Idei de weekend: la 3 pași de moarte

Ai fost probabil pe Transfăgărășan și nu o dată ci de mai multe ori. Umblă o vorbă tare haioasă prin popor cum că în concediu am făcut Transfăgărășanul sau Transalpina. Sigur, cu un popas binemeritat la Bâlea Lac pentru o ciorbă de burtă și pentru o bulgăreală zdravănă în plină vară. Ne știi plimbărețe și mai ales cu chef de mers pe munte așa că vorba asta nu se lipește nicicum de noi așa că am lăsat în urmă zumzăiala și fumul gros de mititei de la Bâlea și am început un urcuș greu spre cel mai înalt punct din România – Vârful Moldoveanu.

___________________________________

Traseu

Bâlea Lac (alt.2034m) – Șaua Capra (alt.2315m) – Lacul Capra (alt.2249m) – Fereastra Zmeilor (alt. 2175m) – “La trei pași de moarte” – Șaua Vârtopului (alt.2290m) – Vf. Arpașul Mare (alt.2468m) – Piciorul Mircii (alt. 2471m) – Iezerul Podul Giurgiului (alt.2226m) – Șaua Podragului(alt.2307m) – Lacul Podragu – Șaua Ucei Mari (alt.2220m) – Șaua Orzanelor (alt.2305m) – Vf. Vistea Mare (alt. 2527m) – Vf. Moldoveanu (alt.2544m)

Fagaras Moldoveanu Vistea Mare TravelGirls (13)

Ziua 1 : Bâlea Lac – Cabana Podragu

Am plecat din București cu noaptea-n cap și pe la 9-10 am intrat în traseu. Ultima dată când fusesem la Bâlea cabana cea nouă nici nu exista, evident erau doar câteva mașini lângă lac dar de atunci au trecut vreo 13 ani și e un complex în toată regula acolo. Dacă vrei să înnoptezi la căldurică și să pleci în tură dis-de-dimineață, poți să te cazezi la Cabana Bâlea. Detalii puțin mai jos.

De la Bâlea până la Capra urcăm Șaua Capra – un urcuș abrupt și susținut care scoate untul din noi încă de la început. După vreo 30 de minute ne tragem sufletul lângă lac, scoatem deja din rucsacuri batoane energizante, alimentăm cu apă proaspătă de izvor și plecăm spre Fereastra Zmeilor, o răscruce de drumuri cel puțin interesantă. Poteca e ușoară până acolo, iar Transfăgărășanul văzut de sus îi face și pe cei mai cârcotași să exclame: E cel mai frumos frumos drum din lume!

Fagaras Moldoveanu Vistea Mare TravelGirls (41)

La Portița Arpașului, așa cum i se mai spune Ferestrei Zmeilor nu ai să găsești nicio tăblie indicatoare că ăsta e locul dar fii făr’ de grijă, îl recunoști imediat. Aici e rost de o nouă pauză energizantă, hidratantă și fotografică după care trebuie să alegi pe ce drum continui traseul – prin trecătoarea La 3 pași de moarte sau spre Lacul Podrăgel. Noi am ales prima variantă – traseu de creastă la dus – și când ne-am întors am trecut pe la Podrăgel.

Fagaras Moldoveanu Vistea Mare TravelGirls (42)

Acum, recunosc, fobia de mea de înălțimi prăpăstioase mi-a cam dat bătăi de cap înainte să ajung în Făgăraș dar totul pare mai periculos din fotografii. În realitate, porțiunile asigurate cu lanțuri sau cabluri sunt binevenite pentru că îți ușurează foarte mult munca. Important e să te concentrezi puțin mai mult, să fii atentă unde pui fiecare picior și să ai puțină forță în mâini. Hai că nu e așa de greu ca la prima vedere. În orice caz, dacă îți tremură picioarele numai când te gândești la asta, ajută foarte mult încurajările celor din gașcă, mai ales dacă ei nu mănâncă muntele pe pâine.

