Idei de weekend: probabil cele mai frumoase chei din România

Am pus de multe ori Cheile Nerei pe lista must do și must see într-una dintre vacanțele pe drumurile patriei dar pentru că nu sunt tocmai la doi pași de casă de fiecare dată le-am dat la o parte pentru alte idei de weekend. Până anul ăsta când am ajuns acolo cu totul altfel decât mi-am imaginat c-am s-o fac: la rafting. Cum a fost puteți să vedeți în filmarea cu Go Pro Hero 2 pe care am făcut-o în timp ce vâsleam de zor din bărcuța gonflabilă care până la urmă a și cedat.

După toată povestea cu om la apă, lacuri străvezii, cascade înfuriate și o gașcă de oameni fani, mă încumet să fac o afirmație: Cheile Nerei probabil că sunt cele mai frumoase din România. Pentru cârcotași însă las probabilitățile la o parte și vin cu date exacte: sunt cele mai lungi din țară, au peste 20 de kilometri. Oricum ar fi, un weekend parcă e prea puțin ca să reușești să faci și rafting, și trasee și să te și odihnești, mai ales că drumul până acolo e destul de lung. Dar nu-i bai, eu o să revin la anu’.

Cum ajungi?

Din București până în Șopotul Nou, de unde ne-am lansat la apă sunt aproximativ 520 de km. Autocarul ne-a debarcat pe toți acolo și ne-a așteptat în aval, aproape de punctul „La Tunele”, la Podul Beiului. Pentru retur am ales drumul Potoc – DN 57 de-a lungul Clisurii Dunării. Dacă aveți vreme să exploarați puțin și zona asta a Cazanelor despre care am mai scris aici și aici. Dacă nu ai mașină, găsești aici câteva informații care-ți pot fi de folos.

Cheile Nerei TravelGirls59

Unde stai?

Eu am pus cortul într-o poiană pe drumul spre păstrăvărie dar sunt și mai multe locuri de campare amenajate. Unul este la Cantonul Damian, altul lângă păstrăvărie, pe drumul ce duce spre Lacul Ochiul Beiului – Camping Valea Beiului. Aici terenul este îngrădit, sunt toalete și amplasarea cortului costă 10 lei. Nu știu însă unde se plătesc banii ăștia dar nu-ți face probleme, sigur e vreun ranger prin apropiere.

Zone bune de campat – și cu urme de campare – sunt și lângă Lacul Dracului sau în Poiana Meliugului.

Dacă mergi cu copiii sau pur și simplu vrei să stai la o pensiune, găsești câteva oferte aici.

Cheile Nerei TravelGirls60

Ce faci în Cheile Nerei?

Rafting

Îți spun, nu există râu mai frumos și mai bun dacă faci pentru prima dată în viața ta treaba asta și dacă ai o frică soră cu moartea. În cei aproape 18 km cât am vâslit am avut doar câteva momente mai agitate, cu cascade, vârtejuri, crengi și alte nebunii dădătoare de adrenalină. Altfel, am avut timp berechet să mă bucur de peisaj, să râd la soare, să casc gura la stâncile albe de calcar, în timp ce doar coechipierul meu vâslea. În orice caz. 7-8 ore de stat în barcă nu sunt de ici de colo, chiar dacă mai faci pauze pentru mâncat sau doar ca să-ți mai dezmorțești oasele. Și nici nu scapi de febra musculară. Dar la sfârșitul turei o să spui și tu la fel ca mine: următoarea tură de rafting are să fie pe Cerna sau pe Jiu. Pe cuvânt!

Vezi aici filmul de la rafting pe Nera.

Cheile Nerei TravelGirls1

Cu cine să faci rafting

Eu nu am făcut rafting cu vreo firmă specializată pentru că cei din grupul din care am făcut parte știau foarte bine cu ce se mănâncă treaba asta, mi-au împrumutat și echipament și totul a mers strună. Dar cum însă nu toată lumea are norocul meu (sic!), am scotocit puțin internetul și am găsit câțiva oameni faini cu care poți să te lansezi la apă pe Nera. Eu îți spun că o asemenea experiență merită fiecare bănuț.

Lacul Ochiul Dracului – Jump!

Pe la jumătatea distanței dintre Șopotu Nou și Podul Bei, ascuns de ochii curioșilor e un lac straniu, cu un nume care poate să-ți dea fiori: Lacul Dracului. Sunt o mulțime de povești despre acest lac care circulă din bătrâni, dar muntomanii nu se sperie așa ușor așa că la doi pași de lac e și un loc de campare. Sunt o mulțime de curajoși care sar în lacul ăsta limpede de vezi păstrăvii cum mișună deși se spune că lacul nu are fund și că cine se scaldă în apa asta de-o culoare drăcească nu mai iese la suprafață.

DCIM100SPORT

foto by Ovidiu

Cascada La Văioaga

La vreo jumătate de ceas de locul de campare Valea Beiului și o oră de la Podul Beiului e o cascadă de care poți lesne să treci, mai ales dacă vii cu mașina. Un singur indicator ruginit îți arată că trebuie să cobori puțin ca să vezi minunăția – o cascadă nervoasă care formează un mic lac unde vara cred că e rost de bălăceală.

