Ghid util: Cât de scumpă e de fapt o vacanță în Elveția

elefant.ro

Dacă te raportezi la salariul mediu din România, o vacanță în Elveția „cu de toate” este foarte scumpă. Pentru mine a fost cea mai costisitoare vacanță în care am fost vreodată însă acesta nu e singurul superlativ pe care îl am în minte atunci când mă gandesc (cu mare drag) la călătoria din care tocmai m-am întors. A fost şi cea mai frumoasă vacanță, două săptămâni în care am descoperit pe îndelete mici părți dintr-o țară care funcționează precum clişeicul ceas elvețian într-un cadru natural nemaipomenit. Am scos cu uşurință câte 50, 100, 200 de franci din portofel ori de pe card la restaurante, cazări, magazine, trenuri ori supermarket dar nicicând nu am regretat acele sume pentru că de fiecare dată am primit nu doar produse şi servicii dar şi calitate, o atitudine prietenoasă şi corectă, respect imens şi o infrastructură cum nu mi-a fost dat să mai văd vreodată. Dai un ban dar simți că primeşti ceva bun în schimb.

Să ne fie clar, Elveția nu e o țară în care să faci o vacanță low cost în adevăratul sens al cuvântului, eu cu siguranță nu mi-aş fi permis-o în timpul facultății când mergeam cu rucsacul în spate prin Roma, Barcelona ori Provence. În Elveția, cele mai multe camere în hoteluri decente costă peste 100 de franci pe noapte, noi am stat şi cu 350 franci pe noapte dar şi cu 40. Diferența stă în detalii şi facilități dar niciodată în calitate ori curățenie. Chiar şi atunci când alegi cele mai ieftine servicii, vei avea garanția că vei primi calitate şi că nimeni nu îşi bate joc de tine, nimeni nu e acolo să te prindă la cotitură pe tine, turistul dezorientat. Dar voi detalia pe parcursul acestui articol lung ce înseamnă asta şi cum poți să găseşti oferte cât mai accesibile.

vacanta elvetia (31)

De la sate mici din Alpi până la oraşe mari ca Lausanne, Lucerne ori Zurich, de la autostrăzi supraetajate până la drumuri înguste în munte traversate de căprioare şi vulpi, de la trenuri de mare viteză până la funiculare de o sută de ani, de la cina în castelul Salavaux până la picnic pe plajele lacurilor azurii Geneva, Neuchatel ori Melchsee, marmote jucăușe la peste 2000 de metri, terase cu vii de viță nobilă cu trenuri funiculare pregătite să care strugurii, Elveția e o țară mică şi fascinantă pentru care nu mi-au ajuns cele două săptămâni pe care i le-am pus deoparte în această vară. Mă așteptam să fie frumoasă, mă așteptam ca totul să funcționeze ca un ceas elvețian, mă așteptam să fie scump (deh, dacă te raportezi la salariile din România) dar cu toate astea, Elveția a fost revelația anului pentru mine căci totul este la superlativ. Mai puțin oamenii care sunt relaxați, nu ies nicicând în evidență, vorbesc încet, ba chiar le displace hăhăiala în gura mare ori confruntările violente și prefer să-și vadă de familie și prieteni seara la un picnic ori cu o sticlă de vin de Vevey pe malul lacului, la apus.

vacanta elvetia (26)

Cum planifici o vacanță în Elveția

Probabil că dacă vrei să ajungi în „țara marmotelor”, „țara lui Heidi”, „țara lacurilor şi a vacilor” sau cum vrei să-i mai zici Elveției (toate clişeele sunt pe bune, take my word for it!), vei vrea, ca şi mine, să vezi cât mai multe locuri deodată. Nici nu ar fi greu să „bifezi” toate cele mai importante obiective turistice din Elveția într-o singură vacanță pentru că țara e foarte mică (e de 6 ori mai mică decât România ca suprafață şi mai mult de jumătate e ocupată de Alpi) şi e împânzită de autostrăzi. Cu toate astea, îți recomand să îți alegi două-trei regiuni sau cantoane şi cel puțin 2-3 nopți de cazare în fiecare loc. Fiecare destinație din Elveția este foarte bine organizată din punct de vedere turistic fără să fie deloc aglomerat ori kitsch şi dacă te uiți pe harta fiecărei regiuni, vei găsi opțiuni pentru câteva luni de excursii. Punctele de informare turistică sunt bine dotate, personalul vorbește mai multe limbi străine și după o scurtă vizită ieși de acolo cu o mulțime de idei noi.

