Am văzut cum se face sticla de Murano

De sticla de Murano am aflat prima dată acum 17 ani, când am vizitat prima dată Peleșul, într-o tabără de vară. Mi-au plăcut atât de mult candelabrele din castel încât cu prima ocazie m-am documentat la biblioteca din oraș și le-am făcut capul calendar colegilor mei despre bijuteriile de la castelul din Sinaia.

Au urmat apoi cadourile sub formă de bijuterii din sticla atât de prețioasă, cea mai dragă o inimă neagră primită de la mama. Iar eu mi-am promis că nu o să cumpăr niciodată niciun obiect din sticlă de Murano decât direct de la sursă. Am reușit să mă țin de cuvânt așa că atunci când am ajuns la Veneția, a fost musai să merg într-un atelier și să văd cum ia naștere minunea.

Citește și Veneția nu e așa cum mi-am imaginat-o

Murano6

Cum ajungi la Murano

E simplu: cu vaporetto. Și nici nu costă mult. Eu am folosit un pass de 24 de ore, cu care am avut acces nelimitat la transportul public în Veneția și Mestre. M-a costat 20 de euro dar a meritat fiecare cent pentru că altfel, o singură călătorie cu vaporetto (valabilitate 60 de minute) costă 7 euro. De la Piazzale Roma (autogara) am luat L3 și am ajuns în mai puțin de un sfert de ceas la Murano.

Consultă harta traseelor cu vaporetto.

Murano2

Murano – insula plăcerilor vinovate

Când vine vorba de Italia și, în special de Veneția și de insulele sale, clișeele sunt cu nemiluita. Printre altele, Murano e supranumită insula plăcerilor vinovate, pentru că spune că însuși Casanova a petrecut aici cu o călugăriță. Oare de asta umblă vorba-n târg că toți italienii sunt niște Casanova/Don Juan?

Murano

Murano – insula îmblânzitorilor de sticlă colorată

Cu sute de ani în urmă, venețienilor li se dusese deja renumele de sticlari pricepuți. Numai că toate casele din Veneția erau din lemn și cum cuptoarele ardeau zi și noapte, incendiile erau la ordinea zilei. Așa se face că pe la 1200, autoritățile au decis ca sticlarii să fie mutați pe o insulă numai a lor: Murano. De atunci și până în ziua de azi, pe doar 1,5 km cât măsoară Murano, s-au construit zeci de făbricuțe și de ateliere unde cu multă muncă și pricepere se făurește sticla de Murano – unul dintre brandurile de succes ale Italiei.

Murano3

Am văzut cum se face sticla de Murano

Chiar și azi, pe insulă sunt puține familii care să nu aibă măcar un sticlar care să ducă meseria mai departe. Meșteșugarii își încep ziua de lucru dimineața devreme, când nu vezi picior de turist pe insulă. Cei mai mulți își savurează încă espresso-ul și un dolce (n.a. desert în italiană) la hotel în timp ce visează la cai verzi pe pereți la o plimbare cu gondola.

Citește și 12 lucruri despre Veneția

La Murano cuptoarele atelierelor de sticlărie se aprind cu noaptea-n cap, cu mult înainte ca magazinele de prezentare să se deschidă. Fiecare shop are propria făbricuță de nestemate, unde câțiva bărbați transformă cu atenție nisipul în bijuterii sclipitoare, ale căror prețuri pot să aibă multe zerouri. În euro.

Cât costă să vizitezi un atelier de sticlărie în Murano?

Ar trebui să nu coste nimic. Am intrat însă într-un magazin cu bijuterii din sticlă de Murano unde am văzut o măsuță ponosită de lemn, pe care erau așezate strategic coșulețe de nuiele pline cu cercei și pandantive. Alături, pe un carton era scris cu litere de-o șchioapă: Demonstration, 5 euros. În spatele măsuței, patronul (probabil) și o chinezoaică ce aștepta (probabil) să scoatem banii din portofel pentru a-și putea începe demonstrația de măiestrie. Așa nu!

