Valea Trandafirilor și cea mai frumoasă peșteră din Bulgaria

elefant.ro

Ne place Bulgaria. Ne plac oamenii ei, locurile ei, mâncarea ei tradițională. Motiv pentru care inventăm mereu tot felul de scuze ca să mai fugim câte un weekend peste graniță. De data asta am tras cu ochiul și am văzut că e vremea dulceții, a siropului și a parfumului. Cum care parfum?

© Foto by TravelGirls.ro cu LG G5 și Camera 360

***

Toate fotografiile sunt făcute cu LG G5 – ne-am îndrăgostit pur și simplu de obiectivul superangular de 135 de grade (cel mai mare disponibil la orice alt smartphone), datorită căruia am putut să avem tot ce vrem în cadru.  Lentila de 135 de grade pe LG G5 oferă un unghi de vizualizare care este de aproximativ 1,7 ori mai mare decât cele de la camerele de smartphone existente și cu 15 grade mai largi decât câmpul vizual al ochiului uman. Practic, nu ne mai săturam să fotografiem peisaje cu telefonul; cu obiectivul 18-55 pentru DSLR nu as fie reusit sa includ in aceeasi fotografie intraga pestera Devetashka iar G5-ul m-a multumit pe deplin din punctul acesta de vedere.

Pe lângă telefon- pe care, apropo, l-a ținut bateria 2 zile, timp în care l-am folosit exclusiv pentru fotografiat și filmat, ne-am jucat puțin și cu LG 360 CAM – a fost o experiență nouă pentru noi. Nu m-am prins de la inceput cum functioneaza, primul instinct a fost sa ma rotesc si eu in timp ce filmam, cu toate ca nu era nevoie sa fac asta. 360 CAM are doua camere care filmeaza/fotografiaza in acelasi timp, iar rezultatul e o fotografie sau filmare interactiva. In felul asta, nu mai poti sa arati celui care vede fotografia doar ce vrei tu iar asta e important in turism. Practic, voi veti vedea tot ce se intampla in jurul meu cand am facut fotografia sau filmarea 360°. Nu e grozav?

Una peste alta, mi-e clar ca cele doua gadgeturi fac casa buna impreuna si ca devin repede prietenii oricarui turist care nu vrea sa faca fotografii banale cu telefonul. Mai mult decat atat, fata de un DSLR, de exemplu, care in conditii de lumina slaba (cer innorat) nu face cine stie ce foto, camera lui LG G5 s-a comportat excelent iar unghiul larg – de 135 de grade mi-a permis sa cuprind in cadru si cate 2 stradute (in Plovdiv, urmeaza un articol separat). Am trecut repede si LG G5 si 360 CAM pe lista obiectelor fara de care n-as mai pleca in nicio calatorie. Pe cuvant de TravelGirl!

***

Bulgaria Festivalul Trandafirilor Kazanlak Pestera Devetashka (72)

Lunile mai și iunie sunt minunate pentru city break-uri și roadtripuri în zone rurale: totul este verde crud, câmpurile sunt pline cu flori și încep să se coacă și fructele mele preferate: cireșele, piersicile și caisele. Bulgaria are și mai mult de atât, de ani de zile e lider mondial în producția de ulei esențial de trandafir și, de puțin timp a întrecut Franța la capitolul lavandă. Asta-i bine pentru noi, românii, nu mai e nevoie să zburăm în celălalt capăt al Europei să vedem câmpurile lila cu levănțică, unde mai pui că Bulgaria încă nu face turism de masă din asta, prin urmare locurile nu sunt aglomerate și, foarte important, prețurile sunt mici-mici la cazare și mâncare.

Bulgaria Festivalul Trandafirilor Kazanlak Pestera Devetashka (57)

Până să-nflorească lavanda e timpul trandafirilor de dulceață, ulei esențial și parfum din ăla cu miros puternic pe care îl găseam când eram mică în fiole mici-mici la un anume magazin din orașul meu. L-am suspectat toată copilăria și adolescența că esența aceea de parfum nu a văzut niciodată trandafirii și am continuat să cred asta până nu de mult, când intram în shopurile cu produse cosmetice cu și din trandafiri – care în Bulgaria sunt peste tot. De fapt, până weekendul trecut credeam cu tărie că nu-i vorba decât de marketing în jurul unui brand de țară puternic și că acele cosmeticale n-au nimic a face cu trandafirii.

Rose Festival Bulgaria

Aceasta este o fotografie 360° (trageti de ea stanga-dreapta-sus-jos ca sa o vizualizati interactiv. Daca nu reusiti sa o vedeti 360°, dati click pe ea, pentru a fi redirectionat catre Flickr.com

Duminică dimineață am ajuns pe Valea Trandafirilor, într-un sătuc pe nume Kanchevo, unde știam că are loc una dintre ceremoniile culesului de trandafiri din timpul Festivalului Trandafirilor. Am oprit mașina pe marginea drumului, lângă una dintre sutele de plantații cu Rosa Damascena și am coborât. Mirosea e esența de parfum de trandafiri pe care o cumpăram adesea de la magazinul din orașul meu și nu mă mai săturam să inspir aroma, să o păstrez pentru mine cât mai mult timp. “Aha, deci totul e pe bune cu trandafirii în Bulgaria.”

Despre ritualul culesului de trandafiri nu-s prea multe de spus, mai ales că n-am nimerit chiar unde trebuia, ci la o ceremonie privată pentru un grup de turiști japonezi dar ideea e una singură: după ce se dansează și se cântă bulgărește, turiștii care participă la festival au liber să intre în plantațiile de trandafiri, să se pozeze și să culeagă câteva flori, cât să-și facă o coroniță sau o ghirlandă de pus la gât. De regulă vin și mici producători locali sau doar comercianți care vând tot felul de minunății țesute în jurul poveștii cu trandafiri parfumați.

