Cu mașina în Madeira: cum sunt drumurile, cum se conduce și cât costă

 

Când te apropii cu avionul de insula Madeira, vezi pe geamul mic al aeronavei o insulă mărișoară cu un oraș răspândit de la baza apei până sus pe munte și încerci să îți imaginezi. Prima mea impresia a fost că asta e tot, latura sudică foarte populată pe care o văd din avion sau din barcă din larg e toată insula, așa pare de la distanță. Dar ce să vezi, Madeira e mai mult de atât, are o mulțime de sate pe coastă dar și în mijloc între munți sau chiar cocoțate sus pe vârfuri iar toate aceste comunități sunt conectate de șosele și tuneluri cum nu am mai văzut în altă parte.

Am ales să explorăm insula cu o mașină închiriată și după vacanța petrecută în Madeira, cred că e cea mai bună variantă. Chiar dacă transportul public pare foarte bine pus la punct (am văzut autobuze în zone în care aș fi jurat că nu au cum să ajungă), mașina ne-a dat libertatea să străbatem toată insula la orice oră din zi ori din noapte, indiferent de vremea foarte schimbătoare și am economisit astfel mult timp. Despre cum închiriezi o mașină în Madeira, cum sunt drumurile, cum se conduce și cât costă o vacanță cu mașina pe această insulă minunată a Portugaliei voi detalia mai jos.

Cum închiriezi o mașină în Madeira

Închirierea unei mașini în Madeira e la fel ca închirierea unei mașini în aproape orice alt loc din Europa. Trebuie să faci o rezervare, să ai un card de credit sau debit (în funcție de companie), să ai minim 21 de ani și permis de conducere de minim 1 an și banii necesari închirierii, asigurării și garanției. Citește cu atenție condițiile de închiriere înainte să faci rezervarea dar nu dispera dacă nu înțelegi toți termenii specifici ori dacă tipurile de asigurare te bagă în ceață. Eu am lucrat în industria rent a car în România foarte mulți ani și mi-a fost mai simplu dar e important să ții cont de câteva detalii:

  • În vacanță în destinații pe care nu le cunoști, ia o asigurare full-cover (Casco). Ar fi și păcat să-ți strici călătoria cu probleme legate de un eventual accident și să îți bați capul cu pagube de plătit pe loc.
  • La preluarea mașinii, agentul de închiriere va face o verificare vizuală a mașinii împreună cu clientul pentru a nota pe procesul verbal eventuale zgârieturi existente și dacă rezervorul de combustibil este plin. Verifică și tu aceleași lucruri în același timp cu agentul și sesizează dacă vezi ceva în neregulă. De obicei nu există.
  • Vei primi mașina cu rezervorul plin, trebuie să o predai cu rezervorul plin. Dacă totuși nu ai vreme să faci plinul înainte de predare, vei fi taxat la suprapreț pentru combustibil.

  • O zi de închiriere are 24 de ore. Întârzierile mai mari de 29 de minute se taxează cu încă o zi de închiriere.
  • Companiile serioase oferă unlimited mileage, adică kilometri nelimitați pe parcursul închirierii. Bineînțeles, există și super oferte cu limită de kilometri pe zi dar în vacanță nu aș apela la astfel de oferte pentru că închiriez mașină tocmai ca să nu am constrângeri.
  • Când faci rezervarea, transmite ora de preluare a mașinii ca să te asiguri că mașina și documentele vor fi pregătite pentru tine la ora dorită.
  • Nu încălca regulile de circulație locale, turiștii nu sunt păsuiți pentru amenzi. Amenzile pentru depășirea vitezei vor veni la un momentdat la compania de închirieri auto iar cardul tău de credit va fi încasat corespunzător.
  • Dacă sunt mai mulți șoferi ce vor conduce aceeași mașină, aceștia trebuie declarați în contractul de închiriere și acest lucru se taxează cu o sumă suplimentară pentru additional driver. Dacă nu declari ceilalți șoferi și ai un accident în timp ce conduce un șofer nedeclarat, asigurarea este nulă și va trebui să plătești costurile reparațiilor cu vârf și îndesat.
  • Dacă ai un accident în timp ce ești sub influența consumului de alcool sau droguri, asigurarea este nulă și trebuie să plătești paguba.
  • Dacă ai un accident și nu anunți compania de la care ai închiriat (după ce ai anunțat autoritățile la numărul de urgență 112), asigurarea este nulă și trebuie să plătești paguba.
  • Garanția este între 500 și 2500 de Euro, în funcție de mașina închiriată. Această sumă se blochează pe cardul de credit și se deblochează la predare, dacă nu există pagube.

