Despre cele mai horror întâmplări din călătoriile noastre și cum ne-a salvat Internetul

elefant.ro

Este incredibil cum s-a schimbat lumea de cand avem acces la Internet și mai ales de când avem mereu cu noi telefoane inteligente. S-a schimbat și în bine și în rău, asta e clar dar în ceea ce privește călătoriile cred ca balanța atârnă mai mult înspre avantaje. În ceea ce ne privește pe noi, accesul atât de ușor și rapid la informație ne permite să fim mai spontane în vacanțe, ne dă voie să nu mai planificăm pas cu pas orice zi dintr-o călătorie. Dacă pe vremuri trebuia să avem un plan bine stabilit și scris pentru vacanțele în străinătate, cu hartă, adrese, atracții turistice, acum, în 2017, putem să explorăm fără griji.

Ce contează că te pierzi în toiul nopții într-un cartier dubios din Franța? Poți oricând să scoți telefonul, să deschizi Google Maps, activezi Location Service și ruta spre locul de cazare sau vreo stație de metrou. Ce contează ca ai ajuns la hotelul recomandat de nu știu ce blogger în Grecia iar la fața locului e o paragină îngrozitoare? Poți oricând să intri pe Booking.com și din câteva click-uri găsești o altă cazare mai de doamne-ajută. Ce contează că ai vrea să mănânci într-un restaurant bun în sudul Italiei dar nu știi de unde să îl iei? Deschizi pe loc TripAdvisor, cauți review-urile călătorilor din lumea întreagă și alegi în câteva minute. La fel se întâmplă și atunci când pierzi ultimul autobuz într-o duminică seara în nordul Italiei, poți intra pe site-ul companiei naționale de trenuri sau a unei firme de taxi și problema e rezolvată. E simplu să faci asta acum dar în urmă cu câțiva ani am avut niște experiențe care ne-au testat limitele rău de tot, ne-a crescut pulsul și când s-au întâmplat pățăniile dar și când am văzut apoi factura de telefonie mobilă pentru roaming.

Pe vremea când călătoream cu buget redus și foarte bine limitat, orice cent era important. Cumpăram bilete de avion la ofertă cu jumătate de an înainte, căutam cazări cât mai ieftine, nu țineam foarte mult la confort pentru că dorința de a călători și de a cunoaște era mai importantă. Tot pe atunci foloseam și Couchsurfing, o platformă online internațională prin intermediul căreia puteai să intri în legătura cu alți călători ori localnici din destinația unde urma să mergi cu scopul de a interacționa sau ca să te cazezi în casele lor ori să-i primeși în casa ta. Era o metodă bună de a economisi bani dar, cel mai important, era un prim pas de a cunoaște o comunitate locală intrând în casele lor, stând la masă cu ei.

Bineînțeles, cum nu-mi permiteam pe atunci să plătesc facturi mari pentru conforbiri ori Internet în roaming, îmi dădeam întâlnire cu acei străini în locuri și la ore stabilite cu câteva zile înainte. Ce să mai anunț că am ajuns la gară, tu unde ești? Era prea scump. Ce să vezi că într-o seară, în Avignon, am ajuns la locul de întâlnire iar gazda noastră… ia-o de unde nu-i. Avignon nu-i un oraș prea prietenos, cel puțin nu în afara centrului vechi. De fapt, pare periculos de-a dreptu! Cât am mai orbecăit pe străzi pustii, câți șoferi dubioși nu ne-au claxonat, câte indicații greșite n-am primit, deja îmi imaginam un titlu la presa locală: „Două turiste românce au fost găsite moarte și jefuite în zona gării Avignon. Identitatea lor este încă necunoscută dar a fost găsit un tabel printat cu itinerarul turistic în sudul Franței, în limba română.” Între timp, eu mă gândeam „Oare dacă sun gazda e mai scump decât dacă aștept să mă sune?”.

În nordul Italiei, într-o duminică seara, am pierdut ultimul autobuz cu care ar fi trebuit să merg 80 km spre Sirmione, orășelul în care era hotelul meu. Mi-am ținut respirația, am activat serviciul de date în Roaming și am căutat soluții. Colac peste pupăză a intrat și un email important de la muncă și a trebuit să rezolv încă o problemă. Două-trei săptămâni mai târziu a venit factura: 400 de lei pentru servicii Roaming. Adio următorul bilet de avion.

