Recenzie| America dezgolită de la brâu în jos – Raluca Feher

America dezgolită de Raluca Feher m-a ținut captivă între paginile ei cum nu a mai făcut-o alta de multă vreme. Am început să o citesc într-o seară, după ce am găsit-o în raftul cu cărți de la ceainăria Green Tea. Nu mă puteam opri, deși copilul îmi cerea insistent să îi dau cana cu ceai sau să răsfoim împreună o altă carte. Eu nu mai auzeam nimic, eram prinsă în poveste după numai 2-3 pagini, râdeam cu poftă, îmi plăcea ritmul alert, ca o melodie bună pe care începi să dansezi, deși o auzi pentru prima dată.
Am comandat-o chiar în noaptea aceea și iată, după câteva zile e gata (aș fi terminat-o mai devreme dar a trebuit să mă strecor printre jocuri cu lego, pictat cu degețelele și plimbări luungi cu bebe pe-afară).

Găsești America dezgolită de la brâu în jos (volumul 1) online aiciaici, aici și aici.

***

A photo posted by Loredana Radu (@loredanatravel) on

Argentina. Uruguay. Antarctica. Chile

Se spune că tonul dă muzica iar prima poveste din carte – N-o să învăț niciodată tango – culmea că nu-i despre tango ci despre sosirea în Argentina și despre o cursă a naibii de amuzantă cu taxiul. Sau,  cum ar spune autoarea: Mui interesante. Cu asta m-a prins ca un magnet și nu mi-a mai dat drumul zi și noapte, până la finalul celor aproape 400 de pagini.

Povestea e simplă: Raluca, advertiser de meserie, își ia lumea-n cap și rucsacul în spate, pleacă într-o călătorie în America de Sud (asta-i America dezgolită de la brâu în jos, v-ați prins, da?) și aterizează în Buenos Aires unde începe aventura sudamericană.

Jurnalul ei de călătorie nu e despre câte muzee a vizitat sau câte obiective turistice a bifat – deși e clar că a făcut și asta; e o explozie de gusturi, mirosuri, imagini și sunete, citind pagină după pagină intri cu totul în poveste, îți vine să te ascunzi sub plapumă când povestește despre hoți, ți se face o foame de lup când e vorba de vita argentiniană (și de vinul bun și ieftin) și te bufnește râsul când te aștepți mai puțin. Am mai zis că e o carte a naibii de amuzantă, știu, dar chiar e!

Deși noi ăștia care ne dăm călători de profesie o ținem sus și tare că ne place mult să cunoaștem localnicii, să stăm de vorbă cu ei, să-i luăm la întrebări, adevărul e că atunci când suntem în vacanță ne dedicăm prea puțin timp pentru asta – pentru că vrem nu vrem, tot la bifat obiective ajungem până la urmă. Așa că m-am bucurat cu atât mai mult să aflu despre Alejandro – profesorul de tango și iubitul lui Juju – unguroaică din Baia Mare; despre Alfredo – șoferul de taxi din prima seară în Argentina, despre Silvio – stewardul din autocarul Via Bariloche sau despre Aurelio, care de fapt e Alejandro – căpitanul vasului Ushuaia, vasul fantomă. Mă simt ca într-o telenovelă pe care o urmăream cu sufletul la gură în copilărie.

america dezgolita de la brau in jos

„Iau o gură de fernet și trimit tradiționalul SMS de revelion înspre familia Feher. Îmi imaginez petrecerea lor, în iarna vrajbei care îi înconjoară de 25 de ani. ” Vezi că a trimis fiică-ta un mesaj. Ți-a zis la mulți ani.” Ăsta e taică-miu, desfăcând un vin de la Lidl. „A plecat nebuna, și-a luat lumea-n cap și a plecat. Alte femei de vârsta ei au copii și casă și mașină. Dar eu, cu ce-oi fi greșit eu, bunule Dumnezeu, să fac o nebună ca asta care mă omoară cu zile, o stricată care dă cu piciorul la tot ce e normal, cu ce am păcătuit Dumnezeiașule să fiu blestemată cu…” Asta e maică-mea aranjând feliile de cozonac în farfurii. Dumnezeu nu-i răspunde niciodată la întrebări. Știe că pe maică-mea ar durea-o-n cot de răspunsuri. Știe ea mai bine de ce sunt anormală, doar ea m-a făcut, ea a spălat după mine și dacă nu era ea, mă mâncau ploșnițele. Cum, probabil, se întâmplă acum, la mama dracu, în lumea a treia unde au plecat ca o descreierată.”

Asta e o mostră de Feher, mi-a plăcut mult acest pasaj, mă recunosc întrucâtva – sunt sigură că și voi, ăștia de vă tot luați lumea-n cap și plecați în lumea largă. Există și America dezgolită de la brâu în jos 2 – e în curs de citire, e la fel de savuroasă și de tonică.

Chiar asa, de ce calatorim? Btw, imi place de mor cartea asta! #travelblog #travelbook #travel #book

***

⇒ Caută inspirație și în listele noastre cu cărți de travel – 55 de cărți pentru toți pasionații de călătorii și Alte 55 de cărți pentru toți pasionații de călătorii

⇒ Îți recomandăm și cele 3 cărți ale lui Khaled Hosseini despre care am scris aici.

⇒ Citește și 5 cărți pentru zilele friguroase de iarnă

__________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Loredana
Sunt și aici

Loredana

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.
Loredana
Sunt și aici