De exemplu, din Lausanne noi ne-am propus să dăm o tură cu maşina în jurul lacului Geneva (sau Leman, cum îi zic francezii), să ne oprim în Vevey şi Montreux pentru o cafea şi gata. Când am ajuns acolo am descoperit traseele pe munte din Rochers de Naye, satele pitoreşti şi viile Lavaux – monument UNESCO – de pe coasta de deasupra lacului, plajele unde se adună tinerii localnici zi de zi după muncă, plimbările cu vaporul, castelele, funicularul şi după trei nopți în Lausanne parcă nu ne-am mai fi dat duşi către următoarea destinație. Nu te grăbi în Elveția.

vacanta elvetia (43)

Swiss Travel Pass. Noi am folosit Swiss Travel Pass de 8 zile, un soi de abonament turistic, care a inclus:

• călătorii nelimitate cu metroul, autobuzul, trenuri, vapoare, telecabine și alte mijloace de transport public. Găsești harta traseelor incluse aici;
  • călătorii nelimitate pe rutele panoramice;
  • acces la peste 490 de obiective turistice;
  • reducere de 50% la funiculare și alte trenuri montane private.

De ce să folosești un Swiss Travel Pass: E foarte simplu – e mai ieftin decât dacă ai plăti fiecare bilet în parte. În plus nouă ne-a permis să schimbăm planul zilei ori al călătoriei, să lăsăm mașina câte câteva zile în parcare și să luăm trenuri în orice direcție, scapi de bilete, chitanțe și alte nebuni (arăți Pass-ul și intri oriunde).

vacanta elvetia (73)

Ce pui în bagaj. Pe lângă cele obișnuite și personale, îți recomand ca pentru o vacanță de vară în Elveția să nu omiți câteva lucruri:

• ochelari de soare, pălărie/ceva de pus pe cap, cremă cu protecție solară; Când e cald, e foarte cald în regiunile joase, în jurul lacurilor.
  • bocanci de hiking, haine sport, geacă impermeabilă ori pelerină și multe haine groase; Când e frig, e foarte frig sus pe munte.
  • pătură sau eșarfă mare și câteva ustensile pentru picnic (tacâmuri, farfurii, pahare etc.);
  • pașaportul sau cartea de identitate valabile;
  • un termos sau o sticlă de rezervă, sunt foarte multe fântâni cu apă potabilă (se spune că apa din Elveția e una dintre cele mai bune din lume);
  • o geantă frigorifică (ce se pliază ori dezumflă) pentru răcoritoare pe drum.

vacanta elvetia (50)

Transport: cum ajungi în Elveția

Cu maşina. Noi am ales să mergem cu maşina, a fost primul meu roadtrip în Europa chiar dacă în general sunt o mare susținătoare a zborurilor cu avionul. Deşi am avut emoții pentru acest drum, deşi a fost lung (am făcut două zile până la Avenches, în vestul Elveției), mi-a plăcut la nebunie la dus. Am mers pe ruta Bucureşti-Braşov-Deva-Arad-Nădlac (a durat 2 minute trecerea în vamă)-Budapesta (am înnoptat în Budakeszi la o pensiune pe care o recomand cu mare drag!)-Nickelsdorf (am trecut fluierând prin vamă)-Viena-Rosenheim-Innsbruk-Sankt Gallen (tot fluierând prin vamă)-Zurick-Berna-Avenches. Găseşti traseul aici. De la jumătatea Austriei şi până la capătul vestic al Elveției ai super peisaj de-a lungul autostrăzilor iar popasurile sunt foarte faine şi curate. La întors a fost altă poveste, una de-a dreptul proastă.

Vignietă. Bineînțeles, pentru fiecare țară prin care am trecut (cu excepția Germaniei), a trebuit să plătim taxa de drum. În Ungaria vignieta e electronică (nu se lipeşte pe parbriz) şi o poți cumpăra din orice benzinărie MOL din România înainte să pleci de acasă sau din orice benzinărie din Ungaria în următoarele 24 de ore după ce ai trecut granița. Costă 8 Euro şi e valabilă 10 zile. În Austria vignieta costă 8.8 Euro, e valabilă 10 zile, poate fi cumpărată din Austria din benzinăria Shell de la Nickelsdorf ori ghişeele specializate de la intrarea în țară şi trebuie să o lipeşti pe parbriz. În drumul de traversare a Austriei pe autostrasă, mai e un tunel pentru care se plăteşte taxă de 9 Euro.