Tot în Italia, de data asta în Milano, unde am ajuns pe seară și am primit un sms de la gazda noastră care ne anunța sec: „Îmi pare rău, a trebuit să plec din oraș și nu știu când mă întorc”.  Nici nu se punea problema să fac research de cazare pe telefon, în roaming așa că i-am trimis Narcisei un sms care suna cam așa: „Help! Hostel, Milano, ieftin! E urgent!” (Loredana)

Cu alte ocazii, mi-am cumpărat în străinătate cartele SIM prepaid locale cu 3-5-10 Euro, era mai convenabil însă o adevărată problemă pentru că trebuia să scot cartela mea din telefon și să o bag pe cea nouă. Asta însemna că eu nu mai puteam primi mesaje ori apeluri pe numărul meu și trebuia să am un telefon deblocat ca să folosesc un SIM de la altă companie. Te durea mintea!

De multe ori, acum mai bine de 10 ani, când am ieșit prima dată din țară, închideam telefonul la granița României și îl deschideam când mă întorceam iar la fața locului cumpăram cartele pentru telefonul public de unde îi dădeam mamei raportul despre cât de wow e în vacațele din străinătate.

Erau vremurile acelea când bugetul de vacanță includea și banii – câteva zeci de euro – dați pe telefoanele în roaming. Părinții își făceau mereu griji când plecam peste mări și țări și, ca să nu plătesc facturi uriașe la mobil odată întoarsă din vacanță, făcusem o convenție cu ei: „Vă apelez când ajung în aeroport dar sub nicio formă să nu îmi răspundeți!

În plus, Google Translate face minuni în vacanțele din străinătate. Atunci când engleza, franceza, spaniola din telenovele și semnaleza nu mai funcționează, trebuie să-i vorbești omului pe limba lui. Eh, cum zici „pastile anti-diaree” în olandeză? Îți spun eu, nu zici! Aici intervine Google Translate care funcționează de minune. De asemenea, Google Images mai e util atunci când nu știi numele unui lucru sau loc.

Pe lângă toate aceste situații neplăcute din care ne-a scos înternetul în călătorii, pentru noi, ca bloggeri de travel, să avem mereu acces la informație este extrem de important. Aproape toate articolele le încep pe mobil, la fața locului, ca nu cumva să uit ceva când ajung acasă. Tot din călătorii publicăm fotografii, live-uri și video-uri pe rețelele de socializare, în felul ăsta ținem legătura cu cititorii noștri și îi informăm pe bune, în urma experienței noastre reale. Ne place să avem libertatea asta de comunicare și ne bucură enorm să aflăm că începând de anul acesta sunt eliminate costurile pentru Roaming. Vodafone face pasul mai devreme de 15 iunie (data oficială) și le oferă clienților săi gratuitate încă de acum pentru Roaming în Spațiul Economic European, alcătuit din Uniunea Europeană plus Islanda, Lichtenstein și Norvegia. Oferta marchează o premieră pe piața din România și face parte din campania prin care Vodafone aniversează 20 de ani. În felul ăsta, cei care călătoresc de exemplu în minivacanța din 1-5 iunie, pot folosi telefonul exact ca acasă, fără grija costurilor suplimentare.

Toți clienții Vodafone România – persoane fizice și juridice, utilizatori de abonamente și de cartele preplătite – pot folosi acum, fără costuri suplimentare, beneficiile naționale de minute și de date și în țările din Spațiul Economic European, alcătuit din Uniunea Europeană plus Islanda, Lichtenstein și Norvegia. De asemenea, apelurile primite de abonații Vodafone România în roaming în Spațiul Economic European sunt gratuite. Oferta este valabilă pentru clienții noi și pentru cei care își reînnoiesc abonamentele începând de la 10 euro (persoane fizice) sau de 13 euro fără TVA (persoane juridice), precum și pentru cei care își activează extra-opțiuni la cartele preplătite începând de la 8 euro.

După cum ziceam, cred că Internetul a schimbat mult modul în care călătorim și există statistici care susțin această idee. Mie îmi place la nebunie că deja pot călători în Europa fără grija costurilor de Roaming, pot să ies din orice încurcătură, pot să adaug pe Facebook prieteni pe care abia mi i-am făcut în vacanță, pot să răspund la un email în tren prin Europa, pot să… sky is the limit! Și îmi mai place că nu trebuie să așteptăm până pe 15 iunie pentru gratuitate ci putem să beneficiem de ea încă de acum.

Și apropo de povești horror din călătorii, vezi clipul de mai jos 🙂

____________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Narcisa

De peste șase ani scriu despre călătorii pe TravelGirls.ro, călătoresc și lucrez în Comunicare în turism numai pentru proiecte care-mi plac. Sunt dependentă de ieșirile din oraș, îmi place confortul unei cazări cu o priveliște bună dar și cerul înstelat ce se vede din ușa cortului. Plec oricând de acasă pentru munți, mâncare, snorkeling, sate ori case de oaspeți și îmi place la nebunie Instagram.