Despre cum am dormit într-un castel în Elveția

M-am trezit la 6 dimineața în prima zi din Elveția, dormisem foarte bine şi nu mai puteam de nerăbdare să văd pe lumină castelul în care ne aflam. Am pus o jachetă pe mine şi am ieşit singură în linişte din camera mare şi luminoasă. După ce am coborât treptele în formă de spirală din turn, am ajuns într-un soi de sufragerie cu podea din lemn masiv vechi, un birou din lemn alb, canapele acoperite cu catifea roşie şi purpurie, şemineu de piatră şi o masă cu sfeşnice din argint. Voiam să ies în curte dar toate uşile mari din lemn erau ferecate, puteam doar să mă uit pe ferestrele înalte la curtea cu pietriş, flori şi pârâiaşul ce o înconjoară. Castelanul care ne-a primit cu o seară înainte îmi spusese ceva de o uşă din dos pe care o putem folosi în timpul nopții aşa că am reuşit într-un final să evadez din chateau

***

Situat în Bellerive, un mic sat agricol cu doar vreo 600 de locuitori din vestul Elveției, Chateau Salavaux se află aici de prin 1592. În jurul lui, în zilele noastre, la şase dimineața, sătucul pare rupt mai degrabă dintr-un SF pentru ochii unui vizitator neinițiat. Parcări subterane la fiecare două case, patru locuri de parcare supraterane inscripționate cu „Visitateurs” în fața fiecărei locuințe, lanuri cu grâu şi porumb crescute la dungă, alei asfaltate ce trec printre parcelele agricole, aranjamente florale la fiecare colț de străduță, iarbă tunsă perfect oriunde te-ai uita, iar de curățenie nu mai zic, nu am mai avut demult dischetele demachiante atat de curate, fetele ştiu la ce mă refer. Nu am făcut poze în sat în timpul plimbării mele matinale, mi-a fost teamă să nu se deschidă brusc asfaltul, să mă înghită şi să mă trântească în şcoala de corecție pentru turişti indisciplinați. Totul era atât de bine organizat şi de pus la punct în Bellerive, într-o ordine desăvârşită, că-mi venea să vărs nişte cafea pe jos la micul dejun doar ca să mai restabilesc un pic echilibrul. Şi era doar prima zi.

vacanta elvetia salavaux neuchatel (6)

Despre Chateau Salavaux

Am fost foarte entuziasmați că în primele nopți în Elveția vom dormi într-un castel. Atât de entuziasmați că nu ne-am documentat foarte mult despre el, în mare parte din cauză că nu am găsit informații în limba engleză. Ştiam că a fost construit în secolul 16, în anul 1592, ştiam că face parte din „colecția” Swiss Castles (poți să le vezi pe celelalte aici). Chateau Salavaux a fost deschis pentru turiști în anul 2009 iar de atunci găzduiește în camerele sale atât cupluri veniți în escapade romantice cât și nunți ori alte evenimente. Din câte am înțeles, e o mare modă să îți organizezi nunta cu fast la castel.

Camera în care am stat noi era foarte mare, tapetată cu lemn masiv vechi și grinzi care au văzut multe la viața lor. Cu ferestre mari pe două laturi, cu obloane din lemn și perdele albe diafane, cu mobilier deschis la culoare și accesorii glam, camera noastră a fost tot ce-am visat și un pic mai mult: confortabilă, elegantă, primitoare și luminoasă. Structura castelului a fost probabil o piedică în construcția unei băi clasice așa că am avut parte de o baie în cameră: o cabină de duș într-o parte și o cabină cu toaleta în cealaltă parte, ambele neizolate complet iar chiuveta la mijloc. Toate acestea au fost la vedere, în apropierea patului, ceea ce nu e tocmai confortabil pentru turistul est european dacă te gândești bine. Pentru nemții și francezii care frecventează locul nu cred că e o problemă, pentru ei pudismul nu există, sunt foarte relaxați când vine vorba de intimitate.

Tot din seria viața la castel, nu există televizor în camere. Eu mi-am dat seama de acest aspect abia după ce am revenit acasă și am început să scriu aceste rânduri, pentru mine nu e important televizorul în cameră în vacanță. De asemenea, nu există nici conexiune la WIFI în camere ci doar la parter.

