City break Zagreb – probabil cel mai surprinzător weekend din vacanța în Croația

Zagreb nu e regina city break-urilor în Europa, nu înțeleg de ce turiștii nu se înghesuie într-un număr atât de mare ca în alte capitale, poate pentru că orașul abia își construiește o identitate. Și știi ce? E foarte bine așa, eu am găsit capitala Croației grozavă, avea un vibe atât de bun că mi-a părut rău că am stat doar 2 zile.

Cum ajungi în Zagreb?

Zagreb are aeroport dar nu există curse directe din București, ci cu escală în Belgrad, Viena, Paris, Munchen sau Frankfurt iar prețul e în jur de 300 de euro dus-întors. Pe de altă parte, din București sunt cu puțin sub 1000 de km, din Timișoara în jur de 550 iar din Cluj Napoca 750 de km.

Sunt puțini românii care aleg varianta rapidă – cu avionul și la fel de puțini care merg în Zagreb doar pentru a-l vizita într-un weekend. Ca și mine, cei mai mulți ajung în capitala Croației ca escală de o zi-două într-un road trip de-a lungul Coastei Dalmației sau în Istria. Și cum eu recomand pentru o astfel de călătorie cel puțin 2 săptămâni, dacă nu chiar mai mult (noi am fost 3 săptămâni), e bine să planifici în așa fel totul încât să nu vezi orașul doar noaptea sau dimineața devreme, din mașină.

Ca să ne putem bucura cât mai mult de Zagreb, am făcut în prima zi traseul București – Belgrad, am înnoptat în Serbia și am revăzut capitala lor cochetă iar la prima oră a dimineții am plecat spre Zagreb, unde am ajuns în jurul prânzului și am avut timp suficient să vedem orașul la pas, să ne amestecăm printre localnicii cosmopoliți și cool, să ne placă atât de mult încât a doua zi să o luăm de la capăt, până spre după-amiază, când am plecat spre Plitvice.

Zagreb Croatia city break (200)

Practic: Din București în Belgrad sunt mai puțin de 600 de km, ultimii 60 pe o autostradă impecabilă, spectaculoasă, care costă 180 de dinari (1,8 euro) – se poate plăti și cu euro și cu cardul. Am ieșit din țară pe la Porțile de Fier și după aproximativ 5 ore cu câteva pauze de masă și căscat gura am ajung în centrul orașului, la apartamentul pe care îl rezervasem.

Din Belgrad în Zagreb sunt 400 de km de autostradă, practic în 3-4 ore ajungi în capitala Croației. Pentru autostradă am plătit 340 de dinari pentru partea din Serbia și 122 de kuna pentru partea croată.

Zagreb Croatia city break (40)

Cazare Zagreb

Centrul orașului, mai ales partea de jos, e înțesată de hoteluri, pensiuni și apartamente de închiriat iar prețurile sunt foarte bune. Pentru o noapte într-un apartament cu dormitor la mansardă, living la parter, bucătărie și terasă am plătit 30 de euro, în buricul târgului. Parcarea privată și pătuțul de bebe au fost incluse. Apartementul e acesta dar găsești câteva sute de oferte din care îți va fi foarte greu să alegi pe Booking.

Zagreb Croatia city break (233)

Transportul în Zagreb

Tramvaiele circulă unul după altul în centrul Zagrebului, între Orașul de Jos și Orașul de Sus dar eu nu am avut nevoie să folosesc trasportul în comun. Pentru că am stat o singură noapte în capitata Croației și mi-am dorit să am timp cât mai mult să explorez orașul, am căutat un apartament în centru – la 2 minute de zona pietonală și s-a dovedit a fi cea mai inspirată alegere.

Zagreb Croatia city break (105)

Ce să faci 2 zile în Zagreb?

Ca în orice city-break, și în Zagreb trebuie să fii pregătită să mergi mult pe jos, așa că o pereche de încălțări comode e cea mai bună alegere. Și dacă vrei să fii cât mai aproape de o experiență local, închiriază o bicicletă și dă-i bătaie pe străzile capitalei Croației.

Zagreb este împărțit în Orașul de Sus (Gornji Grad) – cu multe clădiri istorice, străduțe numai bune de ținut iubitul de mână, muzee și biserici – și Orașul de Jos (Donji Grad) – cochet, cu multe cafenele, magazine, gelaterii și biciclete. Orașul de Sus e un paradis turistic, după numai câteva ore acolo am plecat cu câteva sute de fotografii, în timp ce Orașul de Jos e vibrant, are viață, e locul unde în fiecare seară tinerii din oraș își dau întâlnire la unele dintre cele mai cool baruri și restaurante pe care le-am văzut.

Zagreb Croatia city break (125)

Începe-ți dimineța la cea mai tare piață din oraș – în centru, undeva între Orașul de Jos și Orașul de Sus (e ușor de reperat, în jurul Catedralei). Chiar dacă nu o să pleci cu pungile pline de produse proaspete și delicioase (deși îți va fi tare greu, crede-mă), cel puțin o să iei pulsul orașului la primele ore ale zilei, când localnicii vin să-și umple coșul zilnic. Dacă ți se pare că e prea mare agitația, ia un loc la o o masă de pe margine și fă ce fac croații: bea o cafea și intră-ți în ritm.

Zagreb Croatia city break (141)

Noi am fost dimineața în Orașul de Sus – care este ceva mai turistic iar pe la orele prânzului, când străduțele au început să se umple de grupuri, am plecat repejor spre o gelaterie, să ne mai răcorim. Croații sunt mari iubitori de cafea și înghețată (ah, ce combinație grozavă, pe gustul meu), așa că după-amiezile aproape toată lumea are câte un cornet cu înghețată în mână. Cea mai bună înghețată am mâncat-o la Slastičarnica Zagreb – o terasă cochetă la umbră, pe marginea unei străduțe chiar înainte să intri în centrul vechi, la doi pași de statuia lui Nikola Tesla.

