De unde ne vin ideile de plecat la drum?

Că sunt mereu cu gândul la călătorii nu este nicio noutate. Aş pleca oricând, oriunde. Nu întotdeauna am însă timpul necesar (zilelele de concediu sunt numărate) şi, desigur, bugetul e limitat. E greu şi să alegi din miile de posibile destinaţii pentru o evadare de câteva zile aşa că trebuie să apelez la ceva trucuri.

__________________________________________________________

Viaţa bate filmul?

Recunosc! O sursă importantă de idei pentru călătorii sunt filmele. Fie că vorbim despre ultimele apariţii ori despre un clasic, sunt multe pelicule ce îţi uşurează decizia de a cumpăra bilete de avion ori de tren pentru acea destinaţie.

Îmi place să văd filme în care acţiunea se petrece în locuri în care nu am mai fost pentru că întâmplările (de cele mai multe ori amuzante) mă duc cu gândul la vacanţă. De multe ori m-am gândit că ar fi interesant să creez un itinerar inspirat doar din locurile prezentate într-un film sau altul. Abia aştept, de pildă, să beau o cafea cu un croissant alături în Gordes – satul din A good year. Ideea unei călătorii pe Coasta Amalfi a venit după vizionarea filmului Under the Tuscan Sun iar după ce a văzut Vicky, Cristina, Barcelona, Narcisei nu i-a mai stat gândul decât la Oviedo.

Dacă vorbim despre destinaţii mult prea îndepărtate şi, în acelaşi timp, costistitoare pentru bugetul meu, atunci filmele sunt un mod excelent de a vedea lumea gratis.

Eu citesc. Tu citeşti?

A fost o perioadă de vreo 3 ani în care nu am mai avut vreme să pun mâna pe o carte de beletristică. Mai întâi din cauza facultăţii iar mai apoi… găseam mai mereu câte o scuză să ocolesc librăriile şi bibliotecile. Apoi am redescoperit plăcerea cititului: în tren, în autocare, în avion. Călătoriile sunt 100% compatibile cu lectura.  Dacă îţi place să citeşti şi să visezi cu ochii deschişi la destinaţii care mai de care mai exotice şi să încerci să vizualizezi locurile doar pe baza descrierilor cuiva, atunci sigur trebuie să pui mâna pe o carte. Şi când spun asta nu mă refer la ghiduri turistice sau la enciclopedii ci pur şi simplu la beletristică.

E foarte interesant ca după ce ai lecturat întreaga operă să călătoreşti într-acolo şi să vezi cât de fantezistă ori ba a fost descrierea autorului sau cât de aproape de adevăr a fost imaginaţia ta. Sigur vei avea surprize. Eu ţin minte cât de mult mi-am dorit în şcoala generală să merg în locurile descrise în Cartea Oltului a lui Geo Bogza şi cum încercam să potrivesc imaginile pe care le creasem în minte cu peisajul de la faţa locului.

Am citit acum câteva luni şi cărţile din colecţia Ghidul Xenofobului care sunt lecturi uşoare, excelente pentru drum iar o carte precum Călătorii pentru o viață – 500 de locuri unice e o sursă excelentă de inspiraţie.

Călătorului îi şade bine cu farfuria plină

Ştiu că am mai spus asta dar gustatul bucatelor tradiţionale şi testatul tuturor ciudăţeniilor culinare ar trebui să o experienţă obligatorie în orice vacanţă. Eu nu fac rabat de la regula asta şi nici că mi-a părut rău vreodată. De multe ori mi-am dorit să merg într-o ţară ori într-o anumită regiune după ce m-am uitat minute în şir la documentarele de travel-food.

Cel mai mult îmi place No reservations a lui Anthony Bourdain aşa că după ce am văzut episodul în care testează tot ce poate pe străzile din Istanbul am plecat într-acolo şi am mâncat hamburgeri uzi şi scoici cu orez de la vânzătorii ambulanţi.

Poveşti, povestiri, istorisiri

Când vezi că o femeie are curajul să plece de una singură într-o călătorie în jurul lumii ori că reuşeşte să viziteze cu puţine resurse locuri la care tu doar visezi, sigur că îţi trec prin cap o mulţime de idei. De exemplu, ce bine ar fi să poţi face şi tu asta.

Îmi place că Anca face câteva călătorii serioase pe an. Singură. Când am ajuns prima dată pe blogul ei am crezut că e o întâmplare că a ajuns neînsoţită la Budapesta dar m-am convins mai apoi că e un obicei să meargă de colo-colo fără însoţitori.

Îmi place de Marilena pentru că a avut curajul să plece cu soţul ei dar şi cu cei 3 copii ai lor într-o călătorie în Americi. Povestea lor şi a camperului Simon e fascinantă şi inspiraţională până-n pânzele albe.

Uca Marinescu e însă omul şi exploratorul de la care nu îţi ajunge o viaţă să înveţi. Să înveţi că niciun sacrificiu nu e prea mare dacă vrei să îţi îndeplineşti un vis şi că niciun loc de pe planeta asta nu e prea departe. Dacă ar fi să parafrazez o reclamă aş spune: ehee, călătoritul ăsta nu e aşa cum crede lumea…

O fotografie pentru veşnicie

Ştii cum se spune: o fotografie face cât o mie de cuvinte. Eu aş spune că uneori face mai mult decât atât. Când privesc o fotografie faină, surprinsă într-un loc în care nu am mai fost, gândul zboară fără drept de apel într-acolo. Uneori răsfoiesc ore întregi albume de fotografii pe internet, pentru ca mai apoi să am senzaţia stranie că am fost acolo şi că ştiu fiecare colţ din oraşul sau regiunea cu pricina. Unde mai pui că după binemeritatul suspin îndelung, mă văd plecată acolo.

Adrian Petrişor are o colecţie fabuloasă de fotografii din România, Octavian-Andrei Brezean – pe scurt Papuashu – povesteşte frumos din toată Europa iar site-ul ăsta e un album colectiv care îţi face chef de drum.

_____________________________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.

Loredana
Sunt și aici

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.