Vignieta în Elveția: Aceasta costă 40 de franci, este valabilă 14 luni (de pe 1 decembrie până pe 31 ianuarie, anul următor), poate fi cumpărată chiar de la graniță şi se lipeşte pe parbriz. Ce primeşti de banii ăştia: autostrăzi peste autostrăzi, sute de tuneluri în munți, asfalt impecabil fără obstacole, parcări, semnalizare perfectă, popasuri toaletate, drumuri conectate, posibilitatea să traversezi țara pe lung în cel mult trei ore.

Combustibil. Motorina costă 1,4-1,5 Euro/litru în Elveția. Dacă vrei să faci economie, fă plinul în Austria cu 1 Euro/litru sau în Samnaun – singurul duty-free din Elveția unde costul este de 0.8 Euro/litru.

Parcare. Înainte să plecăm la drum, am căutat pe Internet condițiile de parcare pentru fiecare zonă în parte. Am plătit între 0,5 franci/oră până la 18 franci/zi dar am găsit și locuri cu parcare gratuită. Oricum, e foarte important să te uiți cu atenție la semne, afișe, indicatoare și tarife și niciodată să nu lași mașina în loc nepermis. Va fi ridicată, bineînțeles, iar amenzile sunt foarte mari.

Documente. Pentru accesul în Elveția, românii au nevoie de paşaport sau carte de identate valabile. De asemenea, e obligatoriu ca maşina cu care intri în Elveția să fie proprietate personală iar proprietarul să fie prezent. Mai multe detalii aici.

vacanta elvetia (80)

Cazare în Elveția

Eh aici e punctul cel mai sensibil pentru că o primă căutare pe Booking.com după cazare în Elveția, te pot apuca palpitațiile. Nu dispera, there is hope! Pentru planificarea acestei vacanțe eu am petrecut câteva nopți bune căutând în fiecare canton, în fiecare regiune, în fiecare sătuc pensiuni şi hoteluri care să fie atât convenabile cât şi interesante. Am citit deci sute de review-uri ale altor călători până să aleg. Am ținut totuşi seama de sfatul unei cititoare a blogului care trăieşte în Elveția şi care mi-a spus că nu ar trebui să îmi fie teamă să rezerv cele mai ieftine cazări cu una ori două stele pentru că standardul elvețian e ridicat. M-am uitat şi la hoteluri de patru stele, şi la pensiuni dar şi la camping-uri (pe care le-am văzut pline-ochi la fața locului). Am dormit strâmb câteva nopți înainte de plecare dar am ales drept! Găseşti mai jos lista cazărilor alese de mine dar şi câteva alte recomandări din zonă.

Budapesta. Dacă mergi cu mașina spre Elveția, e clar că trebuie să te oprești undeva peste noapte. Noi am stat la Keszi Panzio în Budakeszi (aproape de autostradă și aproape de Budapesta) – pensiune administrată de o familie de vreo 15 ani la care am simțit că am mers în vizită. Orășelul (pe vremuri nemțesc) este foarte liniștit, am văzut căprioare într-o dimineață, curat, iar pensiunea are curte mare plină de flori și cu parcare. Camerele sunt simple, curate și cu toate dotările necesare iar micdejunul este de departe cel mai bogat pe care l-am primit vreodată. În fața pensiunii oprește un autobuz cu care poți să ajungi direct la castel în Budapesta așa că eu m-aș întoarce cu siguranță aici pentru încă un city break.

Citeşte review-ul meu detaliat despre Keszi Panzio

• La întoarcere am oprit la Drive Inn, mare greșeală, te rog nu face rezervare acolo nici dacă e gratis.

Salavaux. Aici am înnoptat pentru prima dată în Elveția, la Chateau Salavaux, un castel nemaipomenit din 1594 aproape de lacul Murten. Camerele sunt în jur de 200-250 de franci/noapte, un preț mic în Elveția pentru o asemenea experiență. Camera pe care am avut-o noi era ruptă dintr-o proveste: decor din lemn, ferestre mari cu obloane, perdele ușoare albe, un pat imens sculptat și decorațiuni chic. Domnul care este in charge acolo este un adevărat personaj, pare că a fost majordom la castel toată viața lui și în câteva vieți anterioare.

