Cum şi de ce călătorim la vagonul de dormit

Cuseta, vagon de dormit
Cuseta, vagon de dormit

Trenul a devenit, în ultimii ani, un mijloc de transport tot mai ocolit de către cei care se deplasează de colo-colo în România. Cel puțin așa reiese din auzite, pentru că mai toată lumea are câte ceva de comentat în privința condițiilor de călătorie. Să nu mai vorbim despre prețul unui bilet de tren. Pe de altă parte însă, an de an, trenurile care ajung la mare sunt burduşite de călători iar trenurile zăpezii asemenea. Sigur că de la an la an biletele de tren sunt din ce în ce mai scumpe și asta îi face pe cei mai mulți să ocolească ghișeele din gări ori de la agențiile de voiaj. Câți cunosc însă avantajele dar si dezavantajele unei călătorii cu trenul la vagonul de dormit, în cazul drumurilor lungi, ce depășește 8-9 ore? Puțini. De ce să mergi în străinătate cu trenul și, mai ales, de ce să plătești un supliment costisitor la vagonul de dormit?

________________________________________________________________________

Dacă pentru țări europene ca Italia, Spania ori Franța există curse low-cost, care să-ți permită să călătorești cu 150-200 de lei dus-întors, pentru a ajunge în țările vecine României varianta asta nu mai stă în picioare.  Așa că, deși aparent Ungaria ori țările balcanice sunt atât de aproape de noi, ești nevoită să cauți alternative pentru că prețul unei curse aeriene regulate poate fi exact cât bugetul pentru întreaga călătorie.

Sigur că ideal e să ajungem cât mai repede și, pe cât posibil, cu cât mai puțini bani în locul dorit așa că, probabil, prima variantă salvatoare care îți vine în minte e mașina. Să presupunem că partajez o mașină cu alte 3-4 persoane astfel că prețul plătit pentru drum nu va da peste cap tot bugetul. Însă sunt șanse mari ca după 1000 km și multe ore în care încerci să prinzi câteva minute de somn într-o poziție nu foarte confortabilă, și tu și ceilalți pasageri să fiți doborâți de oboseală și singurul lucru pe care îl vreți e să dormiți într-un pat.

Cea mai bună variantă, analizând raportul calitate-preț și timp câștigat la fața locului, este, în opinia mea, trenul. Însă nu oricum, ci un bilet cu loc la cușetă ori într-o cabină din vagonul de dormit.

Coridor vagon dormit, vagon restaurant

Care e diferența între cușetă și vagonul de dormit?

Cel mai ieftin supliment pe care îl poți lua pentru un loc pe scaun este cușeta de 6 persoane (clasa a II-a). Într-un compartiment obișnuit de tren, cele 6 locuri se transformă în 6 paturi suprapuse (câte 3 pe fiecare parte). La clasa I sunt doar 4 paturi, astfel că spațiul dintre ele (pe verticală) e ceva mai mare și e ceva mai aerisit. Am călătorit în ambele tipuri de cușetă și te asigur că diferența de preț nu se justifică foarte mult pentru că pur și simplu după ce ai adormit, spațiul dintre paturi nu mai contează.

Trebuie să știi că lenjeria pentru pat (față de pernă, cearșaf și husă pentru pilotă) te așteaptă curată și călcată la controlor așa că trebuie să mergi să o iei.

Pentru rutele internaționale, în prețul plătit pentru un loc la cușetă, primești un bon valoric de 1 Euro – contravaloarea unei cafele pe care o iei de la vagonul-restaurant.

Un loc la vagonul de dormit este ceva mai scump decât unul la cușetă dar și aici sunt ceva diferențe între clase. La clasa a II-a sunt 3 paturi (suprapuse) însă cabina este la fel de mare (sau de mică, depinde de perspectivă). Ei bine, diferența este că în cabina vagonului de dormit există o chiuvetă cu oglindă, sticle cu apă (0.5 L), câte un pachet pentru igienă iar paturile sunt făcute de la bun început.

Și prețul unui bilet la vagonul de dormit include un bon dar de o valoare ceva mai mare (3 Euro), echivalent cu o cafea și un sandviș.

Vagon de dormit

Cât costă suplimentul

În general, suplimentul de cușetă costă 10 Euro iar pentru vagonul de dormit trebuie să scoți din buzunar încă 20 Euro față de prețul unui bilet normal. Sigur că mă refer la biletele de la clasa a II-a pentru că cele de la clasa I sunt mult mai scumpe și deja nu mai vorbim de o cursă care să se încadreze într-un buget low-cost.