Am văzut că sunt multe firme de rent a car atât în aeroport cât și în oraș ori la recepțiile marilor hoteluri iar noi am închiriat un Renault Clio de la compania Driving Madeira. Pentru 6 zile de închiriere cu asigurare full-cover și GPS (mașina avea GPS încorporat în bord), costul a fost de 295 Euro din care 180 de Euro a fost contravaloarea închirierii iar restul a fost asigurarea. După mine, acesta e un preț bun. În plus am mai cheltuit 70-80 de Euro pe motorină super-plus care costă 1.2 Euro/litru.

Pentru că această companie Driving Madeira nu are birou în aeroport, când am aterizat în aeroportul din Madeira, după ce am luat bagajul și am trecut de verificarea documentelor, la Sosiri ne-a așteptat un reprezentant foarte simpatic al companiei cu o pancarta cu numele meu. Am mers împreună în parcare la mașină, am făcut rapid verificarea, am completat ultimele detalii pe contractul de închiriere și am plecat la drum. Ah înainte de asta am stabilit ora de predare, în fața aeroportului, la Plecări, cu două ceasuri înainte de zbor.

Ce mașină să închiriezi în Madeira

Deși noi suntem mereu tentați în vacanță să închiriem o mașină mai specială, ceva diferit față de ce avem acasă, e foarte important să te adaptezi la drumurile pe care urmează să conduci la destinație. Nouă ni s-a recomandat să luăm acest Renault Clio și abia după prima zi de condus am înțeles de ce: nu ai ce să cauți cu mașini mari în Madeira. De fapt, aproape toate mașinile închiriate pe care le-am văzut pe șosea erau Renault Clio. Drumurile sunt înguste, cu pante mari și curbe foarte strânse iar o mașină mică e perfectă pentru așa ceva. Mărimea contează însă la motor! Tocmai pentru că pantele sunt foarte mari, nu ai ce să faci cu un motor mai mic de 1.5 DCI și cu mai puțin de 90 de cai putere. E de preferat ca mașina să fie pe motorină pentru că trebuie să urci mult. De asemenea, nu cred că ai ce să faci cu o mașină ce are cutie automată în Madeira. Vezi flota disponibilă pentru închiriere aici: Fleet Driving Madeira

Deși eu aveam așteptări mici de la Clio, ne-am simțit excelent în ea în doi, mai ales datorită scaunelor foarte confortabile din față. A făcut față cu brio la pante, la străduțele înguste, la drumurile mai găurite din nord dar am prins și viteză serios pe autostradă. Da, insula asta din ocean are autostradă, chiar și suspendată, dar despre motivele pentru care eu m-am minumat de 7 ori pe zi în Madeira, scriu mai jos.

Cum se conduce în Madeira

Civilizat, fără claxoane, fără trafic aglomerat. Cu toate astea, nu recomand experiența asta unui șofer începător sau fără câteva zeci de mii de kilometri la bord. Chiar dacă din parcarea aeroportului ieși direct în autostradă, aceasta străbate doar coasta sudică de la est la vest. Când ieși din autostradă, trebuie să conduci pe străduțe înguste cu pante foarte mari, curbe strânse și uneori fără vizibilitate. Pe scurt, dacă poți să faci o parcare laterală într-o pantă cu înclinație de 45 de grade, atunci poți să conduci în Madeira. Eu nu am avut curaj, am avut noroc cu șoferul casei, dar la fiecare oprire în rampă la stop aveam impresia că nu vom mai pleca vreodată de acolo și ne vom prăvăli peste mașinile din spate. La fel aveam emoții și când trebuia să facem o parcare laterală rapidă într-o vale abruptă ca să-i facem loc autobuzului local să treacă. Totuși, nu am avut nicio problemă, totul a mers perfect iar Monsieur s-a simțit în al noulea cer și i-a plăcut provocarea de a conduce așa timp de o săptămână. Am avut noroc și cu localnicii care sunt foarte simpatici în trafic.

