Idei de weekend: 3 locuri inedite pe care să le vezi de la Sunny Beach la Varna

Pentru că locuim în București, Bulgaria e întotdeauna pe lista scurtă când facem planuri de ieșit în weekend. Sutele de mii, milioanele de turiști români care i-au trecut granițele în ultimii ani m-au făcut cumva și pe mine să cred că nu prea mai are secrete. Cel puțin în ce privește costa Mării Negre, Varna și nordul țării. O scurtă căutare pe Pinterest – o sursă inepuizabilă de fotografii fabuloase din locuri care mai de care minunate – și-am găsit 3 locuri inedite, cât pentru un traseu de-o zi, care poate fi foarte ușor combinat cu un weekend la mare, în nordul sau în sudul litoralului bulgăresc.

Pobiti Kamani – Pădurea de piatră, Varna

Deșertul de piatră, cum i se mai spune, e unul dintre locurile misterioase din Bulgaria, care se traduce literalmente „pietre bătute în pământ”, pentru că arată ca și cum un uriaș ar fi bătut blocurile de piatră ca pe niște țăruși.

20150730-Stone Forest Bulgaria Varna (35)

Dacă de pe șosea nu pare cine știe ce, doar câteva pietroaie răsfirate și aparent abandonate, după ce intri cu adevărat în poveste, pregătește-te să fii uimită. Nisip fin, de un alb strălucitor, ierburi stinghere care mi-au adus aminte de pădurea Letea dar și de plajele sălbatice din nordul litoralului Bulgariei și blocurile uriașe de piatră, unele și de 5-6 metri înălțime – toate astea mi-au dat un sentiment straniu, că aș fi undeva departe, în Cappadocia sau chiar la Stonehenge. Da, la un moment dat, Pobiti Kamani (numele bulgăresc) pare a fi Stonehenge în miniatură. Și nu știu cum e în UK, cât de importantă e partea religioasă, sacră pentru turiștii care ajung acolo dar aici, la Pădurea de piatră turiștii iau în serios asta – i-am văzut pe mulți că meditau într-un soi de vortex energetic creat de giganții de piatră. Și nu e de mirare, locul e considerat sacru încă din Antichitate.

20150730-Stone Forest Bulgaria Varna (62)

În ora pe care am petrecut-o cu picioarele în nisipul fierbinte, pe o căldură de foc, eu m-am simțit eliberată de orice griji, îmi venea să-mi iau zborul sau cel puțin să țopăi de la o coloană la alta, m-am încărcat cu multă energie pozitivă și m-am desprins cu greu de locul acesta care trebuie să aibă ceva magic în el, altfel nu-mi explic cum peisajul acela deșertic, împietrit pare atât de viu, de însuflețit. Or fi de vină Cămila, Gardienii de piatră sau chiar Tronul pe care stă un rege imaginar? Toate astea sunt, desigur, născocirile unor imaginații bogate legat de felul în care arată unele blocuri de piatră.

Nu uita să îți protejezi pielea cu loțiune cu SPF (factor de protecție) cât mai ridicat!

Aici, la Pădurea de piatră e singurul loc din Bulgaria unde crește Studenita (Arenaria rigida), o plantă pe cale de dispariție, care este protejată în lumea întreagă (inclusiv în România, în nordul Dobrogei, unde se găsește). Dar nu e singura, se pare că mai sunt alte 4 specii de plante protejate în Bulgaria aici iar ornitologii vorbesc despre mai mult de 110 specii rare de păsări care pot fi observate în Pădurea de piatră. Până la urmă, locul acesta chiar e viu!

Padurea de Piatra Stone Forest Pobiti Kamani Bulgaria 2

Program:

15 mai – 30 septembrie – Zilnic de la 9.00 la 17.00

1 octombrie – 14 mai: marți – duminică de la 10.00 la 16.00

Preț bilet:

3 leva/ adulți

2 leva/ elevi și studenți

20150730-Stone Forest Bulgaria Varna (59)

Cum ajungi la Pobiti Kamani – Pădurea de piatră?