Probabil că pe vremuri, castelul a avut niște ziduri ori garduri mari de apărare (altfel nu s-ar fi numit castel), astăzi are o curte mare în față și una mai mică în spate. Cea din fața are un gard foarte jos, oricine poate admira castelul din stradă. Intimitatea e dată doar de copacii și de tufele de trandafiri ce împrejmuiesc gospodăria. Chateau Salavaux are și o parcare exterioară mare, neîngrădită, unde noi am lăsat mașina câteva nopți la rând. Bineînțeles, siguranța nu este o problemă în zona aceasta.

Mâncarea. Ce mi-a mai plăcut foarte mult a fost faptul că aproape toate produsele din meniu erau locale: pește din lacul Murten, vinul din zonă, berea făcută în satul din apropiere și tot așa. Bineînțeles, nicio masă nu începe fără unt și pâine, semn că suntem în partea franceză a țării. Prețurile? Ca în Elveția. Pentru o cină cu pește pentru două persoane și băuturile din alte două seri am plătit 108 franci. Cazare include și mic dejun care conține multe fructe proaspete, croissants și alte patiserii, charcuterie și ouă sub diverse forme.

Personalul. Am văzut și am interacționat cu o singură persoană, Raymond Schauss, care pare că se ocupă de tot ce mișcă la Salavaux: recepție, administrare, bucătărie, servire, indicații turistice, evenimente. Așa cum se prezintă și pe site-ul oficial, el este castelanul: e un adevărat personaj, cântă, se ține de glume dar e politicos și cald în voce. Datorită lui am descoperit Château de Gruyères, unul dintre cele mai frumoase locuri pe care le-am vizitat în Elveția

Ce vezi în zonă

Elveția este o țară landlocked adică nu are ieşire la nicio mare, însă are atât de multe lacuri încât poți să mergi într-o vacanță la plajă în orice regiune. În cantonul Vaud, în apropierea lui Chateau Salavaux sunt 3 lacuri mari cu porturi, bărci, sporturi acvatice, plaje cu nisip, sate de vacanță, faleze, camping-uri, croaziere şi cazări cu privelişte. În plus, terasele cu vii sunt la tot pasul iar vinul local este foarte bun.

Citește și Ghid util: Cât de scumpă e de fapt o vacanță în Elveția

Lacul Murten

Fondat în urmă cu 2000 de ani în regiunea celor trei lacuri în mijlocul lanurilor de vie Vully, orașul Avenches este un „must see” în zonă. Atracția principală este amfiteatrul roman cu 6000 de locuri. Cu toate astea, eu nu am găsit timp să-l vizitez, m-au preocupat mai mult zonele rurale, lacurile și munții. La doar câteva minute de mers de Chateau Salavaux, lacul Murten (Murtensee sau Lac de Morat) e o destinație de vacanță în sine sau loc de relaxare după amiază pentru localnici. Aici poți să lenevești la plajă, poți să faci sporturi acvatice, să pescuiești, să faci plimbări cu barca sau chiar croaziere iar în timpul iernii poți patina direct pe lac. În jurul lacului, pe mal, găsești tot felul de restaurante sau cazări amenajate în clădiri vechi de piatră cu șarm extraordinar. Sunt piste de bicicletă peste tot și am văzut câțiva turiști care făceau turul lacului în acest mod, trecând prin sate mici cu străzi întortocheate și cu priveliște spre apă, prin parcuri, prin păduri, prin lanurile de porumb. Totul e amenajat și organizat în detaliu în așa fel încât să ai acces la lac, la zone de relaxare, parcări, restaurante.

Chestiuni utile:

vacanta-elvetia-salavaux-neuchatel-52

Lacul Neuchatel

Cel mai mare lac din interior Elveției (are 217 kilometri pătrați), Neuchatel oferă și cele mai multe posibilități pentru o vacanță lungă. Lacul e atât de mare încât atunci când stai la plajă, poți să juri că miroase a apă sărată iar valurile făcute de bărci îți dau impresia că ești la Mediterană. Noi am făcut într-o zi o tură cu mașina în jurul lacului și am oprit din loc în loc, unde vedeam câte ceva interesant ori vreun indicator turistic. Astfel, am ajuns în porturi, pe plaje, în camping-uri, pe mici trasee cu zone amenajate de belvedere. Aveam mult mai multe locuri de vizitat în plan dar cum nu am plecat la drum ca să bifăm obiective turistice ci ca să ne simțim bine, nu le-am văzut pe toate. Unul din locurile mele preferate descoperite întâmplător pe drum a fost Sentier paysager de Chables (găsești mai multe detalii în franceză aici și în engleză aici) ce face parte din Grand Cariçaie – cea mai mare rezervație naturală din Elveția. De asemenea, un loc bun de leneveală este pe plajele de lângă Port d’Yvonand, unde găsești nisip, umbră și o apă cristalină cum nu mi-am imaginat că voi vedea vreodată într-un lac. În apropiere sunt multe opțiuni de cazare și mai ales camping-uri, localnici și turiști, multe familii dar și tineri care se bucură de o porție de soare, un vin bun și bălăceală.