Cheile Nerei TravelGirls55

A fost odată… Ochiul Beiului

În Parcul Cheile Nerei – Beușnița fiecare lac pe care l-am văzut avea o culoare aproape ireală – o combinație între turcoaz, verde. Ochiul Beiului e unul dintre ele. Poiana în care e lacul, cascadele din jur și pârâul Bei fac din locul ăsta unul de unde să nu mai vrei să pleci pe cărări. Nu mai spun de lacul însuși care te țintuiește locului minute în șir în timp ce prin cap îți umblă o singură întrebare: de unde are culoarea asta? Se pare că datorită izvorului care îl alimentează (poți să vezi cum izvorăște apa dacă treci podețul de lemn și mergi pe cărare spre stânga) lacul nu îngheață iarna. M-am întrebat dacă e la fel de azuriu și pe vreme rea și am găsit răspunsul aici și aici.

Cheile Nerei TravelGirls64

Nici Ochiul Beiului nu se lasă mai prejos când vine de vorba de legende. Se vorbește că în Noaptea de Sânziene ielele vin aici și se scaldă pân’ la ziuă. Alta e însă legenda pe care am s-o spun în câteva cuvinte pentru că un așa love story autohton nu poate să rămână nescris. Poți citi versiunea lungă, în versuri aici.

A fost o dată ca niciodată un pașă hain care domnea peste locurile astea. Pașa avea un fiu cu ochii atât de albaștri că era suficientă o privire să te îndrăgostești de el. Flăcăul cu ochii azurii obișnuia să meargă la vânătoare și într-o zi întâlni în Poiana Florii o fetișcană care venise cu oile la păscut și se îndrăgosti pe ea. Numai ce auzi pașa – tatăl beiului – că feciorul lui s-a îndrăgostit de o fată de valah că și puse slugile să o omoare. Când beiul a găsit-o pe iubita lui fără suflare, a vărsat lacrimi amare, poate-poate o reuși să o aducă la viață. Când a văzut că nimic nu se întâmplă, tânărul și-a luat viața și din lacrimile lui s-a format Lacul Ochiului Beiului.

Cheile Nerei TravelGirls4

Cascada Beușnița

La o oră de mers (traseu triunghi albastru) de la Lacul Ochiului Beiului e Cascada Beușnița. În realitate nu faci mai mult de 30 de minute și traseul este foarte ușor și bun și de bicicletă. La cascadă e iar rost de baie mai ales dacă vii aici vara. Eu am fost în aprilie dar pentru că altitudinea aici e de doar 410 m nu ai să găsești răcoarea munților. Noroc că în jurul cascadei înalte de 15 metri e un microclimat tare plăcut.

Cheile Nerei TravelGirls67

Bucketlist Cheile Nerei

Din lipsă de timp dar și din cauza oboselii, am lăsat câteva trasee și obiective pe altădată.

• Cetatea Ildia e aproape de Lacul Ochiului Beiului și am auzit că e o panoramă fantastică de acolo
  • Traseul La tunele – Sasca Montană
  • Casa verde din Sasca Română
  • să beau o cafea La Vechea Moară și Sasca Montană
  • Morile de apă de pe Cheile Rudăriei, în apropierea comunei Eftimie Murgu, pe Valeea Almăjului
  • Cascada Bigăr – cea mai frumoasă cascadă din lume – accesibilă de pe DN 57B

Cheile Nerei TravelGirls69

Bonus: braga de la Atletul albanez

Pe drumul spre casă am făcut un mic ocol prin centrul Slatinei pentru o delicatesă ieftină ca braga. Mi-era dor de băutura care mi-a îndulcit copilăria – pe vremuri, în orașele de la Dunăre braga se găsea pe toate drumurile și era preferată în locul unui Cico, Brifcor sau Pepsi. Am mers pe mâna unor recomandări direct la țintă – La atletul albanez. Am încercat mai întâi la vechea prăvălie pe pereții căreia atârnă zeci de fotografii și fragmente din ziare cu personalitățile care au trecut pragul magazinului albanezilor. Era închis și după ce ne-am zgâit pe geam și am poftit la bragă și la înghețata de casă am mers la magazinul cel nou și modern, de pe bulevardul principal. Ne-am potolit pofta dar dacă mai am vreodată drum prin Slatina sigur mă mai opresc pentru că mi-a rămas gândul la baclavale și la halviță.

Pentru mai multe detalii despre Atletul albanez și gustoșeniile lui citește articolul din Gândul.

Cheile Nerei TravelGirls75

Ce pui în rucsac

• echipament rafting: barcă gonflabilă, costum neopren (chiar dacă mergi vara, apa de munte e rece), vestă de salvare, sandale de călător (nu bocanci pentru că te uzi), cască de protecție, vestă de salvare, ochelarii de soare și cremă de protecție solară, sticlă cu apă, mâncare, dulciuri.
  • cort, sac de dormit, izopren
  • bocanci
  • tricou
  • polare
  • geacă impermeabilă

***

Fotografii by @Augustin Radu

___________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Loredana
Sunt și aici

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.