Pro și contra suplimentului de cușetă

Pentru cursele al căror număr de ore este semnificativ, călătoria are loc, în general, pe timpul nopții. Așa că dacă îți faci planuri că vei sta pe scaun, cu nasul lipit de fereastră și vei admira la nesfârșit peisaje pitorești, ia-ți gândul. Unde mai pui că e posibl ca trenul să fie arhiplin și pur și simplu să nu te poți mișca 10-15 ore sau chiar mai mult.

De fiecare dată încerc să profit cât mai mult de zilele libere așa că, de cele mai multe ori, plec în călătorii direct de la birou. După o zi de muncă, știind că te așteaptă câteva zile de hoinăreală asiduă pe zeci de străduțe, singurul lucru pe care ți-l dorești este să dormi liniștită câteva ore. Ei bine, plătești 10 € și poți să dormi buștean până la destinație.

Vagoanele de dormit și cușetele se încuie pe timpul nopții, pentru că aproape toată lumea se odihnește și e liniște. Se poate să fii atât de ghinionistă încât în cabină cu tine să fie un copil plângăcios. Nu e cazul totuși să-ți faci griji. Imediat ce se stinge lumina, până și cel mai energic copil va adormi până dimineața.

De curând mi-a venit ideea unui tur prin țările balcanice, cu trenul. Și mă gândesc serios să înlocuiesc câteva nopți de cazare cu un bilet de tren la vagonul de dormit. Condițiile, față de un hostel, nu sunt cu mult diferite plus că dimineață voi fi ajuns deja în următorul oraș, gata să-i explorez toate ungherele. În vagoanele de dormit există cabine de duș, apă caldă și… micul dejun inclus.

Pentru mine e foarte important să ajung la destinație fără incidente care mi-ar putea strica vacanța. De altfel, de fiecare dată când mi-am petrecut nopțile în vagoanele de dormit – fie pe rutele interne fie în afara României – totul a fost în regulă. Am auzit tot soiul de legende cum că noaptea diverși indivizi deschid compartimentele și fură lucrurile dar eu am ajuns întreagă și cu bagajele în regulă la destinație de fiecare dată. Asta deși, mărturisesc, doar bătăile puternice ale vameșului care face controlul pașapoartelor mă pot trezi. Acum, dacă nu îți încui cabina nu e cazul să te lamentezi că un necunoscut a intrat și te-a lăsat fără bani. Încuietorile sunt sigure iar la vagonul de dormit ușa are un vizor așa că asigură-te cui deschizi. Oricum, nu urcă nimeni în tren fără ca biletul să-i fie controlat.

Una peste alta, judecând după toate avantajele pe care le am dacă aleg să călătoresc cu trenul, nu-mi mai pare atât de rău de prețul cam piperat al biletului. Te sfătuiesc să consulți ofertele CFR pentru că au câteva pass-uri negociate la prețuri foarte bune. Și nu uita de suplimentul de cușetă.

_____________________________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, urmărește-ne pe Facebook, Twitter și abonează-te prin RSS la articole.
Sunt și aici

Loredana

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.
Loredana
Sunt și aici
bestvalue.eu

34 COMENTARII

  1. Draga Loredana, ochii mi-au sclipit de numa’ cand am vazut ca ai scris despre tarile balcanice cu trenul. 😉 Fix asta doresc sa fac si eu + alti 3 colegi de masterat (Studii Culturale Balcanice – Unibuc). Asa ca poate ne lipim sau ne ajutam reciproc cu informatii 😀

  2. ha, ha…cum ar fi sa ne intalnim intr-un astfel de tur? 😀 deocamdata e doar idee. dupa ce batem in cuie perioada in care sa mergem, ne punem pe scotocit netul dupa info. in orice caz, pastram legatura!

  3. Si pe mine ma mai batea un gand de-un nou Balkan Flexi Pass … Inca imi amintesc cum era noapte prin Sofia si ma trezisem buimaca in drum spre Saloniki. Frumos articol si frumoasa pledoarie pentru calatoria cu trenul.

  4. Trenurile rusesti au o chestie foarte desteapta la cuseta: sub banchetele de jos este cate o lada, in care incape la fix un rucsac. Eu am mers asa pana la Kiev si am fost super sigura ca nu o sa aiba nimeni cum sa imi fure bagajele.

