Dedesubturile vacanțelor low-cost

elefant.ro

Trebuie să recunoaștem că de când companiile low-cost din România au mai multe destinații în ofertă, călătoriile în afara țării nu mai sunt un deziderat greu de atins. Dacă ești harnic și îți rezervi cu câteva luni bune înainte biletele de avion – așa cum facem noi de fiecare dată – jumătate de vacanță este deja stabilită. Și dacă știi să scotocești bine de tot internetul, găsești oferte interesante la agențiile de turism (city break la Budapesta sau Istanbul cu doar 99 de euro) sau locuri faine în care să mergi pe cont propriu. Early bookingul e unul dintre secretele vacanțelor low-cost dar nu singurul.

_____________________________________________

Goana după aur

Dacă vrei o vacanță low-cost mai întâi cauți biletele de avion cu cele mai mici prețuri (de obicei zborurile cele mai ieftine sunt în timpul săptămânii – marțea sau miercurea) și abia apoi faci cerere de concediu și nu viceversa. Și destinația călătoriilor noastre depinde foarte mult de ofertele bune pe care le găsim și nu neapărat de un loc anume unde vrem să ajungem. Dacă găsim azi prețuri mici pentru zboruri la Munchen, deschidem Google Maps, o cercetăm puțin, vedem că și Salzburgul e aproape, și Kaprun-Zell am See. Dintr-o ofertă bună pentru bilete de avion putem să facem o călătorie #cudetoate.

În vacanță nu mănânci

Ba mănânci și încă mult și bine. Dar în loc să dai de 3 ori pe zi câte 20 de euro pentru o masă la restaurant, în plin centrul turistico-istoric al orașului,  mai bine mergi la o cârciumă cu localnici unde plătești chiar jumătate din preț iar mâncarea e bună și pe bune. Sau te duci la supermarket sau la piață și cumperi produse locale pentru cel puțin două mese : micul dejun și cina. De regulă, micul dejun la un bistro e destul de sărăcăcios și scump: pentru o cafea, un croissant și un sendviș scoți binișor 10-15 euro din buzunar. Unde mai pui că la 8 dimineața cu greu găsești un loc deschis.

vacante low cost (5)

Cu rucsacul în spate, pe munte

Nu sunt puțini cei care cred despre cei care merg pe munte că sunt neica-nimeni, fără prea mulți bani în buzunar, care mănâncă din conserve și dorm la cort, pentru că e gratis. De fapt, oamenii ăștia care merg pe munte investesc mii de lei noi în echipament profesional de munte – care trebuie să fie ușor, să țină cald sau răcoare, după caz, să fie rezistent șamd. Unde mai pui că un cort pe care să nu ți-l ia vântul la prima adiere nu e chiar ieftin și, oricum, atunci când bați munții în lung și-n lat șansele să te prindă noaptea în mijlocul pustietății sunt destul de mari.  Cei mai ieftini bocanci buni de treking sunt 100 euro, un cort bun pentru creastă e cel puțin 300 de euro iar o geacă e minimum 200 de euro.

vacante low cost (2)

Bagaj de TravelGirl

Poate o fată să aibă în bagajul de mână tot ce-i trebuie pentru o săptămână de vacanță pe Coasta Amalfi sau pe Coasta de Azur? Da, poate. Mai ales dacă a învățat pe buzunarul ei că dacă nu-ți faci bagajul cum trebuie, plătești 60 de euro la porțile de îmbarcare. Sau că poți să transformi un urcuș ușurel pe munte într-o epopee cu plâns și dureri de umeri pentru că ai cărat lucruri inutile și prea multe în rucsac.

Am mai scris cum poți să faci bagajul perfect pentru un city break sau ce nu ne lipsește nouă niciodată din geanta de călătorie astfel încât să nu trebuiască să plătim suplimentar pentru bagajul de cală.

vacante low cost (3)

Transportul în comun

Dacă vrei să arunci banii pe fereastră, atunci da, poți să te plimbi de colo-colo cu taxi. Altfel, în excursii folosesc exclusiv transportul în comun și asta dacă e musai – dacă distanțele în oraș sunt prea mari și între localități. Condițiile au fost mai mereu foarte bune, frecvența trenurilor/autobuzelor mare și prețul biletelor foarte mic (pe Coasta de Azur, între Nisa și Monte Carlo am plătit doar 1 euro).

