Despre călătoriile pe motocicletă și câteva drumuri recomandate din România

Miroase a fum de sobă, a copaci înfloriţi, ne deplasăm încet și fără efort cu viziera ridicată, să fie poate vreo 40 de kilometri pe oră, copiii care se joacă în faţa caselor ne fac cu mâna, îi salut și eu când trecem pe lângă ei, în faţă se văd munţișorii abia înverziţi din zona Buzăului. Cam așa au arătat primele mele plimbări pe motocicletă, pe șaua din spate, și cam atunci tot atunci am decis că nu-i dracul (a se citi mersul pe motocicletă) așa negru. Mai mult de atât, dacă te echipezi corespunzător (vezi mai jos ce înseamnă asta) și pornești la drum cu un „rider” responsabil, călătoriile pe două roţi motorizate pot deveni chiar mai interesante.

Deși multă lume asociază mersul pe motocicletă cu viteza, pentru mine călătoriile pe motor sunt mai apropiate de ideea de „slow travel”. Plecăm la drum pe două roţi ca să vedem și să simţim mai bine drumul, ca să avem acces în locuri prin care mașina nu intră la fel de ușor, ca să simţim vântul în nări, nu ca să ajungem mai repede și să ne îndopăm cu adrenalină. Am încercat și asta, nu e pe gustul meu.

calatorii motocicleta romania (8)

De ce să călătorești pe motocicletă

Pentru cei mai mulţi motocicliști, pasiunea constă în condusul în sine fie că e vorba despre turele vitezomane din oraș ori de pe șosele, drumuri virajate din munţi ori circuite special amenajate pentru ei. Pentru mine e un mijloc de transport care îmi dă mai multă libertate, vizibilitate, acces la miresmele și aerul curat de pe drumurile din natură și senzaţia „the king & queen of the road”. Atunci când mergi pe mijlocul unui drum pustiu mărginit de rapiţă înflorită ori printre dealurile din Dobrogea, te simţi ca în filme. Alea romanticoase.

calatorii motocicleta romania (6)

Există și motive logistice pentru care e mai bine să călătorești cu motocicleta: e mai ieftin, de cele mai multe ori poţi să te strecori printre blocajele din trafic (Atenţie! Depășește coloanele de mașini în așteptare în siguranţă și fără să treci pe sensul opus de mers.) și ai acces pe drumuri de ţară cu gropi pe unde mașina ar înainta cu greutate.

Nu-ţi face griji prea mari pentru bagaj pentru că există soluţii. Pe cele mai multe motociclete se poate atașa o cutie încăpătoare pe coada din spate, cutie în care îţi încap o sticlă de apă, câteva sandwich-uri, 2-3 tricouri, trusa de cosmetice și trusa de scule, în caz că. Pe motocicletele de ture lungi sau „touring” se pot atașa încă două cutii laterale în care poţi băga lejer câte un sac de dormit, cortul, haine și ce-ţi mai trece prin cap. Pentru cei cărora le place să călătorească cu casa în spate ca melcul, există pe piaţă saci impermeabili care se leagă sau se prind cu plase elastice deasupra cutiilor laterale. Totuși, dacă nu pleci cu motorul în jurul lumii, nu ai nevoie de atât de multe bagaje.

calatorii motocicleta romania (17)

Partea mai puțin frumoasă

Cine visează la plimbările cu pletele și eșarfa în vânt și ochelari de soare de aviator pe ochi, să-și ia gândul de la motocicletă. După jumătate de oră de mers cu părul ieșit din cască, aș fi preferat să mi-l tai decât să îl descâlcesc. Ochelari de soare și eșarfă? Cască și cagulă ma degrabă dacă nu vrei să îţi scoţi apoi insectele dintre dinţi ori urechi cu penseta. Îţi imaginezi momentul acela în care te dai jos de pe motor din spatele iubitului tău, îţi scoţi casca și pletele ţi se revarsă pe umeri în bucle perfecte iar machiajul e intact? Ia-ţi gândul pentru că după fiecare purtare de cască, părul îţi rămâne lipit de cap și fără viaţă iar pe faţă ai urme și cute de la incheieturile căștii.

Dacă aș fi scris acest articol după primele ture cu motocicleta prin ţară, aș fi zis numai de bine. Între timp am aflat că nu-i dracul așa negru dar nici roz. În primul rând, deși sezonul de mers pe două roţi (sezonul cald) e limitat, vara poate fi un chin pentru cei care nu suportă căldura. Așa ca mine. Pentru că nu pot și nu vreau să renunţ la echipamentul de protecţie, când soarele arde puternic în toiul verii visez la momentul în care scot casca și geaca și le arunc în primul șant. Din fericire, există pe piaţă un soi de geci făcute din plasă elastică care au anexate toate protecţiile: pentru spate, umeri, coate și piept. Momentan folosesc una de bărbaţi, sper să găsesc una de fete până nu vine iarna.

