I’m not goin’ with some stranger to Obiedo!

Oviedo, Asturia, Spania

I’m not goin’ with some stranger to Obiedo! Cu fraza asta a început totul. Înainte să merg în Barcelona, văzusem filmul Vicky Cristina Barcelona și mi s-a părut interesant că mare parte din film nu se petrece în Catalonia, așa cum mă așteptam, ci în provincia Asturia. Cele două fete, Vicky și Cristina, sunt invitate la un moment dat de un artist spaniol frumușel să îl însoțească pentru un weekend în Oviedo. Vicky, o conservatoare, îi răspunde foarte indignată spaniolului Juan Antonio (jucat de Javier Bardem), pronunțând greșit: I’m not goin’ with some stranger to Obiedo!

Bineînțeles, a doua zi, povestea continuă în Oviedo.

De câțiva ani, mai exact din 2008, Oviedo a intrat sub lumina reflectoarelor tocmai pentru că a găzduit filmările pentru filmul Vicky Cristina Barcelona. La cât de slabă mi s-a părut pelicula, cred că a avut mare noroc de regiunea incredibilă în care s-a filmat. E drept, și Penelope Cruz a pus un pic umărul la succes dar asta e alta poveste. Un lucru e sigur: de când am văzut filmul ăsta, mi-am dorit să ajung acolo. Visul mi s-a împlinit destul de repede pentru că întâmplarea a făcut ca o prietenă să se mute pe lângă Oviedo așa că n-am stat pe gânduri o secundă și am plecat în vizită.

Vicky Cristina Barcelona

Cum ajungi în Oviedo

Vicky și Cristina au ajuns în Oviedo cu avionul personal al lui Juan Antonio. Cum pe mine și pe Maria nu ne-a invitat niciun spaniol fermecător, am luat autobuzul. Dar s-o luăm pe rând.

În primul rând, cum ajungi în Asturia. În zonă sunt câteva aeroporturi pe care poți ateriza (Oviedo, Santander etc.) dar companiile low-cost din România nu operează pe niciunul din ele.

București – Madrid. Eu am zburat cu 100 Euro cu Blue Air pe ruta Băneasa-Madrid Barajas T1.

Aeroport Madrid Barajas – Gara Atocha. Între terminale (T1, T2, T3 și T4) există un autobuz verde (Green Bus) gratuit. Din aeroport, există un autobuz Express care circulă nonstop, la 30 de minute, și pentru 2 Euro te duce până în centrul Madridului, la celebra gară Atocha. Fă un tur al gării, arată spectaculos. După atentatul terorist din 2004 a fost reconstruită într-un mod ingenios iar în centrul ei este un mic paradis verde. Eu am făcut și un tur al  Madridului așa că am lăsat bagajele în gară. Pentru 3,5 Euro, am închiriat un dulap securizat în care au încăput lejer două rucsacuri mari de munte.

Gara Atocha din Madrid, Spania

Gara Atocha – Stația BUS. Tot din gara Atocha ia metroul pentru două stații până la Mendez Alvaro. Găsești aici de printat harta metroului din Madrid. Acolo urmărește indicatoarele Bus care te conduc de pe peronul metroului până pe peronul de unde trebuie să iei autocarul spre Oviedo, centrul Asturiei.

Stația BUS – Oviedo. Sunt 500 km. Eu am cumpărat online biletele de autocar cu vreo 3 săptămâni înainte de la compania ALSA și astfel am prins reduceri pentru: rezervare în avans (>15 zile), călătorii în zilele de vineri și duminică și tineri sub 26 ani. Deci, în loc de 64 de euro, am plătit 47 euro pentru dus-întors. Când călătorești cu buget redus, orice reducere contează. Călătoria durează 5 ore, banchetele autocarului sunt comode, există internet wireless (nu l-am testat dar erau multe persoane cu laptop-uri și tablete), aer condiționat, lumină, film și face popas la jumătatea drumului.

Transportul în comun este incredibil în Spania. Toate mijloacele circulă ca un ceas elvețian, sunt curate, foarte bine organizate, tourist-friendly iar infrastructura își spune cuvântul. Spania are autostrăzi peste autostrăzi, căi ferate de mare viteză și soluții pentru orice destinație.

Unde stai în Oviedo

Prințesele Vicky și Cristina, după ce au coborât din avion, s-au cazat la Hotel de la Reconquista 5*. Ei bine, și noi tot acolo ne-am dus. Hotelul arată foarte bine, e stilat, romantic și parcă din alte vremuri. Cele cinci stele erau fost totuși prea scumpe pentru noi așa că, după un tur al hotelului, ne-am văzut de drum. Oricum, în oraș sunt o mulțime de alte locuri frumoase de cazare la prețuri accesibile. Găsești aici mai multe oferte de cazare la hotel în Oviedo.