Este foarte aproape de Varna – la doar 20 de km de oraș. Cel mai ușor ajungi din autostrada Varna – Sofia, sunt indicatoare turistice (culoare maro) către Pobiti Kamani (în bulgară: Побити камъни) – „Stone forest” care te vor ghida către ieșirea corectă.

Coordonate GPS: 43.226015, 27.706512

20150730-Stone Forest Bulgaria Varna (27)

Cetatea Ovech, Provadiya – Fortăreața celor 3 Imperii

Am aflat de Cetatea de la Provadiya acum puțin timp, din câteva fotografii pe Pinterest. Mai fusesem prin Varna și împrejurimi de câteva ori, de-aș fi știut de existența unui asemenea loc la doar o jumătate de oră distanță, aș fi vizitat cu mult timp în urmă fortăreața.

20150730-Ovech Fortress Bulgaria Varna (22)

M-a fascinat de la început podul de lemn care leagă două platouri stâncoase – Kaleta, cel pe care se află cetatea Ovech și Tabiite. Are 160 de metri și e suspendat la peste 150 de metri deasupra orașului Provadiya, care se vede spectaculos în vale. Dacă nu era atât de cald, aș fi stat minute în șir pe banca de la mijlocul podului, în puține locuri ai parte de o priveliște așa grozavă cu atât de puțin efort.

Ovech Fortress Provadiya Bulgaria

Se crede că cetatea, al cărei nume turcesc „Tash hisar” înseamnă „fortăreața de piatră”, a fost construită în secolul al 3-lea, de către Romani iar după căderea imperiului a fost folosită de către Bizantini, până prin secolul al 7-lea. E abandonată până în anii 1000, când devine unul dintre cele mai importante centre medievale ale Bulgariei, asta până în 1388 când Imperiul Otoman cucerește fortăreața și o controlează până la sfârșitul secolului al 17-lea când e din nou abandonată.

20150730-Ovech Fortress Bulgaria Varna (28)

Astăzi, pe platoul Kaleta sunt doar ruinele vechii cetăți – o biserică, câteva morminte săpate în stâncă, o fântână, o temniță și un turn care a fost restaurat dar măreția fortificației stă mai ales în locație – deasupra pădurilor, a satelor, a orașelor, la adăpostul cerului, imposibil parcă de cucerit.

Cetatea are 3 intrări – estică, unde s-au păstrat scările originale din piatră, cea nordică (pare-se, principală) și cea de vest (pe unde am intrat și noi și pe care o recomand mai ales dacă mergi cu copiii, e cea mai sigură).

20150730-Ovech Fortress Bulgaria Varna (31)

Program:

Zilnic de la 9.00 la 18.00

Preț bilet (teoretic, pentru că nu am văzut nicio casă de bilete când am fost noi, în cursul săptămânii)

2 leva/adulți

1 leva/copii și studenți

20150730-Ovech Fortress Bulgaria Varna (16)

Cum ajungi la Fortăreața Ovech?

Din Varna până în Provadiya, unde este de fapt cetatea, sunt în jur de 50 de km, pe care îi parcurgi repede, mare parte din ei pe autostrada Varna – Sofia. Odată ce ai ajuns în Provadiya, urmărește indicatoarele turistice către cetate (se ajunge cu mașina până sub munte) și după ce lași mașina în parcare (noi am fost pe la intrarea vestică) mai mergi 10-15 minute pe jos, prin pădure.

Ovech Fortresss Bulgaria

Aleea e parte din așa-numitul Ovech eco trail, e pavată, iluminată pe timp de noapte, sunt bănci și coșuri de gunoi pe toată lungimea lui iar legătura cu platoul unde se află fortăreața se face prin 2 scări – una dreaptă și una spiralată (cu 111 trepte) care mi s-a părut mai sigură și pe care am urcat și am coborât și noi.