Sunt locuri însă unde autobuzele trec din an în Paște – în satele din Provence sau în Maramureș – iar soluția (nu, taxi nu e o soluție) e să faci autostopul. Nu e ușor să treci peste prejudecăți, să îți păstrezi zâmbetul pe buze și când tirurile trec claxonând pe lângă tine sau când auzi întrebarea Are you gipsies? de la o mașină care oprește într-un final.

vacanta low cost (1)

Dormi în gară

Dacă bugetul pentru vacanță este strâmtorat nu înseamnă că înnoptezi în gară, în sacul de dormit. Poate doar dacă trenul pe care îl aștepți are întârziere dar cazurile astea sunt excepționale și neprevăzute. Despre soluțiile alternative de cazare în vacanță poți citi și aici.

Dacă pleci la drum singur sau în doi, una dintre opțiuni este hostelul. Singurul dezavantaj e că unele camere au și câte 12 paturi dar cele mai multe au internet wireless gratuit, mic dejun inclus, un lobby unde seara se adună turiști din toate colțurile lumii și stau la taclale iar unele hosteluri au multe puncte bonus la capitolul curățenie și view față de multe hoteluri în care am stat. Dacă vrei sfaturi de la localnici și experiențe autentice, intră în rețeaua Couchsurfing.

Dacă sunteți mai mulți, hostelul e o opțiune bună pentru că puteți lua o cameră cu atâtea paturi câte persoane sunteți în gașcă (așa am făcut la Amsterdam). Sau puteți închiria un apartament (cum am făcut noi la Budapesta) sau chiar o casă de vacanță mai mare. Aveți bucătărie unde puteți găti, probabil mașină de spalat, internet și când veți trage linie, o să vezi cât de mici sunt costurile.

Cortul e o soluție la care noi apelăm des în România, mai ales în Turul cu rucsacul în spate sau în weekendurile când mergem pe munte. Taxa pentru campare e de cele mai multe ori simbolică în campinguri, de apă caldă nu duci lipsă și de multe ori ai acces și la bucătărie, să-ți faci o cafea dimineața.

vacanta low cost (2)

În august am concediu

În luna august noi ne luăm gândul de la vacanțele în străinătate din trei motive principale – e aglomerat peste tot pentru că aproape tot poporul european are concediu, e îngrozitor de cald iar prețurile… ah, prețurile! Sunt duble.

Din martie până iunie și de la mijlocul lui septembrie până aproape de Crăciun avem tot timpul să ne luăm lumea-n cap. Ținem cont totuși de faptul că vremea în extra-sezon nu e cea mai prietenoasă. Poate să plouă, temperaturile sunt mai mici sau bate vântul și unele atracții după care suspini de multă vreme să nu fie disponibile din cauza asta. În plus, din lipsă de turiști, multe restaurante sunt goale.

Să nu uităm și că în lunile dinainte și de după sezonul turistic se lucrează intens la renovări și construcții. Nu e prea plăcut să ajungi în fața Basilicii San Marco din Veneția și să vezi că e acoperită cu prelate și înconjurată de schele.

Nu înseamnă că în iulie și august trebuie să te baricadezi în casă. Noi am găsit o soluție, tot low cost și care poate fi aplicată doar în lunile călduroase de vară – Turul României cu rucsacul în spate.

Turul Romaniei

Cine se trezește de dimineață face economii

Sunt destule muzee sau atracții pentru care prețul biletului de acces este destul de piperat dar care au anumite zile sau intervale orare (dimineața de la 8 la 10 în Cordoba, de exemplu) când intrarea este gratis. Dacă mergi în familie ori ești într-un tur de o săptămână, încearcă să te trezești dimineață și să vizitezi obiectivele astea și o să economisești zeci bune de euro.

vacante low cost (1)

Prieteni noi

În ultimii 3 ani am călătorit mai des și în loc să avem un buget pentru un singur concediu pe an, am căutat soluții să plecăm hai-hui de 10 ori mai mult și am ajuns la o concluzie: nu banii sunt cheia unei vacanțe pe cinste. Crezi că cineva care are de cheltuit 1000 de euro pentru o săptămână în nordul Spaniei e mai câștigat după ce se întoarce din vacanță decât noi, care am avut un buget de 300 de euro pentru aceeași destinație?