Fagaras Moldoveanu Vistea Mare TravelGirls (31)

De la 3 pași de moarte urmează o porțiune de drum ceva mai solicitantă, mai ales de la Vârful Arpașul Mare, pe Piciorul Miricii, până la Iezerul Podul Giurgiului. Partea bună (nu prea bună pentru genunchi și pentru glezne însă) e că pe sensul ăsta coborâm Piciorul Miricii. Perspectiva urcatului pe Arpaș ne-a făcut pe noi să reconfigurăm traseul când ne-am întors la mașini și am ales varianta pe la Lacul Podrăgel.

Ultima sută de metri (bine, e ceva mai mult decât atât) până la Cabana Podragu dar mai ales până la un somn bun în cort și o masă binemeritată trece prin Șaua Podragu (urcat – o oră) și apoi coboară (40 de minute) până la Lac.

Fagaras Moldoveanu Vistea Mare TravelGirls (46)

Ziua 2. Cabana Podragu – Vf. Viștea Mare – Vf. Moldoveanu – Lacul Podrăgel – Bâlea Lac

Dacă prima zi ți s-a părut lungă, a doua e și mai și dar gândul că vei cuceri două dintre cele mai mari 3 vârfuri din România îți dă curaj. Până la primul dintre ele – Vârful Viștea Mare (2527m) sunt cam 3 ore de la cabană dar poteca urcă ușor și pe drum e plin de afine și de frăguțe (la început de septembrie am mâncat pe săturate). Doar ultima porțiune, din Șaua Orzanelor spre Viștea e mai grea (nu e periculoasă) pentru că urci pieptiș mai bine de 200 de metri altitudine.

Fagaras Moldoveanu Vistea Mare TravelGirls (11)

De pe Viștea până pe Moldoveanu mai e o aruncătură de băț, 15 minute mai exact, pe marcaj punct roșu. Numai că astea 15 minute înseamnă să te cațeri puțin, să te ții bine de lanțuri și de cabluri, să pășești cu atenție printre stânci și să nu te relaxezi mai devreme decât e cazul.

Dacă mergi în weekend și e vreme bună e zarvă mare pe vârf, se face coadă lângă steagul României pentru fotografii și toată lumea e bucuroasă de ispravă. Ca și atunci când am ajuns pe Vf Peleaga (2509m), eu am sunat-o pe mama care de data asta nu a mai întrebat „Moldoveanu, ce e ăla Moldoveanu?” cum a făcut în Retezat.

TravelGirls Moldoveanu Fagaras

• Șaua Podragu – Cabana Podragu – 40 de minute;
  • Șaua Podragu – Vf. Viștea Mare – 2H20 de minute;

Punct roșu: Vf. Viștea Mare – Vf. Moldoveanu – 15 minute

Bandă albastră: Cabana Podragu – Lacul Podrăgel – Fereastra zmeilor – 4H30 de minute

Triunghi galben: Fereastra Zmeilor – Transfăgărășan

O hartă minunată cu traseele marcate, lungimea lor și prognoza meteo în zonă găsești aici.

Fagaras Moldoveanu Vistea Mare TravelGirls (8)

Surse de apă

Pe acest traseu sunt 3 surse de apă: Lacul Capra, Lacul Podul Giurgiului și Lacul Podragu. Atenție: nu bea apă din lac, ci din izvoarele de lângă lacuri!

Unde stai

Dacă vrei să mai reduci din oboseală, poți să rămâi în noaptea dinainte de traseu și la retur la Cabana Bâlea. Prețurile la cazare nu sunt dintre cele mai mici dar e o alternativă la cort.

Pentru că tura pe Moldoveanu e o idee de weekend, deci e nevoie să înnoptezi undeva cât mai aproape de vârf, îți recomand fie să te cazezi la Cabana Podragu fie să stai la cort, lângă cabană – așa cum am făcut noi.