Zagreb Croatia city break (226)

Tot în Orașul de Sus e unul dintre cele mai inedite muzee – Museum of Broken Relationships: o colecție de obiecte și povești, unele mai triste altele haioase despre despărțirile dintre oameni – iubiți, frați, copii de părinți. E unul dintre locurile de unde pleci după o oră-două dar la care te mai gândești câteva zile apoi, probabil singurul muzeu din lume unde înveți cât de mult trebuie să îi prețuiești pe cei dragi. E must do în Croația!

Biletul costă 25 kuna/adult

Programul și alte detalii sunt pe site-ul oficial al muzeului

Zagreb Croatia city break (171)

Gratis în Zagreb

În fiecare sâmbătă și duminică, de la prânz până la ora 14.00, în Piața Sfântului Marc (Trg sv. Marka) se schimbă garda, care defilează cu surle și trâmbițe prin centrul orașului. Be there!

Spuneam mai sus de piața din centru, cea mai cunoscută și mai vizitată din oraș. Tržnica Dolac (tržnica înseamnă piață în croată) e locul unde găsești în fiecare zi fructe și legume proaspete, verdețuri, specialități din brânză și carne, gemuri și dulcețuri făcute de gospodine, miere de albine și alte bunătăți numai bune de luat la pachet. Prețurile sunt la fel ca în piețele din București, de exemplu.

Zagreb Croatia city break (206)

Probabil cel mai cunoscut monument din Zagreb și vedeta orașului este Catedrala (Katedrala Marijina Uznesenja). Veche de aproape 800 de ani, a rămas în picioare după un cutremur care a distrus mare parte din oraș în anul 1880 și deși turnurile gemene ale catedralei sunt mai mereu în reconstrucție, imaginea catedralei este un simbol pentru locuitorii orașului dar și pentru turiști.

Se vizitează gratuit, de luni până sâmbătă de la 10.00 la 17.00 și duminica de la 13.00 la 17.00. Ca în orice biserică, în timpul slujbelor accesul turiștilor este interzis (poți să intri doar pentru rugăciune).

Zagreb cathedral

Un loc inedit în Zagreb, la „granița” dintre Orașul de Sus și Orașul de Jos este Poarta de piatră – Kamenita vrata. Construită în anii 1200, este singura poartă rămasă din structura de apărare a orașului medieval. Astăzi sub această poartă este un loc inedit de rugăciune, unde oamenii aprind lumânări și se opresc câteva clipe pentru reculegere.

O altă biserică simbol în Zagreb este Biserica Sfântului Marc – Crkva sv. Marka, pe care o recunoști ușor datorită acoperișului său mozaicat cu stemele orașului și ale Croației.

Se vizitează gratuit și este deschisă în fiecare zi de la 7.30 la 18.30.

Zagreb Croatia city break (184)

TravelGirls te învață

• Oficiul de Turism principal este în Piața Ban Jelacic 11 (Luni-Vineri 8.30-21.oo; Sâmbătă-Duminică 9.00-18.00). Alte birouri sunt aici.
  • Catedrala Gotică – Adormirea Maicii Domnului din Zagreb este cea mai înaltă clădire din Croația.
  • În Zagreb am văzut unele dintre cele mai interesante restaurante, baruri și cafenele. Nu e cazul să cauți mâncare tradițională în capitala Croației, îți recomand doar să alegi unul dintre locurile care îți fac cu ochiul, să iei loc la o masă și să te bucuri de oraș. La mare căutare printre localnici sunt burgerii și salatele și sunt destule locații unde să faci ce fac zagrebienii.
  • Ca să ajungi în Orașul de Sus fie iei funicularul (când am fost noi era în reparație), fie urci cele câteva zeci de scări.

Zagreb Croatia city break (35)

Ce mi-a plăcut cel mai mult în Zagreb

E un oraș liniștit, care n-a fost încă luat pe sus de turiști – deși la orele prânzului în jurul obiectivelor turistice importante e mare agitație, e un oraș romantic – cu străduțele din Orașul de Sus și restaurantele dichisite, e un oraș vibrant, cosmopolit, fashionist și asta se vede mai ales după-amiaza când principalul bulevard din centru – Orașul de Jos – se transformă într-un cat walk fără sfârșit.

Zagreb m-a surprins la capătul fiecărei străzi cu piețe mari, unde copiii alergau în voie iar bătrânii și turiștii luau o pauză. Imediat ce apune soarele, încep să apară cântăreții de ocazie, care transformă orașul într-un loc imens de promenadă, cu aer de vacanță.

Zagreb Croatia7

Mi-a plăcut la nebunie piața cu produse locale din buricul târgului, e nemaipomenit să poți să cumperi bunătăți croate – fructe, legume, miere, dulcețuri, brânză – într-o pauză de hoinărit prin oraș. Ori să-ți începi ziua cu un mic dejun cu produse proaspete cumpărate de aici. Mi-a plăcut ritmul în care se mișcă, trăiește, respiră orașul – leneș, ca o promenadă pe faleză într-o sâmbătă seara. Mi-a plăcut Zagreb, cred că mai merg.

Zagreb Croatia city break (138)

Citește și:

® Fotografii by Augustin Radu & TravelGirls.ro cu Sony A58

__________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Loredana
Sunt și aici

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.