20 de lucruri despre Cappadocia

Patru zile pot părea multe pentru un zbor de o oră cu balonul cu aer cald în Turcia. Dar Cappadocia nu înseamnă doar atât. Iar când aduni la un loc 17 oameni dornici de aventură și faci un plan ce umple aproape fiecare minut din zi, deja cele patru zile se fac mici-mici și nu mai sunt deajuns. După prima excursie făcută alături de cititorii noștri, ne-am întors zâmbind și cu multe amintiri plăcute pe care încă le procesăm.

1. Cappadocia e la ţară. Nu te aştepta să vezi prea multe oraşe, mall-uri sau metrouri ci pregăteşte-te mai degrabă pentru sate mici săpate în piatră, găini, căruţe, tractoare improvizate şi grădini îngrijite.

inzbor cappadocia turcia (14)

2. Turcii sunt ca niște copii dornici să intre în contact cu străinii, să-i asculte, să le povestească și să le arate ce au ei mai bun. Plimbându-ne fără niciun plan prin Nevşehir, am fost invitate să sărbătorim alături de o familie nunta nepoatei. S-a lăsat cu tobe, flaut, plăcinte, baclava, seminţe şi ceai în faţa scării unui bloc. Singurul regret: că n-am mers şi la nuntă.

inzbor cappadocia turcia (37)

3. Localnicii fac obiecte din ceramică de mii de ani în Cappadocia şi nu e lucru uşor. Un platou colorat e gata în câteva luni aşa că nu fi mirată dacă ţi se va şi cere un preţ pe măsură, adică mii de euro.

4. Zborul cu balonul cu aer cald nu poate fi descris în cuvinte. Trebuie să fii acolo şi să simţi pe pielea ta ca să înţelegi experienţa. Tot ce-ţi pot spune că e că merită să-ţi învingi orice teamă de înălţime.

5. Salariul mediu al unui localnic din Cappadocia este de 1500 lire (~700 euro) iar prețurile sunt asemănătoare cu cele din România, poate chiar mai mici, mai ales pentru mâncare.

inzbor cappadocia turcia (23)

6. Deși cred că oamenii şi-au săpat casele în stâncă acum mii de ani pentru a se feri de căldură, se pare că și animalele sălbatice erau o problemă. Mai apoi au construit chiar oraşe întregi subterane în timpul invaziilor.

7. Nu pleca din Cappadocia fără să încerci sucul de rodii și înghețata turcească cu lapte de capră.

inzbor cappadocia turcia (15)

8. Cele mai bune metode să vezi Cappadocia sunt cu tur organizat şi ghid sau cu maşina personală sau închiriată. Transportul public nu acoperă toată regiunea iar orarul autobuzelor nu-ţi permite să vezi prea multe într-o zi.

inzbor cappadocia turcia (6)

9. Aşa arată un traseu de 4 zile cu cele mai importante locuri de văzut în Cappadocia:

View Larger Map

10. La etajul -8 din oraşul subteran Udurkuyu e frig. Când vii de afară de la vreo 30 de grade şi cobori la 14-16 grade umede, vei simţi nevoia de o haină în plus. Asigură-te că o ai.

11. Obiceiul de a mânca seminţe de floarea soarelui vine de la turci altfel că le găsești de cumpărat pe toate străzile. Mai mult de atât, localnicii ne-au servit la masă cu o mână sănatoasă de seminţe vărgate sărate. Preţul? 1 liră pentru o pungă de 200 de grame de seminţe proaspăt prăjite în faţa ta.

12. Alcoolul nu se găseşte la orice colţ de stradă iar atunci când dai de el, preţul e cam piperat (12 lire pentru un pahar de bere la restaurantul unui hotel). Turcii beau însă mult ceai în pahare în formă de lalea și cafea tare cu mult zaț în ceșcuțe cât un degetar.

inzbor cappadocia turcia (41)

13. Merhaba (Salut!), Teşekkür ederim (Mulțumesc!), Evet (da) și Hayır (nu) sunt primele cuvinte pe care ar trebui să le știi când mergi în Turcia.

14. Cappadocia este singura destinație în care nu m-am lovit de hoarde turiști americani ce-și târâie șlapii prin praf. De fapt, Cappadocia este un muzeu imens în aer liber întins pe o suprafață foarte mare așa că, deși turiștii sunt cu miile, nu prea ai ocazia să te calci pe picioare cu ei. Poate doar în orașele subterane unde tunerurile și încăperile sunt atât de mici și întortocheate încât te întrebi cum încăpeau acolo zeci de mii de turci dacă turiștii abia au loc.

inzbor cappadocia turcia (36)

15. Soarele răsare devreme în iunie și poți să-ți dai seama de asta după strigarea muezinului din moschee la ora 4 dimineața. Turcii se roagă de 5 ori pe zi: înainte de răsărit, dimineața, la prânz când soarele este sus, după amiaza și la apus.

16. Valea Imaginației își merită numele. Stâncile au fost modelate de apă în cele mai ciudate forme și e de-a dreptul fascinant să te plimbi printre ele și să îți imaginezi cu ce seamănă fiecare.

inzbor cappadocia turcia (13)

17.  Târguiește-te. Iar dacă nu o faci, se vor târgui vânzătorii cu tine pentru că e plăcerea lor s-o facă. Pentru un succes garantat, intră singură sau cu prietenele în magazine și zâmbește-le frumos. Așa ai cele mai multe șanse să scoți un preț bun și să primești și ceva gratuit.

18. Pălărie, eşarfă şi cremă de protecţie solară nu trebuie să lipsească din bagaj. Aceasta nu este o recomandare, este o necesitate serioasă.

garli nol

19. Aș revenit aici pentru trasee pe munte și în canioane. Nici vulcanul Erciyes (3916 metri) nu e departe pe lista dorințelor de TravelGirl.