O altă problemă, una reală de data asta și fără nici urmă de alintătură de gen feminin este siguranţa în trafic. Deși există în jur de 100 000 de vehicule moto în România iar numărul este într-o continuă creștere, șoferii de mașini încă nu sunt îndeajuns de conștienţi de prezenţa motocicliștilor în trafic. Ceea e grav. Pentru că atunci când ești pe motocicletă ești mai expusă la accidente, îţi recomand cu căldură să conduci preventiv sau să călătorești în șaua unor șoferi responsabili.calatorii motocicleta romania (16)

Sfaturi utile pentru pasageri pe motocicletă

  • Cască, geacă cu protecţii și mănuși. Nu pleca niciodata fără echipament.
  • Ţine-te.
  • Selfie-uri în mers? Uită de ele.
  • Folosește o cagulă specială sau un buff sub cască ca să diminuezi efectul „pleoștitor” asupra părului.
  • Nu pleca la drum lung ca pasager pe o motocicletă de viteză, este extrem de incomodă pentru a doua persoană. Cum îţi dai seama dacă vei avea de suferit ori ba?
  • Ca să te bucuri de călătorii pe îndelete, păstrează cutiile-bagaj cât mai libere cu putinţă ca să poţi băga în ele casca și geaca atunci când lași motocicleta și pornești la plimbare.

calatorii motocicleta romania (12)

Câteva drumuri din România numai bune pentru plimbări pe motocicletă

  • Haleș – Măgura. Drum reasfaltat în ultimii ani, șoseaua ce face legătura între Haleș și Măgura are doar vreo 15 kilometri și este de cele mai multe ori liberă. Acesta trece prin pădure, e virajat și culminează cu Mănăstirea Ciolanu și Tabăra de Sculptură cu același nume, unde îți recomand să faci un popas.
  • Nehoiașu – Varlaam. Mai bine cunoscut drept Gura Teghii, drum dintre DN10 și Varlaam e rupt, din povești, pe cuvântul meu. Și asfaltul e rupt, dar doar atât. Pentru că o bună bucată din acest drum arată ca după bombardament iar mașinile cu garda joasă și motocicletele de viteză nu sunt tocmai în largul lor pe aici, e de preferat să mergi pe aici cu o motocicletă „touring” sau „enduro”.

Citește mai multe despre ce poți vedea în județul Buzău.

  • Dobrogea. O vară întreagă nu mi-ar ajunge să bat Dobrogea în lung și în lat pe două roţi. Deși multe drumuri din zonă au fost refăcute, în zona de nord încă sunt porţiuni care arată ca după război, un război prin care doar o motocicletă te-ar putea trece.
  • Vălenii de Munte – Săcele. Celebrul drum „pe Cheia”, mai exact zona virajată ce trece pe la poalele masivului Ciucaș, prin Staţiunea Cheia și până la Brașov e faimos printre motocicliști. În weekenduri ai ocazia să vezi pe acolo zeci de grupuri care se bucură de curbele strânse din munţi. Atenţie la tiruri!
  • Transfăgărășan, Transalpina, Transbucegi – Renumitele drumuri care nu necesită nicio descriere se văd foarte diferit de pe motocicletă. Abia după ce am mers pe două roţi am conștientizat câte de multe curbe și serpentine au și am oprit cu ușurință în fiecare punct de belvedere în care am dorit.
  • Valea Doftanei. Drumul dintre Câmpina și Comarnic e de o mie de ori mai interesant dacă nu-l parcurgi pe DN1. Alternativa este pe Valea Doftanei, pe lângă lacul Paltinu. Atenție la bucata de drum dintre Secăria și Comarnic care era de curând în construcție.
  • Valea Sadului. În județul Sibiu, după ce treci de Tălmaciu, Sadu și continui pe firul râului Sadu până aproape de Cindrel, drumul este superb. Șoseaua șerpuiește printre mici sate ori case înșirate pe malul râului, printre munți, căpițe de fân și ciurde de vaci ce pasc liniște pe marginea drumului. Recomandarea TravelGirls: ia-ți cortul cu tine și campează pe malul apei, într-un loc cât mai ferit de drum.

Citește mai multe despre ce poți să vezi în județul Sibiu.

  • Gura Siriului. Între Nehoiu și Brașov, drumul este extraordinar din punct de vedere al priveliștilor și chiar al asfaltului, imediat după ce treci granița dintre județe, spre Covasna. Pe parcurs ai și câteva locuri bune de oprit pentru o gustare ori pentru lenevit la soare.
  • În jurul Bucureștiului. Deși mult timp am ignorat complet împrejurimile Bucureștiului, în ultima vreme am petrecut câteva după amieze bune prin satele din jurul Bucureștiului. Nu rata pădurea Căldărușani, Căciulați, Corbeanca sau drumul spre Adâncata și circuitul moto de acolo (pentru pasionați).

calatorii motocicleta romania (3)

__________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.

Narcisa

De peste șase ani scriu despre călătorii pe TravelGirls.ro, călătoresc și lucrez în Comunicare în turism numai pentru proiecte care-mi plac. Sunt dependentă de ieșirile din oraș, îmi place confortul unei cazări cu o priveliște bună dar și cerul înstelat ce se vede din ușa cortului. Plec oricând de acasă pentru munți, mâncare, snorkeling, sate ori case de oaspeți și îmi place la nebunie Instagram.
Narcisa
bestvalue.eu

4 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.