Semnalizarea este excelentă, indicatoarele sunt în bună formă și pot ține loc de GPS atât timp cât ai totuși o hartă fizică după care să te ghidezi. Cu excepția unor bucăți scurte de drum de pe coasta nordică, șoselele sunt impecabile. De fapt întreaga infrastructură de pe insulă m-a dat pe spate, e incredibil cum au construit atât de multe drumuri, șosele suspendate și atââât de multe tuneluri pe o insulă aflată în oceanul Atlantic la 1000 de kilometri distanță de coasta Portugaliei. Când credeam că nimic nu mă mai poate surprinde din punctul acesta de vedere după ce am călătorit în Elveția, am ajuns în Madeira.

Ca totul să meargă ca uns în trafic, sunt foarte multe sensuri giratorii. De fapt, cu exceția câtorva intersecții semaforizate din Funchal, pe toată insula sunt doar sensuri giratorii.

Insula are 57 de kilometri lungime de la est la vest și 22 de kilometri lățime în cel mai lat punct de la nord la sud. Există o șosea principală care înconjoară insula, un drum principal care străbate insula de la est la vest prin cele mai înalte puncte ale sale (noi nu am putut trece de un punct din cauza gheții in februarie), și mai multe drumuri care străbat insula de la nord la sud pe munte, pe văi și pe dedesubt prin tuneluri. Am mai zis că e incredibilă infrastructura?

Sfatul TravelGirls.ro: seteaza GPS-ul pe modul ECO sau FAST, sub nicio formă pe modul SHORT pentru că vei ajunge pe niște străduțe ce par mai degrabă alei în pantă.

Cele mai frumoase drumuri pe care să conduci în Madeira

Am glumit cu acest titlu, toate drumurile mi s-au părut spectaculoase iar ca să le enumăr, ar trebui să povestesc despre fiecare loc pe care l-am vizitat în Madeira. Și am să fac asta în următoarele articole. Fie că am plecat de la hotel cu un plan, fie că am pornit orbecăind, am dat peste drumuri panoramice. Totul e panoramic pe insulă. Dacă nu ai priveliște la mare, înseamnă că ești în mijlocul insulei și ai priveliște spre vârfurile stâncoase ori munții terasați. Noi am oprit uneori pe marginea drumului chiar și din 10 în 10 minute, la fiecare indicator de Miradouro (loc de belvedere) – popasuri special amenajate lângă șosea cu băncuțe, mese și loc de picnic.

Parcare în Madeira

Când am preluat mașina din aeroportul, agentul de la Driving Madeira ne-a spus despre parcare așa: white line – you park, blue line – you pay, yellow line – no park. Ideea e că oriunde te-ai duce, chiar și în locuri ce par sălbatice, găsești locuri de parcare marcate. De cele mai multe ori am parcat pe locuri gratuite. În orășelele mai aglomerate cum sunt Funchal sau Câmara de Lobos, parcarea se plătește la automat și costă în jur de 80 de cenți pe oră. În multe astfel de locuri cu plată, după ora 19 ori 20, parcarea e gratuită (dacă este menționat pe indicator). Indicatoarele legate de parcare sunt în general în portugheză dar cum limba asta e foarte asemănătoare cu limba română, e simplu să înțelegi despre ce e vorba în propoziție.

În Funchal, orașul-capitală, e mai mare forfota și nu am găsit locuri de parcare pe stradă dar nici nu ne-am bătut capul așa că în vreo două zile am parcat în parcarea subterană a supermarketului La Vie unde costul e de 0,8 euro/oră și primești 2 ore gratuite dacă faci cumpărături de minim 15 Euro acolo. Ceea ce noi am făcut. În altă seara am parcat în centrul vechi, în parcarea acoperită (deschisă nonstop) de lângă teleferic și am plătit 90 cenți pe oră. Per total mi-a plăcut foarte mult faptul că oriunde ai merge, găsești loc de parcare gratuit sau cu plată.