  5. Drumul cu masina Bucuresti – Budapesta nu e asa obositor cu masina (eu am facut Bucuresti – Viena intr-o zi, ala e obositor un pic :P) si cum Malev a dat faliment, TAROM a ramas singur pe piata asa ca preturile sunt pe masura, mai ales ca cerere exista.
    Despre companii low-cost… mai bine lasati 🙂

    • acum, dupa weekendul de la mijloc de saptamana, cand am vazut cata energie ai, cred si eu ca nu ti s-a parut obositor cu masina. Eu as fi ajuns paralizata 🙂

      Despre companiile low cost… mai bine pun eu de-un articol nervos 🙂

  6. Si eu am mers de multe ori cu trenul la cuseta… si in functie de loc si de noroc, poti sa platesti loc la cuseta de 6 si sa nu fie nici 4 persoane; Aici, va dau un pont, cereti in ultumul compartiment de 6 ca de regula se dau locurile in ordine (in Ro.).
    Dar poti si sa ai un singur partener de „celula” care sforaie de numa’, numa’ .:)

  7. Adaug si eu cateva sfaturi la acest topic, ca urmare a experientei mele Interrail de 2 saptamani:
    1. Daca vrei sa iti faci vacanta cu trenul, incearca pe cat posibil sa nu petreci mai mult de 3 nopti consecutiv la cuseta/vagon de dormit, noaptea urmatoare sa o petreci intr-un pat care nu se misca, fie si intr-un hostel. Oboseala se acumuleaza, chiar daca nu iti dai seama de asta. De asemenea, nu uita ca vagoanele de cuseta si hostelurile sunt mixte, in cazul in care vei ajunge in vagon si vei vedea ca vei imparti compartimentul atat cu fete, cat si cu baieti. De regula, nu vei avea probleme, toata lumea isi va respecta spatiul (si ei au platit suplimentar pentru asta), iar noaptea va dormi.
    2. Pe rutele aglomerate (de regula intre orasele decente ca pret din Eu si frecventate de backpackeri, gen Praga-Cracovia, Budapesta-Berlin, etc), este bine sa-ti faci rezervarea din timp, cu 3-4 zile inainte, altfel daca o faci cu 24-36 de ore inainte e posibil sa nu mai prinzi loc, sau doar la 4 in compartiment, sau doar vagon de dormit (mai scump, evident), sau deloc, si dormi pe scaun, ceea va fi cam chinuitor. Eu am si rezervat din timp, am si facut modificari in traseu cand nu am mai gasit loc, dar poate nu toti sunt la fel de flexibili.
    3. De asemenea, atentie ca nu toate tarile au vagoane cuseta, ci doar vagoane de dormit, de exemplu, in Suedia au vagoane cuseta (la un pret ok, cca 120 lei/noapte suplimentul), dar in Finlanda (36 euro suplimentul) si Norvegia (116 euro) au doar vagoane de dormit. Inutil sa adaug ca in Norvegia am dormit pe scaun…
    4. Daca vrei sa dormi linistit ca nu iti dispar valorile, atunci tine-le langa tine: valorile de regula sunt banii, telefonul mobil, actele, cardurile (minim 2, tinute separat) si pasaportul. Restul se pot inlocui si nu iti fura nimeni rucsacul plin cu lenjerie folosita. HINT: intr-un compartiment sau camera de hostel, plin cu oameni, acestia au tendinta de a se feri unii de altii, astfel ca sansele ca cineva sa-ti umble in rucsac cat timp mai sunt si altii prin preajma sunt aproape nule.
    5. Ia un lacat cu cifru pentru a-ti scuti rucsacul de vizite nedorite. De ce cu cifru? Sa nu mai ai si grija cheii. Nu foarte rezistent, scump, etc, oricum rucsacul e textil si, daca vrea cineva neaparat sa se uite in el, se va uita. Lacatul nu trebuie sa lipseasca din bagaj daca inoptezi la hostel, intrucat de multe ori ti se ofera dulapul unde sa-ti pui bagajul, nu si lacatul aferent; sau se ofera contracost.
    6. Majoritatea garilor din Europa au spatiu de depozitare a bagajelor unde, contra unei sume modice (de regula cam echivalentul a 5-10-15 lei in banii nostri) iti poti lasa bagajul si ti se va da o cheie cu care sa-l recuperezi. Ajungi dimineata la Viena, iti lasi rucsacul mare la dulap, iti iei in rucsacul mic (eu am unul care se poate strange si se face cat pumnul, in genul celor de la Orange) o sticla de apa, o pelerina de ploaie (in nord e obligatorie, in sud poate fi si inutila), ceva de mancare, etc, pleci in oras, seara te intorci, iti recuperezi rucsacul si te sui in trenul urmator.
    7. Chiar daca iti lasi bagajul la gara, incearca pe cat posibil sa renunti la lucrurile inutile si nu lua haine pentru mai mult de o saptamana in el. Majoritatea hostelurilor ofera contra unei sume modice (cca 10 euro sau mai putin) servicii de spalatorie si uscatorie. De asemenea, adapteaza hainele pe care le iei la clima zonei spre care te duci (in tarile nordice nu vei sta niciodata doar cu tricou pe tine o zi intreaga). Alt sfat privitor la bagaje e ca, acolo unde te duci, nu te cunoaste nimeni ca sa fii nevoit sa fii ca scos din cutie, asa ca adapteaza-l in functie de asta.
    De asemenea, vor fi zile in care nu vei putea lasa rucsacul la gara si il vei avea toata ziua in spate, si nu-i deloc placut sa plimbi peste 10 kg in spate o zi intreaga.
    8. Un avantaj ENORM al calatoritului cu trenul este ca, spre deosebire de aeroporturi, GARILE SUNT IN CENTRU, de regula la cateva minute de centrul istoric, in foarte multe capitale europene de multe ori nici nu mai are rost sa apelezi la transportul in comun. Comparativ, un drum cu autobuzul de la aeroportul Arlanda pana in centrul Stockholm-ului (cca 60 de km), costa cam cat un plin de benzina la o masina mica la noi, adica vreo 220 de lei de persoana. Si la Londra, Paris, Nisa, etc, transportul de la aeroport pana in oras costa semnificativ mai mult decat transportul in comun obisnuit.
    9. In functie de necesitati, sunt gari in care poti sa faci un dus, contracost bineinteles, cca 2-5-7 euro, dar nu in toate. Verifici de acasa unde se poate si aici pot sa nominalizez Berlin Hbf, Praga si Stockholm. La Budapesta nu.
    10. Ca ultim sfat, nu uita ca de la 1 iulie, tariful pe mb de date in roaming este de 70 de centi, prin urmare, daca ai nevoie sa deschizi google maps ca sa-ti dai seama cum ajungi noaptea la hostel, FA-O. Cativa euro in plus la factura sunt insignifianti comparativ cu costul total al excursiei. De asemenea, cand mergi mult cu trenul, site-ul http://www.bahn.com (mersul trenurilor pentru Europa) nu trebuie sa lipseasca din bookmark-uri (alaturi de hostelsclub.com, pentru o noapte la hostel neprevazuta). Ambele sunt optimizate pentru mobil si eu personal le-am folosit din plin.