Hotel de la Reconquista din Oviedo Madrid

Hotel Reconquista Oviedo, Spania

Noi am ales ceva mai multe stele decât 5. Am ales câteva mii, toate pe cerul de deasupra unui sat de munte, Palacio, din localitatea Pola de Lena, la doar jumătate de oră de Oviedo. Cum am fost în vizită acasă la o prietenă, nu-ți pot recomanda nicio cazare din Pola de Lena dar la cum arată locul ăsta și la cât de drăguți sunt localnicii, mă îndoiesc că ai putea da greș. Ai aici câteva oferte de cazare în Pola de Lena și împrejurimi. Fă-ți de cap!

Cu ce te deplasezi în Oviedo

Pentru că în toată perioada asta am fost 4-5 persoane, am considerat că e mai convenabil şi mai comod dacă închiriem o maşină. Am luat un Seat Ibiza de la Avis cu 130 Euro pentru 5 zile şi 200 Euro pentru garanţie, bani rambursaţi la returnarea maşinii. Interesant e că am putut folosi Cardul Avantaj pentru garanţie, deşi e doar un card de cumpărături. Probabil că ştii regula cu maşinile închiriate: se închiriază cu rezervorul plin şi se returnează la fel. Preţul benzinei în Spania e aproape la fel ca în România (sunt doar câţiva cenţi în plus) aşa că nu e nevoie de cine ştie ce calcule. Noi am făcut şi 500 km pe zi (pe care nici nu-i simţeam, mergând numai pe autostrăzi).

Dacă nu ieşi din Oviedo, ceea ce ar fi o mare pierdere, poţi să te deplasezi doar pe jos sau cu autobuzul local fără probleme. Dar e păcat să nu te plimbi prin Asturia, e cea mai frumoasă provincie a Spaniei. Iar Oviedo e cel mai potrivit loc în care să stai şi din care să pleci pentru excursii de o zi.

Seat Ibiza inchiriata, Oviedo

Ce e de văzut în Oviedo

De unde să încep? Oviedo e un oraş superb aşa că poţi să nu-ţi faci nici un itinerar şi s-o iei la picior pur şi simplu. Arhitectura veche a clădirilor, străduţele înguste laolaltă cu bulevarde mari şi magazine fancy fac combinaţia perfectă pentru un city-break. N-am mai găsit o îmbinare atât de echilibrată a vechiului cu noul de când am fost în Barcelona. Să zicem deci că ajungi în Oviedo şi pleci la plimbare pe străduţele-i înguste. Ziua e linişte şi nu prea aglomerat aşa că poţi să caşti gura mult şi bine.

Stradute Oviedo, SpaniaArhitectura Oviedo, Spania

Catedrala Metropolitana Basílica de San Salvador este probabil punctul de atracție în rândul obiectivelor turistice din Oviedo. Clădirea, construită în stil gotic în 781, e într-adevăr impresionantă și face parte din patrimoniul UNESCO. Mi-a plăcut mult și piața din fața ei, unde poți să o fotografiezi din toate unghiurile posibile.

Catedrala Oviedo, Spania

Catedrala Oviedo, Asturia

Seara am mers la mall. Este probabil prima dată când vizitez un mall în călătoriile mele și nu înțelegeam de ce gazda noastră a insistat să mergem aici. Abia când am ajuns și am văzut piesa de arhitectură numită în mod insensibil mall, mi-am dat seama că face parte din obiectele turistice ale orașului. Calatrava sau Centro Comercial Buenavista, așa cum se numește ciudățenia asta de clădire, a fost proiectată de celebrul arhitect spaniol Santiago Calatrava, renumit pentru proiectele sale îndrăznețe. În ziua următoare, când am urcat pe dealurile de lângă Oviedo, am avut ocazia să văd clădirea asta și de sus.

Mall Calatrava, Oviedo, Spania

Calatrava, Oviedo

Ce mânânci în Oviedo

Ce nu mânânci în Oviedo?! Ca de fiecare dată când ajung într-un loc nou, vreau să testez și să experiementez mâncărurile locale. Atunci când am fost în Barcelona, am mâncat numai fructe de mare, pește și paella. Aveam deci de recuperat pentru că spaniolii au o mulțime de feluri de mâncare specifice foarte bune și gustoase. Mai puțin la micul dejun când nu obișnuiesc să mănânce. O cafea și ceva dulce (produse de patiserie de exemplu) și gata. Dacă vrei să mânânci ceva într-o cafenea sau restaurant dimineața, vei avea surpriza să nu găsești mare lucru. Poate niște sandwich-uri la 1-2 euro sau o felie de tortilla și îți mai amână pofta până la prânz. La prânz începe dezmățul.

La masa in Oviedo, Spania

Tortilla Oviedo

Primul fel mâncat în Oviedo a fost pregătit de gazda noastră și se numește tortilla de patatas. E un fel de omletă care conține și cartofi. Găsiți rețete pe internet dar un lucru e sigur: e delicioasă! Şi nu există nicăieri în lume în care să mănânci o tortilla mai bună. Spaniolii o mănâncă oricând şi oricum, iar în baruri se găseşte şi se poate comanda câte o felie din cele 4-5 feluri existente în oricel local. Costă între 1,5 şi 2,5 euro o felie, în funcţie de loc.