Coordonate GPS: 43.1728, 27.4475

Ovech Fortress Provadiya Bulgaria 2

Chudnite Skali – Stâncile minunate de la Dalgopol

Drumul de la Sunny Beach sau Nessebar până la rocile astea minunate e prima recompensă a road trip-ului de o zi: trece prin sate izolate, cu căsuțe cu garduri din piatră, printre livezi și prin păduri care formează tunele ale dragostei care se întind pe kilometri întregi. După vreo oră și jumătate (80 de km), chiar înainte de podul peste lacul Tzonevo și înainte de satul Asparukhovo e indicatorul turistic către Chudnite Skali – Stâncile minunate, cum sunt ele cunoscute în română.

20150730-The Wonderful Rocks Bulgaria (16)

Am lăsat mașina într-un loc de parcare improvizat pe marginea șoselei pentru că drumul pietruit și prăfuit care duce până la roci e surpat și este imposibil să intri cu mașina. Oricum, nu faci mai mult de 10 minute de plimbare lejeră până să vezi minunea: un castel stâncos, natural, cu tuneluri săpate peste drum și turnulețe care ies din apă, totul pe malul lacului Tzonevo – preferatul pescarilor din zonă care nu sunt prea impresionați de stâncile minunate ci de peștii despre care se spune că sunt din belșug aici. Eu mi-am amintit, din nou, de Cappadocia!

20150730-The Wonderful Rocks Bulgaria (2)

Cum ajungi la Chudnite Skali ?

Eu am venit din sud, dinspre Sveti Vlas (Sunny Beach/Nessebar) și după ce am cotit dreapta pe drumul 906 am continuat pe drumul 2085 (prin Goritsa) și apoi am urmat orbește GPS-ul care ne-a dus unde trebuie. Dacă nu ai un GPS, îți recomand să salvezi traseul pe Google Maps (pe smartphone) și să folosești apoi harta offline.

Coordonate GPS: 42.971231, 27.292055

20150730-The Wonderful Rocks Bulgaria (21)

Recomandare cazare

Eu am făcut acest traseu de o zi când am plecat de la Hotelul Zornitza Sands & Spa, din Sveti Vlas pe care îl recomand dacă vrei câteva zile zen, la mare, într-un hotel child friendly. N-o să găsești aici muzică pe plajă, nici gălăgia și aglomerația din marile stațiuni – de la noi sau de la ei, hotelul are o plajă privată superbă, camere cu vedere la mare, e chiar pe plajă – dimineața vedeam adesea cum turiștii ieșeau în pijamale să își lase lucrurile pe șezlong, are pensiune completă- ca să nu-ți mai bați tu capul unde și ce să mănânci la prânz sau la cină și unul dintre cele mai interesante locuri de relaxare – un super lobby cu vedere la piscină și la grădină!

Dacă vrei să afli mai multe despre hotelul Zornitza Sands & Spa, citește review-ul nostru aici.

Hotel Zornitza Sands & Spa Elenite Sveti Vlas Sunny Beach Nessebar Bulgaria (223)

Sfaturile TravelGirls

• Toate cele 3 locuri sunt potrivite pentru copii, fie ei cât de mici;
  • Atenție dacă mergi vara, în timpul zilei este foarte cald și nu există porțiuni umbroase decât la Chudnite Skali! Protejează-te cu o pălărie și cu loțiune cu protecție UVA și UVB! Nu-ți uita nici ochelarii de soare, la Pădurea de Piatră lumina soarelui reflectată în nisipul alb este orbitoare!
  • Ia cu tine o sticlă de apă, vei avea nevoie;
  • Dacă mergi cu un bebeluș sau un copil mic, uită de cărucior! Ia cu tine un marsupiu sau orice alt sistem de purtare!
  • Ia la tine sendvișuri sau orice altceva îți place să mănânci, nu am văzut niciun loc decent unde să poți mânca pe traseu;
  • dacă treci cu bacul de la Silistra la Călărași, alege-l pe cel de la Navrom (punctul de taxare este imediat după vamă), costă 18 lei pentru autoturisme față de 35 de lei cât este celălalt. Pentru ambele ia în calcul între 30 de minute și o oră până vei trece în partea cealaltă.
  • traseul complet de la hotel la București e mai jos:

® Fotografii by Augustin Radu & TravelGirls.ro cu Sony A58, obiectiv 18-55 mm

__________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Loredana
Sunt și aici

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.