Te las pe tine să completezi lista. Cu ce amintiri te-ai întors din Cappadocia?

******

Excursia Zbor peste Cappadocia cu TravelGirls.ro și 15 cititori ai blogului nostru a fost organizată în colaborare cu Explore Travel și s-a desfășurat în perioada 21-24 iunie 2013. Pentru a urmări poveștile, fotografiile și impresiile noastre, urmărește tag-ul #inzbor de pe Facebook, Twitter și Instagram.

_____________________________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, urmărește-ne peFacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.

Narcisa

Am renunțat la jobul corporatist (Comunicare și PR) pentru mai multe zile libere și mai multă libertate iar de atunci scriu pe TravelGirls.ro, călătoresc și lucrez numai pentru proiecte care-mi plac. Sunt dependentă de ieșirile din oraș, îmi place confortul unui hotel cu o priveliște bună dar și cerul înstelat ce se vede din ușa cortului. Plec oricând de acasă pentru snorkeling, fructe de mare și munți și îmi place la nebunie Instagram.

Îti mai recomandam:

Fronius Residence Sighisoara TravelGirls (57) Fronius Residence – în Sighișoara din 1609
Viscri 125 Transilvania Printul Charles (170) Viscri 125 – un guest house de familie, în inima Transilvaniei
in transylvania1 CONCURS: câștigă o invitație la festivalul IN TRANSYLVANIA
india Golden Triangle: Hai în India cu TravelGirls!
femei uzbekistan Prejudecăți despre Uzbekistan
Tag-uri: , , , ,

8 Responses to 20 de lucruri despre Cappadocia

1. Nu pleca niciodată în Cappadocia de unul singur, aşa cum am făcut eu. Dai în bâlbâială şi e păcat să nu ai cu cine împărtăşi bucuria de a vedea un loc atât de frumos (chiar dacă la un moment dat te înscrii într-un tur local).

Sper că v-aţi distrat la maxim. Poate repetaţi isprava într-o iarnă. Atunci atmosfera este foarte clară iar din vârful lui Ürgüp, panorama către Erciyes Dağı este incredibilă ;)

TravelBadgers 25 June 2013 at 15:33 Reply
    • Adevărul e că mie nu îmi place să plec singură pe nicăieri tocmai pentru că dau în bâlbâială aproape în fiecare loc nou unde ajung și e foarte important pentru mine să am cui împărtăși emoțiile și bucuria pe care le simt.
      Cappadocia a fost cu muuuult peste așteptările noastre. A fost minunat!
      Cât despre tine, îți iei tu revanșa la toamnă, așa umbla vorba :D

Loredana 28 June 2013 at 13:26 Reply
  2. Am fost si mi-a placut mult ! Avem multe de invatat de la oamenii acestia !

Mediator Bucuresti 25 June 2013 at 21:32 Reply
  3. Oamenii sunt deosebiti si saritori!

Am avut probleme cu masina, mai exact cu acumulatorul si toata pensiunea in frunte cu patronul s-au mobilizat sa ne ajute: ne-au dus la service, au negociat pretul, au plecat sa cumpere baterie.. etc.

Totul fara nici o obligatie, din suflet si gratis.

Nicky 27 June 2013 at 10:25 Reply
    • Și pe mine m-au impresionat turcii din partea aia de țară, deși la mine a fost a 3-a vacanță în Turcia. Atâtea zâmbete și uși deschise nu am am întâlnit pe nicăieri.
      La un moment dat un bătrân care trecea pe o străduță și-a împărțit pâinea cu noi și se bucura ca un copil, de parcă noi îi dădeam ceva lui.
      Dacă am avea și noi măcar o firimitură din generozitatea turcilor, ce bine ar fi!

Loredana 28 June 2013 at 13:30 Reply
  4. Pingback: Cappadocia- sau cum dormitul in pestera nu e atat de rau | Happy Traveller

5. De curand am fost in Turcia mai exact in Kayseri.Am stat o saptamana si consider ca am vizitat tot ce e mai frumos din imprejurimi.Muntele de origine vulcanica Erciyes este splendid.Am avut noroc sa prind si vreme buna asadar a fost minunat.La restaurantul din varful munteluioamenii sunt foarte ospitalieri .Ne-au organizat o petrecere ,foc de tabara..am schiat , pentru doar 2 euro te poti da cu snowmobilu (3 ture).Mai rau a fost cu mancarea pentru ca ..gusturile turcilor suntputin cciudate din punctul meu de vedere :) Ultima zi am ajuns si in Cappadocia ,de unde am plecat cu cele mai frumoase imagini in minte si..cu ceva praf adunat pe mine :)) recomand de vizitat si orasul Talas (se afla langa Kayseri) are un oras subteran incredibil de ingust si interesant..nerecomandat claustrofobilor !!

lavinia 21 April 2014 at 15:29 Reply
  6. Cred ca este o greseala la “Udurkuyu”.
    Este vorba de orasul subteran Derinkuyu. Si da, poti face pneumonie in adancuri deoarece eu am cotrobait peste tot, in toate incaperile prin care te ducea traseul albastru (cu traseul albastru cobori; cu traseul rosu urci la suprafata) si am transpirat de-a binelea, dardaind serios!
    Deci ori va luati un pulover usor pe voi si mergeti incet prin tunelurile inguste, ori nu alergati ca bezmeticii prin adancuri, asa cum am facut eu.
    Despre Cappadocia voi scrie in articolele viitore, in cadrul seriei “Turcia altfel” inceputa acum doi ani.