Noaptea am parcat în parcările subterane ale celor două hoteluri în care am stat și asta a fost foarte confortabil pentru noi. În plus, în ultima noapte pe insulă se pare că a plouat foarte mult sus pe munte și au venit șuvoaie puternice de apă cu mâl și bolovani spre ocean iar unele mașini de pe stradă păreau lovite un pic de pietrele aduse de ape. Totuși, dacă hotelul ori pensiunea la care stai nu are parcare, poți parca gratuit noaptea pe locurile de pe stradă.



Booking.com

Despre GPS și harta insulei

Mașina noastră a avut GPS în bord și în mare parte am folosit harta lui. Totuși, pe alocuri ne-a dat de crezut că harta nu era actualizată (nu știa anumite străzi) așa că ne-a fost de mare folos Google Maps offline de pe telefon. Dacă nu știi cum să descarci și să folosești o hartă cu Google Maps fără acces la Internet, vezi că a făcut Adriana un tutorial aici: Cum sa nu te ratacesti cu copiii in vacanta

În plus, am avut mereu o hartă fizică a insulei pe care am luat-o de la biroul de informare turistică (o găsești și la hoteluri ori alte obiective turistice). Pentru mine e foarte importantă harta fizică, mă ajută să mă orientez mai bine și să îmi creez o perspectică de ansamblu asupra insulei. Așa mai fac și notițe cu pixul pe ea de genul „==>>> aici e cel mai bun mojito de pe insulă!!! Must go!!!”

Cu omul de zăpadă pe botul mașinii

În una din zile am urcat cu mașina pe șoseaua ce străbate insula pe sus de la est la vest pentru că voiam să intrăm pe un traseu spre 25 Fontes. Am plecat de la nivelul mării unde erau 20 și un pic de grade și am ajuns în vreo 20 de minute sus la 1400 de metri altitudine unde erau 3 grade și petece de zăpadă. Am renunțat la traseul de hiking și am încercat să mergem spre centrul insulei, aproape de unul dintre cele mai înalte vârfuri – Pico Ruivo – dar ne-am blocat pentru că șoseaua era acoperită de zăpadă. Am întâlnit însă foarte multe mașini de localnici veniți cu copii, cățel și purcel să vadă minunea: a nins peste noapte! Bineînțeles, pentru o insulă exotică, ninsoarea este o raritate chiar dacă se întâmplă la altitudini mari. Am observat că localnicii au o tradiție cu ocazia ninsorii, se opreau toți la câte un petec de zăpadă, făceau un mic om de zăpadă pe botul mașinii și plecau apoi spre casele lor, spre mare. Am văzut zeci de mașini cu om de zăpadă. Bănuiesc că e mare lucru dacă ajung cu omul de zăpadă întreg până jos deși mulți dintre ei se topeau pe drum.

Alte chestiuni utile despre condusul în Madeira

  • Așa cum ziceam și mai sus, multe dintre curbe și intersecții sunt foarte strânse și nu au vizibilitate însă aproape în toate astfel de locuri am găsit stâlpi cu oglinzi în care te poți asigura. Fii cu ochii după ele.
  • Nu există taxe de drum pe care trebuie să le plătești în vacanța în Madeira.
  • În luna februarie când am fost eu în vacanță pe insulă, vremea a fost foarte schimbătoare. În medie temperatura a fost în jur de 20 de grade însă vântul bate puternic iar norii circulă rapid, prin urmare și ploile vin și pleacă de câteva ori pe zi. Nu dispera, ploile nu durează prea mult.
  • Sunt foarte multe tuneluri pe insulă. Nu am găsit un număr oficial al lor dar cred că sunt sute! Unele dintre ele sunt în topul celor mai lungi tuneluri din Portugalia. Aprinde farurile și redu viteza, nu depăși chiar dacă indicatoare arată că depășirea este permisă. Unele tuneluri sunt în pantă ori curbe și e de preferat să conduci preventiv.