Dacă pleci la drum cu inima și cu mintea deschise către nou și neconvențional, dacă îți faci bine lecțiile de acasă și îți faci prieteni la drum o să fii cel mai bogat om din lume. Cea mai frumoasă vacanță de care îmi amintesc e cea din Provence de unde m-am întors cu 5 prieteni. Am dormit nopțile în casele lor, am gătit împreună, am povestit despre țările noastre, despre experiențele din călătoriile noastre, am învățat unii de la alții, ne-am luat rămas bun și am rămas prieteni.

vacante low cost (7)

***

Low-cost nu înseamnă, așa cum cred (prea) mulți, servicii proaste, locuri de cazare mizerabile, că faci foamea în vacanță, că faci autostopul pentru că nu ai bani să plătești un amărât de bilet de tren. În realitate low-cost înseamnă mai puțin. Adică principiul pe care funcționează companiile low-cost se aplică și la vacanțele de acest tip. Multe servicii care sunt incluse în anumite oferte și de care de fapt nu sunt indispensabile, într-o vacanță cu buget mic devin opționale sau sunt date cu totul la o parte. Nu uita că nu banii fac o vacanţă memorabilă ci experienţele şi oamenii întâlniţi.

_____________________________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.
Loredana
Sunt și aici

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.
Loredana
Sunt și aici

1. Buna, intr-adevar sunt foarte bune sfaturile. Citisem si eu despre Couchsurfing si eram destul de entuziasmata, dar am vazut apoi filmul Switch(2011) si entuziasmul mi-a scazut considerabil dupa.

2. Foarte bune sfaturile. Noi am economisit 800 de euro (din 2000, cat a fost bugetul) in croatia, doar pentru ca ne-am folosit din plin de bucataria pe care o aveam in apartament. Oricum nu faceam nimic senzational la 12-1, asa ca ne-am facut noi gratarele (ca tot asta mancam si la restaurant, nefiind prea ‘aventurieri’, cand e vorba de mancare) si nu am mai dat 50 de euro pe pranz.

O vacanta inseamna amintiri, poze, experiente, nu preturi si delasare. Asa cum spui, se pot face multe cu bani mai putini, pana la urma tot experienta conteaza.

3. Unii nu pot pleca tot timpul brambura in mini-vacante, ci doar o data sau de 2 ori pe an. Atunci cand se duc 7 zile undeva se duc sa relaxeze, nu sa gateasca sau sa faca autostopul. Oamenii sunt diferiti – nu inseamna ca e bine doar asa sau doar cum ziceti voi. Si oricum ce e asta cu sa cunosti oameni? Daca schimbi 2 vorbe cu cineva intr-o gara inseamna ca ai cunoscut oameni?

• Subiectul era vacanta low-cost.Deci …sa nu visam servicii prea multe pe bani putini. Cu relaxarea fiecare face cum simte si cum vrea. Eu intotdeauna prefer vacanta activa. Nu am incercat treaba cu autostopul, dar ii admir tare pe cei care au trait astfel de experiente. Dar de gatit in vacanta am mai si gatit si nu consider asta a fi o corvoada. Si cu ”cunoaste oameni noi” , cred ca a vrut sa spuna, de fapt, ca a intalnit oameni noi.Nu-i asa, Loredana?

• Dupa cum e mentionat in raspunsul anterior, subiectul postarii este vacanta low-cost. El are in vizor o anumita audienta, nu neaparat pe cei care pleaca de doua ori pe an sa se relaxeze. Si nu scrie nicaieri in articol ca e mai bine asa si ca cei care nu fac la fel sint inferiori. Eu am calatorit low cost ani de zile, si azi nu o mai fac – pentru ca am alt buget, pentru ca oasele mele mai batrine vor confort, pentru ca timpul e important pentru mine si prefer sa platesc 100 euro in plus pe un bilet de avion daca am o escala in loc de doua. Exact cum ati spus si dumneavoastra oamenii sint diferiti si fiecare isi poate alege cum sa calatoreasca. Eu de exemplu prefer vacantele active in timp ce fratele meu zace de 2 ori pe an in Antalya la all inclusive; asta nu inseamna ca nu putem avea un dialog despre vacantele noastre. Mie articolul mi se pare bine scris(bravo fetele! 🙂 )

Despre vorbitul cu oameni, da, mi se pare ca sa vorbesti cu cineva intr-o gara poate fi o experienta interesanta, una de care sa-ti amintesti cind te intorci acasa. Si modul de a calatori al fetelor e cel care iti aduce cele mai multe conversatii pentru ca pur si simplu vii in contact cu mai multa lume cind calatoresti independent. Nu e intotdeauna usor, dar poate fi foarte frumos. Depinde de firea omului, evident. Nu zice nimeni ca e unicul mod de a calatori.