Recomandări:

vacanta-elvetia-salavaux-neuchatel-61

Yverdons-les-Bains

După cum îi zice și numele, orașul Yverdon-les-Bains din sudul lacului Neuchatel și al munților Jura, e un loc cunoscut pentru SPA-ul cu ape termale ce se află aici din vremea romanilor dar și castelul Grandson. În ziua în care am ajuns noi aici era cam multă agitație pentru gustul meu așa că am preferat să continuăm drumul spre zonele rurale și viile Côtes de l’Orbe și Bonvillars

Mai multe detalii despre zonă:

vacanta-elvetia-salavaux-neuchatel-13

Munții Jura și lacul Bieler

În una dintre după amieze, am lăsat la o parte GPS-ul și am mers spre munții Jura, pe șosele înguste ce taie pădurea și conectează sătuce mici agricole ori cabane montane. Ne-au ieșit în cale căprioare, vulpi și vaci iar la orice pas am găsit indicatoare galbene-portocalii ce semnalizau trasee turistice. E incredibil cum au reușit elvețienii să organizeze aceste trasee de plimbare. Nu e vorba doar de niște indicatoare ci de cărări curate și curățate, cu iarba tunsă, cu panouri informative din loc în loc, cu băncuțe, popasuri, toalete, locuri de grătar cu lemne asigurate de autorități. Indiferent că mergi în zone foarte turistice sau regiuni mai puțin cunoscute și bătute de călători, cum e zona Jura, turismul stă la loc de cinste. Sunt 523 de kilometri de astfel de trasee doar în parcul natural Jura pentru plimbări, hiking, biciclit, schi cross-country.

Recomandări:

vacanta-elvetia-salavaux-neuchatel-14

Mont Vully

Ca toate lucrurile interesante din călătoriile mele, am ajuns pe Mont Vully total neplanificat. Încercam să ieşim cât mai curând de pe şosea (treceau pe acolo cicliştii din cursa Tour de France), am orbecăit printr-un sat şi am urmat un indicator maroniu, deci turistic, ce ne-a urcat pe un drum cu o singură banda şi foarte abrupt, spre vârful Vully (653 de metri). Nici că puteam găsi un loc mai bun pentru după amiază aceea fierbinte. Situat între cele trei lacuri, muntele Vully e înțesat de trasee ușoare de hiking, accesibile oricui: drumul vinului, drumul botanic, drumul istoric și altele. Am văzut aici sus chiar și autorulote, bicicliști, moticicliști sau oameni veniți pur și simplu la o plimbare la răcoare, departe de arșita de jos. Atracția principală? Priveliștea de 360 de grade spre cele trei lacuri și munții din jur.

Chestiuni utile:

***

Pe scurt, zona celor trei lacuri a fost pentru mine o primire foarte prietenoasă în Elveția, cu miros de proaspăt de pește, lanuri fierbinți în toiul zilei, picioare în apa curată a lacurilor, lanuri infinite de vii, accent franțuzesc și aer de vacanță. M-aș întoarce oricând în Elveția iar dacă dorul de vreo vacanța la mare ar fi prea intens, mi l-aș putea ostoi pe plajele lacului Neuchatel. Cazarea la castel e cireașa de pe tort, o experiență de încercat măcar o dată în viață.

vacanta-elvetia-salavaux-neuchatel-70

____________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Narcisa

De peste șase ani scriu despre călătorii pe TravelGirls.ro, călătoresc și lucrez în Comunicare în turism numai pentru proiecte care-mi plac. Sunt dependentă de ieșirile din oraș, îmi place confortul unei cazări cu o priveliște bună dar și cerul înstelat ce se vede din ușa cortului. Plec oricând de acasă pentru munți, mâncare, snorkeling, sate ori case de oaspeți și îmi place la nebunie Instagram.