Citește și Despre cum am dormit într-un castel în Elveția

Alternative în zonă:

vacanta elvetia (22)

Lausanne. Aici nici că puteam să avem o cazare mai bună! Pentru trei nopți am stat la Movenpick chiar pe faleză, în față aveam pontonul de unde pleacă vapoarele pe lacul Geneva (Leman), la doi pași aveam stația de metrou, iar camera avea priveliște spre lac. E un hotel de lanț, cu personal foarte profi și cu mic dejun bogat ce include pe lângă cele obișnuite și mâncăruri tradiționale precum rosti. La check-in am primit și două abonamente gratuite pentru transportul public în Lausanne valabile pe parcursul întregii șederi. Nu recomand parcarea hotelului, e prea scumpă (35 franci/zi) dar sunt alte parcări în apropiere din care poți alege, noi am parcat în cea subterană de peste stradă (în buricul târgului!) cu 18 fraci/zi.

x vacanta elvetia (72)

Melchsee-Frutt. Aici am avut cea mai mare surpriză, deși văzusem hotelul în poze înainte să ajung. Nu mă așteptam ca în inima munților, la 2000 de metri altitudine, într-un loc în care poți ajunge doar cu telecabina sau cu mașina la ore pare (!) vara, poate exista o stațiune turistică și un hotel atât de fain. Frutt family lodge a fost deschis de curând în iarna 2015, după ce a fost construit în locul unui alt hotel vechi, cu istorie. E așezat fix pe malul lacului și ah ce priveliște ai din camere! Nu uita să iei cu tine bocancii ori încălțări comode pentru traseele de hiking din zonă dar nici una-două ținute mai elegănțele pentru cina la hotel. Atmosfera o impune.

Alte recomandări:

vacanta elvetia (98)

Samnaun. În Samnaun, în partea foarte estică a Elveției, în tariful cazării (cel mai mic pe care l-am prins în toată Elveția) la Chasa Valetta este inclus, ca oriunde în altă parte din lume, și taxa de turism. Dacă te cazezi aici, primești la check-in un tichet cu care ai acces gratuit la telecabină până la peste 2700 de metri altitudine și până în Ischgl, Austria, la centrul SPA, la autobuzul local și la activități care au loc în fiecare zi a săptămânii: (ture ghidate de hiking, degustare de whiskey, animals watching și activități pentru copii). În plus, gazda pensiunii îți lasă în fiecare dimineață pâine proaspătă la ușă sau alte gustări, la cerere.

Alternative în zonă:

vacanta elvetia (109)Pasul Stelvio. Pentru că celebrul drum trece prin granița dintre Elveția și Italia și ne-am dorit să petrecem câteva zile acolo, pentru trasee pe munte, am găsit cazare chiar în una din curbele tip „ac de păr” de pe partea Italiană. Am stat deci la 8 km de Elveția, în Berghotel Franzenshöhe, un hotel construit la 1820, o dată cu construcția șoselei peste munți. Deși e foarte vechi și pe alocuri se simte asta în hotel, este foarte curat, duduie căldura în calorifere în toiul verii (e nevoie!) iar personalul e super simpatic. Ah limba italiană nu te va ajuta acolo, tot germana și pe alocuri engleza sunt de bază.

vacanta elvetia (10)

Sfatul TravelGirls.ro: atunci când faci rezervare la o pensiune, citește bine condițiile de pe Booking.com înainte să confirmi. Am observat că multe dintre ele nu includ în preț taxa de curățenie (între 50 și 100 de franci) și taxa de turism (1-5 franci/noapte/persoană). Dacă mergi cu mașina, asigură-te că hotelul ori pensiune are parcare gratuită sau că există o parcare convenabilă în apropiere. În Elveția nu am văzut nicio mașină parcă în locuri nepermise sau fără plată.

Mâncare

Deşi toți cunoscuții şi sfaturile de pe Internet mi-au recomandat să umplem protbagajul cu mâncare din România pentru că cea din Elveția e foarte scumpă, eu sunt de părere că o vacanță fără mâncarea locală e degeaba. Am făcut deci provizii doar cu gustări şi dulciuri pentru drum şi am ales să testăm câteva restaurante dar să facem şi cumpărături din supermarket-urile Aldi, Migros, Lidl. Bineînțeles, restaurantele din buricul târgului sunt mai scumpe decât celelalte, aceeași regulă se aplică oriunde ai merge în lume. Cu toate astea, am băut cafea (bună) în zone turistice și cu 2 franci și cu 5 franci, am mâncat la restaurante faine (pește, vin alb și alte nebunii) și cu 100 de franci dar și cu 40 de franci pentru două persoane. Am băut bere locală și cu 4 și cu 11 franci. Dacă vrei să nu cheltui foarte mult și te uiți cu atenție la prețuri, poți face o vacanță în Elveția cu aceleași costuri ca și oriunde în altă parte în Europa.

