cu teama că ne vor pica pietre în cap. De câteva ori m-am așezat pe jos când simțeam că vântul mă împinge prea tare, mergeam repede între rafale și în vreo oră-două am ajuns la mașină ca niște verze murate, înghețate și cu încălțările pline de noroi roșiatic vulcanic

Ce-am învățat eu de aici? Să-mi iau echipament mai bun cu mine chiar dacă traseul pare o plimbare în parc și să intru în traseu în prima parte a zilei. Vremea nu o poți ghici, orice prognoză este degeaba pe insulă. Traseul în continuare mi se par ușor și accesibil oricui obișnuiește să meargă la picior câțiva kilometri. M-aș întoarce negreșit pe insulă și fără niciun dubiu pe acest traseu ca să ajung până la capăt, la far, de unde am auzit că priveliștea este minunată.

Oricine poate să meargă pe acest traseu?

Când am intrat pe traseu, am văzut că prima parte a cărării are balustradă, apoi poteca este foarte bătătorită sau chiar placată cu lemn. Tineri, copii și seniori mergeau fluierând pe munte iar eu mă gândeam că mi-aș aduce aici tot familionul, cu sau fără echipament special, pentru că traseul este super ușor de parcurs, ca o plimbare în parc. Peste vreo două ceasuri, când a venit ploaia și vântul a început să sufle cu putere, m-am răzgândit un pic. Nu știu cum s-ar fi descurcat cineva cu un bebe în spate ori bunicii mai în vârstă pe acolo în condiții meteo nefavorabile. Dacă vremea e bună, oricine e obișnuit cu mers pe jos și un pic de urcuș poate să facă acest traseu. Dar vremea e imprevizibilă în zona asta a insulei, unde nordul, estul și sudul se unesc. Așadar, recomand să intri pe traseu cât mai devreme, ca să ai toată ziua la dispoziție pentru plimbare, și neapărat cu echipament adecvat.

Chestiuni utile despre traseu

• Traseul are 8 km dus-întors iar timpul de parcurgere oficial este de aproximativ 4 ore. Practic, eu zic că durează mai mult pentru că faci multe opriri să te minunezi de peisaj.
  • Am văzut o zonă în care se poate campa și cred că priveliștea merită tot vâjâitul vântului de peste noapte. Detalii aici: Madeira Camping
  • Verifică vremea pe insulă folosind Meteoblue.com însă nu te baza pe prognoză prea mult.
  • Mai degrabă uită-te pe webcam-urile live de aici: Madeira Web
  • Ia cu tine apă și gustări pentru traseu pentru că nu găsești așa ceva timă de câteva ore bune.

Echipament obligatoriu

Dacă în prima parte a traseului, când mergeam pe o potecă amenajată din lemn și mă topeam de cald mă gândeam că oricine poate face acest traseu echipat oricum, cu haine și încălțări de stradă, în a doua parte a traseului mi-am schimbat părerea. A doua parte a traseului e mai stâncoasă fără să fie dificilă iar când vine ploaia, poate fi alunecoasă. Oricum ar fi, vântul bate puternic oricând așa că sunt câteva lucruri care nu ar trebui să îți lipsească pe acest traseu:

Cazare în zona estică a insulei Madeira

Mergând cu mașina spre și dinspre traseu, am trecut prin

Booking.com

***

Deși am avut experiența neplăcută cu vântul pe traseu, locul mi-a plăcut la nebunie și îl recomand tuturor. Povestea cu vijelia nu face decât să-mi confirme încă o dată că pe munte trebuie să mergi pregătit și că nu există vreme proastă, există doar haine nepotrivite. Madeira e o insulă atât de ofertantă pentru iubitorii de hiking și natură încât ar fi păcat să nu mergi acolo cu un minim de echipament la îndemână: bocanci ușori, tricouri sport, geacă și suprapantaloni impermeabili și un rucsac mic.

În sfârșit, sunt multe de povestit despre insula asta și vor urma multe articole pe acest subiect aici: Vacanță în Madeira

Până atunci, Tchau! Tehna um bom dia!

__________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Narcisa

De peste șase ani scriu despre călătorii pe TravelGirls.ro, călătoresc și lucrez în Comunicare în turism numai pentru proiecte care-mi plac. Sunt dependentă de ieșirile din oraș, îmi place confortul unei cazări cu o priveliște bună dar și cerul înstelat ce se vede din ușa cortului. Plec oricând de acasă pentru munți, mâncare, snorkeling, sate ori case de oaspeți și îmi place la nebunie Instagram.