    Vacanta placuta !

  8. Un detaliu referitor la vagonul de dormit ar fi că în compartimentele clasa a II-a ale vagonului de dormit se pun doar fete sau doar băieţi, nu sunt mixte. Asta înseamnă (util pentru cupluri!) că dacă tu cumperi două locuri, unul pentru fată și unul pentru băiat, nu va ocupa nimeni cel de-al treilea loc, căci pentru el ar fi loc mixt.

    Era valabilă treaba asta acum ceva ani când am mers până în Grecia cu trenul, într-o vacanţă low-cost :-), și ne-a învăţat cineva de la CFR suficient de drăguţ 😀

    • Hmm, deci de asta anul trecut am mers doar eu si prietenul la cabina de 3 paturi (clasa2) doar noi 2. Planuiesc deja urmatoarea escapada cu trenul si ma tot gandeam ce se intampla daca cfr-ul vinde si al 3-lea pat de la noi din cabina… ne trezim cu un musafir intre noi? 😛
      Oricum, prima experienta cu trenul pana in Budapesta a fost sleepless. Zdruncinatul si scartaitul si toate zgomotele au fost pentru mine o prima experienta de nesomn. La intoarcere am avut parte de niste vecini galagiosi tare (erau romani – strainii au fost ultra quiet ) dar am dormit bustean. De abia astept urmatoarea experienta.

    • Nu stiu daca ls vagoanele de dormit sunt clase, sper sa nu zic vreo prostie.
      Din cate stiu, cel putin pe relatia Budapesta, sunt vagoane cuseta cu 4 si 6 paturi, vagoane de dormit cu 3, 2 sau 1 pat si variante deluxe, cu 2 paturi sau 1 pat si toaleta cu dus propriu.

  9. Sincer nu am calatorit niciodata la cuseta sau la vagonul de dormit si sunt putin confuza in ceea ce priveste suplimentul.

    Din ceea ce stiam eu(sau din ceea ce am dedus) cuseta inseamna 4 sau 6 paturi suprapuse. Exista si cuseta cu scaune? Si daca intr-adevar sunt paturi, pentru ce mai platesc supliment? Oricum biletul a fost mai scump decat unul obisnuit, deci se presupune ca include tariful patului. Daca nu platesc suplimentul, desi am cumparat un bilet la cuseta, stau in picioare sau cum?

    Multumesc!

Lasă un răspuns la kisuletz Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.