  • Am găsit benzinării la tot pasul iar distanțele sunt scurte pe insulă, nu cred că există posibilitatea să rămâi vreodată fără combustibil.
  • În afară de un băruleț, am plătit peste tot cu cardul bancar.
  • Legea permite consumul de alcool până la o limită de 0,5 g/l în sânge dar nu recomand pentru că s-ar putea să te ia cu amețeală pe drumurile de pe insulă. Better safe than sorry.
  • Este obligatoriu să porți centura atât pe locurile din față cât și pe locurile din spate.
  • Copiii cu vârsta mai mică de 12 ani stau pe locurile din spate.
  • În general limita de viteză este de 80 km/oră pe drumurile secundare și 120 km/oră pe autostradă. Bineînțeles, există zone semnalizate cu alte limite de vizită.

Ce să iei cu tine în mașină

  • ochelarii de soare, mai ales pentru șofer. Se întâmplă des să ieși dintr-un tunel spre ocean și să te orbească soarele;
  • haine de ploaie/schimb. Chiar dacă e cald afară, ia mereu cu tine o geacă rezistentă la apă și vânt pentru că vremea e foarte schimbătoare, mai ales dacă mergi sus pe munte;
  • medicamente pentru rău de mașină/înălțime, dacă știi că ai astfel de probleme;
  • apă și gustări pentru că s-ar putea să te fure peisajul și să vrei să faci un picnic fabulos pe la vreun Miradouro;
  • încălțări de schimb: bocanci ori încălțări sport pentru trasee pe munte dar și ceva comod și aerisit pentru plimbări ori stat în mașină

Citește și: Ce ai voie să iei în bagajul de mână

***

Deși experiența călătoriei cu mașina în Madeira este challenging, mi-o amintesc cu drag. Ne trezeam de multe ori în mașină că rămâneam muți în fața peisajelor care se deschideau în fața noastră ori când treceam pe lângă localnici ce cărau coșuri pline de avocado. Briza sărată și caldă, mirosul de flori și fructe, valurile ce se spărgeau puternic în stânci, peisajul care se schimbă de la un kilometru la altul, la fel și vremea – asta e amintirea mea din vacanță. Nu mă așteptam ca o insulă atât de izolată în oceanul Atlantic să aibă autostrăzi suspendate, zeci de tuneluri moderne, semnalizare foarte bună și obiective turistice accesibile oricui.

Prețurile sunt foarte accesibile în februarie, mult mai mici decât în Europa continentală, pe alocuri ca în România sau chiar mai mici. Un espresso la o cafenea: 70 de cenți, o masă de 2 persoane cu supe, pește, vin și alte accesorii: 30 de Euro, o plimbare dus-întors cu o telecabină spectaculoasă: 3 Euro. Cazare există pentru toate gusturile și buzunarele, de la paturi de hostel cu 15 Euro, camere duble în pensiuni cu 30-40 de Euro până la camere imense cu sea-view la 4* cu 100 de Euro. Noi am închiriat mașină și cred că e cea mai bună metodă să explorezi insula dar am văzut autobuze peste tot, chiar și în locuri în care nu ne-am fi așteptat. Zboruri low-cost sunt spre Madeira (un zbor până la Lisabona și alt zbor până pe insulă). În sfârșit, sunt multe de povestit despre locul ăsta minunat și vor urma multe articole pe acest subiect aici.

Până atunci, Tchau! Tehna um bom dia!

Citește și: Cum să vizitezi Lisabona aproape gratis

__________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.

 

Narcisa

Narcisa

De peste șase ani scriu despre călătorii pe TravelGirls.ro, călătoresc și lucrez în Comunicare în turism numai pentru proiecte care-mi plac. Sunt dependentă de ieșirile din oraș, îmi place confortul unei cazări cu o priveliște bună dar și cerul înstelat ce se vede din ușa cortului. Plec oricând de acasă pentru munți, mâncare, snorkeling, sate ori case de oaspeți și îmi place la nebunie Instagram.
Narcisa
bestvalue.eu

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here