Mai sunt și tururile gratuite ghidate ale fabricilor de sticlă dar nu le recomand. Acolo n-ai să vezi decât o demonstrație făcută special pentru tine, turistule. Poți să vezi aici cum arată un astfel de tur și-ai să înțelegi diferența față de un atelier pe bune. Așa nu!Murano5

Cel mai bine e să mergi la Murano pe cont propriu, fără ghizi și fără tururi plictisitoare, impuse. Intră în magazinele de bijuterii și întreabă vânzătoarea dacă au atelier propriu și dacă poți să mergi să vezi cum lucrează băieții. Eu am găsit shop-ul unde am văzut cum se face sticla de Murano vizavi de Museo del Vetro. Nu m-a costat nimic, am stat cât am vrut iar echipa de meșteri nu a făcut nimic ca să mă impresioneze pe mine, turistul. Și-a văzut fiecare de treabă și, din când în când, mai trăgeau cu ochiul să nu care cumva să mă apropii prea mult de cuptoare ori de instrumentele încinse de jăratec.

Cum recunoști adevărata sticlă de Murano

E plin de falsuri Made in China chiar și în magazinele din Murano iar pentru ochiul neavizat al turistului obișnuit e aproape imposibil să facă diferența între adevărata sticlă de Murano, produsă în Italia și un fake. În realitate însă e foarte simplu să verifici pe ce dai banii: vezi dacă obiectul pe care vrei să îl cumperi are ștanțat Vetro Artistico Murano. Dacă da, atunci poți să fii 100% sigură că produsul e Made in Italy.

Murano4

Ce poți face într-o zi la Murano?

Cel mai bine e să combini vizita la Murano cu o excursie la Burano – insula în culorile curcubeului, cum am numit-o eu și-ți garantez o zi plină de experiențe interesante și de cele mai bune paste gorgonzola e noci din câte ai mâncat vreodată.

Vezi cum se face sticla. Rezervă prima parte a zilei pentru Murano, când încă nu s-au dezmeticit toți turiștii și când mai ai încă loc să arunci un ac. Și, cel mai important, să nu prinzi pauza de farniente când totul este închis pe insulă (de obiecei între 12.00 și 15.00). Eu am ajuns în jur de ora 9.00 dimineața, oră la care se face aprovizionarea magazinelor, localnicii fac piața, mai schimbă două vorbe pe străduțe și în atelierele unde se face sticla se încing cuptoarele. Întreabă vânzătorul sau vânzătoarea unui magazin dacă poți să mergi să vezi cum lucrează meșterii. De obicei se poate, fără un cost suplimentar, cum am mai spus. Dacă îți place experiența, poți lăsa un bacșiș – practic e același principiu ca la Free Walking Tours în orașe.

Muzeul sticlei. Nu mă dau e în vânt după muzee, dar unde în altă parte poți să vezi o colecție de obiecte din sticlă de Murano, unele vechi de mai bine de 500 de ani? În plus, Museo del Vetro, cum i se spune în italiană, e într-un palat – Palazzo Giustinian, foarte aproape de stația de vaporetto Museo.

Orar: 10.00 – 18.00

Preț bilet: 8,5 euro și gratuit dacă ai Museum Pass

Pentru informații actualizate legate de orar și de preț, consultă pagina oficială a muzeului.

Murano7

Basilica di Santa Maria e Donato e lângă Museo del Vetro și practic n-ai cum s-o ratezi pentru că domină întregul Campo Santo Donato și podul cu același nume. Actuala biserică a fost construită pe la 1100 pentru a adăposti moaștele Sfântului Donato și oasele dragonului pe care acesta l-ar fi omorât. Relicvele au fost aduse aici, la Murano, ca pradă din Cruciade. Bine, nu de asta Basilica di Santa Maria e Donato e atât de importantă pentru localnici și pentru turiști, ci mai ales datorită mozaicului bizantin din interior, cu o vechime la fel de mare ca a bisericii.

___________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Sunt și aici

Loredana

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.