Fagaras Moldoveanu Vistea Mare TravelGirls (38)

Unde mănânci

Există sursă de apă lângă Cabana Podragu și sigur că poți folosi sala de mese să mănânci ce ai adus în rucsac sau să te încălzești cu o supă de acolo. Eu îți recomand să nu te bazezi niciodată exclusiv pe mâncarea de la cabanele montane și să ai în rucsac multe batoane energizante.

proalpin.ro

Echipament necesar

Fagaras Moldoveanu Vistea Mare TravelGirls (32)

***

Sunt mulți care fac traseul ăsta într-o singură zi dar noi îl recomandăm într-un weekend și dacă poți chiar în 3 zile, adică într-una dintre ele să faci doar traseul Cabana Podragu – Moldoveanu – Cabana Podragu. Timpii de pe marcajele turistice sunt orientativi și depind și de condiția ta fizică dar și de vreme. Pe unele porțiuni noi am făcut mai puțin pe altele mai mult pentru că aveam nevoie de multe pauze.

Pentru mine traseul pe Moldoveanu a fost încă o dovadă că nu e nevoie decât de puțină voință să-ți depășești limitele și fricile. Și că o dată ce ieși din zona de confort îți dai seama că nu ai fost la 3 pași de moarte ci de experiențe minunate pe care e păcat să le ratezi. Așa că am pus deja ochii pe următorul vârf – Musala, cel mai înalt din Balcani (2925m).

©Foto by Irina, Maria, Mihai și Radu.

________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Loredana
Sunt și aici

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.
Loredana
Sunt și aici

1. transfagarasanul ramane drumul sufletului meu…am plecat in luna de miere cu o trversare a muntilor
    din pacate nu sunt asa de sportiva ca voi, l-am traversat doar cu masina dar este superb…apunea soarele si erau niste sclipiri si strluciri ale vailor de nedescris…multumesc ca m-ati readus prin locuri minunate

2. Foarte frumos traseul – poate verifici formatarea HTML la sfarsitul jurnalului pentru ca ceva pare neinregula (dupa nota de copyright): class=”ngg-galleryoverview”, etc…

3. L-am facut acum o luna, doar ca am plecat de la Cabana Capra si am intrat pe traseu la Fereastra Zmeilor. Superba vremea, superb traseul, superb peisajul . Am fost in week-end. Lume multa , dar noi am ajuns la ora 19.10 pe Moldoveanu, asa ca nu a fost multa lume sus , 12-13 persoane. Am lasat cortul la Lacul Podul Giurgiului , asta facandu-ne bagajul mai usurel pentru varf. Coborarea am inceput-o pe la 19.35 si am ajuns la 23.05 la lac. Am prins 2 ore pe negura , dar a meritat.

4. Un grup de amatori poate face acest traseu bine inteles cu echipament minim si vara as vrea sa merg si eu doar ca nu sunt un alpinist sunt pur si simplu o persoana cei plac drumetiile. Multumesc

• Da, puteți merge fără probleme și dacă sunteți începători. Echipamentul minimum trebuie să conțină bocanci de munte, polare, lanternă frontală, cort, sac de dormit (cel mai probabil veți rămâne peste noapte în munți, traseul este destul de solicitant pentru un novice), mâncare și apă. Citește cu atenție toate articolele noastre dedicate mersului pe munte și sigur nu vor exista probleme.

5. In acest weekend am plecat cu familia pe acest traseu, ghidati dupa aceasta frumoasa compunere peisagistica. „…plecăm spre Fereastra Zmeilor, o răscruce de drumuri cel puțin interesantă. Poteca e ușoară până acolo, iar Transfăgărășanul văzut de sus îi face și pe cei mai cârcotași să exclame”… serios?!Nu mai intru in detalii, si nu-mi pierd timpul descriind cat de „usor” e drumul… zic doar mersi ca am ajuns acasa intregi cu totii.