Pentru că Elveția e o țară împărțită în cantoane și pentru că există cel puțin trei influențe (germană, franceză și italiană), obiceiurile și mâncărurile tradiționale diferă de la un loc la altul. În zona Alpilor, mâncărurile sunt mai grele, cu făinoase, cartofi și cârnați. În sud și în alte zone cu lacuri, peștele e la mare modă. Două lucruri nu lipsesc însă niciodată din meniu și probabil de pe o masă tradițională: brânzeturile (cea de Gruyeres e preferata mea!) și vinul. Elvețienii excelează la ambele. Brânzeturile le găsești frumos ambalate pe toate drumurile și în toate supermarketurile iar cu 6-10 franci îți poți face toate poftele.

vacanta elvetia (99)

Și că tot veni vorba de de-ale gurii, reține că în Elveția e foarte la modă să faci picnic și grătar, sunt multe locuri amenajate în acest sens. De asemenea, consumul de alcool în public este permis așa că vei vedea în multe locuri localnici care se bucură de apus după serviciu cu câte o sticlă de vin bun, pahare, câteva caserole de mâncare, pe marginea vreunui lac ori în parc. Cu toate astea, nu poți cumpăra alcool din benzinării (nu există la vânzare) și nici din magazine după ora 20. Supermarketurile obișnuite închid pe la ora 18-19, doar în gări am găsit câte un market deschis pe la ora 20.

Ce vezi în Elveția

Până acum nu am putut niciodată să spun care e destinația mea preferată, fiecare are câte ceva special şi nu pot fi comparate însă după această călătorie pot spune cu mâna pe inimă că Elveția le are pe toate. Deşi e în mijlocul Europei, fără să fie membră a Uniunii Europene, şi nu are acces la nicio mare, atmosfera din jurul lacurilor m-a păcălit şi m-am trezit de multe ori zicând la fața locului că „marea e caldă”, „bărcile de pe mare” ori „miroase a mare”. Aşadar poți face acolo o vacanță relaxantă pe plajele lacurilor, poți să urci pe munte, poți să schiezi, să vizitezi castele, sate pitoreşti, cabane montane, restaurante cu mâncare delicioasă, opțiunile pentru activități outdoor sunt infinite și chiar poți să faci și shopping la prețuri bune în zona de duty-free. Noi am gustat câte ceva din fiecare, am petrecut câteva zile în zona lacurilor Neuchatel, Murten și Bieler, am mers apoi în zona franceză în jurul lacului Geneva, am urcat și pe munții de pe coastă dar și în viile monument UNESCO, am urcat apoi în centrul țării în zona germană Interlaken, am văzut și Lucerne apoi am coborât spre zona italiană Engadin la Samnaun. Aș putea povesti zile întregi neîncetat despre toate locurile pe care le-am văzut și o voi face în articolele următoare. Până atunci, vezi poveștile de pe Facebook și imaginile pe care le-am încărcat pe Instagram. Aș mai fi vrut să trecem și prin pasul Furka, să ajungem și în satul Murren, pe Jungfrau și la Zermatt dar e o vreme pentru toate și deja planificăm o reîntoarcere. Găsești aici o listă de dorințe pe care am făcut-o pentru Elveția. Aruncă un ochi și pe turul virtual al Grand Tour of Switzerland.

Planifică-ți din timp vacanța de vară în Elveția, cumpără musai un Swiss Travel Pass care include orice mijloc de transport (metrou, autobus, tren, funicular, vapor, telecabină), intrări la obiectivele turistice și reduceri la trenurile acelea de pe cărțile poștale. Rezervă din timp și cazarea și nu te avânta imediat la primul hotel ori pensiune găsită și nu ține cu dinții de locație căci în Elveția transportul public funcționează perfect, la fel și traficul, și dacă ești cu mașina poți să ajungi oricând, oriunde, foarte ușor. Ia cu tine haine subțiri dar și pe cele de iarnă chiar dacă e toiul verii căci sus în Alpi vara e scurtă iar soarele are dinți. Nu uita nici păturică de picnic, pașaportul sau buletinul și aparatul de fotografiat.

____________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Narcisa

De peste șase ani scriu despre călătorii pe TravelGirls.ro, călătoresc și lucrez în Comunicare în turism numai pentru proiecte care-mi plac. Sunt dependentă de ieșirile din oraș, îmi place confortul unei cazări cu o priveliște bună dar și cerul înstelat ce se vede din ușa cortului. Plec oricând de acasă pentru munți, mâncare, snorkeling, sate ori case de oaspeți și îmi place la nebunie Instagram.