În mall-ul Calatrava de care ziceam mai devreme există un restaurant japonez în care se mănâncă foarte bine și foarte ieftin. Da, și eu am fost la început reticentă. Cum să mânânc mâncare chinezească în Spania? Am fost însă câștigată de… trei ori. În primul rând, am mâncat fructe de mare de-ale locului gătite pe plancha, adică pe plită. Ca să supravieţuiască pe piaţă (spaniolii sunt foarte naţionalişti în ceea ce priveşte gastronomia lor aşa că foarte rar mănâncă altceva decât mâncare cu specific spaniol), japonezii de aici s-au adaptat şi servesc diverse sortimente de fructe de mare şi feluri cât mai variante, pentru a-i atrage pe spanioli către bucătăria lor.

În al doilea rând am mâncat pentru prima dată sushi și am încercat să învăț să mănânc cu bețele (a se vedea în poză bețele mele legate într-o improvizație foarte interesantă ca să le pot folosi. Ajută dar nu te învață.).  În al treilea rând, am mâncat orice, oricât, oricum cu doar 10 euro. A fost o afacere bună până la urmă.

Mancare Oviedo, Asturia, SpaniaDacă totuși te lovește foamea pe stradă sau vrei să faci cumpărături pentru acasă, magazinele și piețele din oraș sunt foarte accesibile. Mai ieftine decât în România chiar. Două kilograme de cârnați chorizo costă 6 Euro. Super ofertă!

De neratat sunt și brânza (queso), jambonul (jamon), mâncărurile la lingură (fasolea cu cârnaţi, tocăniţele specifice, supele de peşte etc.) şi orice vă arată bine din magazinele lor alimentare. Noi am adulmecat şi mirosit vreo jumătare de oră până am ales iar vânzătorii sunt foarte bucuroşi să ajute sau să-ţi dea să guşti.

Jamon, chieso, choriso

În una din seri am asistat la prepararea unei caracatiţe (pulpo). Am cumpărat una de 2 kg cu 10 euro, îngheţată (e musai să fie îngheţată), am dezgheţat-o apoi am băgat-o în apă fierbinte (2 litri de apă la 1 kg de carne) unde a fiert 20 minute. Pe o plită încinsă unsă cu ulei de măsline şi multă sare am fript-o apoi câte puţin pe fiecare parte. Cartofi copţi, vin roşu şi masa copioasă este gata. Păcat că nu au mai apucat să vadă lumina bliţului.

Dacă vrei să închei seara în vreun club, nu intra într-un club. Cel puţin nu unul pe care scrie club. Asta pentru că pe meleagurile astea club înseamnă… să-i zicem frumos striptease club. Dacă vrei să te distrezi, să asculţi muzică, să dansezi şi să bei ceva bun cu prietenii, mergi în discoteca. De reţinut că în Spania nu se fumează nicăieri în interior şi că spaniolii obişnuiesc să arunce orice pe jos în astfel de locuri (resturi de mâncare, coji, ambalaje etc.). Din fericire, nu fac asta şi pe stradă.

Preţurile la băuturi în baruri şi discoteci sunt simplu de reţinut: există 3 categorii de băuturi cu 3 preţuri fixe în fiecare local. Berea şi sucurile sunt în jur de 2,5 Euro, băuturile combinate (vodka cu suc etc.) şi cocktail-urile costă între 3,5 şi 6 Euro, iar băuturile tari de lux sunt 7,5-10 Euro. Interesant e că băuturile tari de lux nu se servesc în cantităţi fixe (50 sau 100ml) ci la pahar, iar paharul conţine atât alcool cât spune clientul. Din confesiunile unui barman cu experienţă, am mai aflat că în barurile din Spania nu se face inventar la băuturi.

Discoteca Oviedo

I am going to Oviedo with my friends

Deşi ne-am amuzat mult pe seama lui Vicky în plimbarea noastră în Oviedo, m-am bucurat că până la urmă a ajuns în oraşul ăsta. Ceea ce-ţi recomand şi ţie. Meriţi să guşti întreaga experienţă pe care Asturia ţi-o poate oferi. Poate, cine ştie, povestea aceea va deveni un film, unul mai bun decât Vicky Cristina Barcelona.

TravelGirls.ro Oviedo

_____________________________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, urmărește-ne pe Facebook, Twitter și abonează-te prin RSS la articole.
Narcisa

De peste șase ani scriu despre călătorii pe TravelGirls.ro, călătoresc și lucrez în Comunicare în turism numai pentru proiecte care-mi plac. Sunt dependentă de ieșirile din oraș, îmi place confortul unei cazări cu o priveliște bună dar și cerul înstelat ce se vede din ușa cortului. Plec oricând de acasă pentru munți, mâncare, snorkeling, sate ori case de oaspeți și îmi place la nebunie Instagram.