Bulgaria Festivalul Trandafirilor Kazanlak Pestera Devetashka (52)

Unde este Valea Trandafirilor?

După ce treci Balcanii, spre sud se deschide minunata Rose Valley care, fie vorba între noi, nu există în cărțile de geografie, fiindcă e o denumire care să arate clar ce se cultivă acolo – așa cum și noi avem Țara Cartofului (în secuime). Capitala Văii Trandafirilor e Kazanlak pe care îl știi mai curând dacă ți-a plăcut istoria la școală, căci pe aici și-au făcut veacul regii Traci.

Ca să fim mai catolici decât papa, geografic vorbind Valea Trandafirilor se întinde de la Kazanlak la Klisura, între râurile Stryama (în vest) și Tundzha (la est), la o altitudine de 700 de metri.

Distanțe:

• Veliko Tarnovo – Kazanlak – 100 de km
  • Plovdiv – Kazanlak – 100 de km (sau 140 din care 100 pe autostradă)
  • București – Kazanlak – 280 de km
Foto credit: http://www.wineandvinesearch.com/

Festivalul trandafirilor

De la jumătatea lui mai până la începutul lui iunie, Valea Trandafirilor îmbracă haine de sărbătoare și primește turiști din toate colțurile lumii ca să vadă minunea. Câmpurile înfloresc și se parfumează încântător, chiar și fără dansuri populare și concursuri de miss, spectacolul pe care îl oferă miliardele de trandafiri în floare e unic și fermecător.

La festival se cântă, se dansează, au loc parade stradale, se alege Regina Trandafirilor însă dincolo de toate serbările astea populare atracția principală e însuși culesul trandafirilor. Rosa Damascena – în traducere liberă Trandafirul de Damasc – e soiul care se cultivă aici, la picioarele Balcanilor și e considerat, pe bună dreptate, comoara cea mai mare a regiunii. Aici rândurile de trandafiri sunt aliniate și îngrijite ca viile în Toscana sau ca lanurile de porumb pe la noi.

Fiecare petic din pământul acesta binecuvântat e cultivat cu trandafiri roz iar în perioada culesului sute de zilieri sunt aduși cu autocarele de te-miri-unde ca să umple sute de saci cu petale delicate în fiecare zi.

Program 2017 Festivalul Trandafirilor

Bulgaria Festivalul Trandafirilor Kazanlak Pestera Devetashka (14)

Oprire obligatorie: Distileria privată Damascena, în Skobelevo

Despre Damascena am aflat întâmplătorm la fața locului, de la o localnică pe care am întrebat-o unde putem mânca în apropiere de satul în care eram. Pe hartă (GPS) găsești ușor locația dacă vei căuta Skobelevo sau Asen, vei vedea apoi panouri indicatoare pe marginea drumului care te vor conduce către complexul etnografic (pentru că Damascena e mai mult decât o distilerie de familie).

Pe google maps s-ar putea să îl găsești scris Damatsena, dar notează coordonatele GPS: Latitude: 42.670288 | Longitude: 25.200646

Cum spuneam, Damascena e un complex etnografic, care include distileria unde în timpul sezonului culesului de trandafiri poți vedea cum se face uleiul esențial, un rosarium cu sute de soiuri de trandafiri – care mai de care mai colorați și parfumați, un parc, un muzeu etnografic, un gift shop (cu produse cosmetice pe bază de trandafiri și lavandă) și un restaurant cu o grădină minunată, unde multe dintre mese sunt sub bolți de trandafiri cățărători.

Bulgaria Festivalul Trandafirilor Kazanlak Pestera Devetashka (54)

Am mai văzut restaurante pe marginea drumului dar dacă ești în drum spre Valea Trandafirilor ori spre casă, e musai să te oprești pentru o pauză de prânz aici. Dacă ai copii, cu atât mai bine, vor fi încântați să hrănească lebedele care se plimbă pe heleșteul din grădina cu trandafiri, în timp ce tu bei un ayran sau mănânci o salată. Restaurantul are mâncăruri bune (am încercat supa de pui și niște salate), la prețuri ok – o salată de 6-8 leva, un pahar de ayran în jur de 2 leva.

Intrarea la Damascena costă 12 leva/adult (indiferent dacă vrei să mergi doar la restaurant). Vezi mai multe pe site-ul oficial.

Bulgaria Festivalul Trandafirilor Kazanlak Pestera Devetashka (50)

Peștera Devetashka – probabil cea mai frumoasă peșteră din Bulgaria

La doar 200 de km de București, ascunsă bine printre dealuri împădurite, e una dintre cele mai frumoase peșteri pe care le-am văzut. I-aș spune mai degrabă că e neobișnuită, surprinzătoare, copleșitoare.

Nu are stalactite și stalagmite (sau nu le-am văzut eu) dar găzduiește o colonie de lilieci – într-o parte a peșterii unde accesul turiștilor nu este permis) dar inedite mi se par găurile uriașe din tavanul peșterii prin care vezi cerul albastru, și păsările care zboară și te simți într-o altă lume. O grotă asemănătoare, mult mai mică însă mai cunoscută este Benagil Cave din  Algarve, Portugalia – unde se ajunge doar pe apă.

Biletul de intrare este 4 leva/adult (noi am plătit 2 leva, am ajuns în jur de ora 17.00 și nici nu am primit vreun bilet)

Bulgaria Festivalul Trandafirilor Kazanlak Pestera Devetashka (76)

Devetasha Cave, Devetaki, Bulgaria

Cum ajungi la Peștera Devetashka?

Venind dinspre București, mergi în direcția Veliko Tarnovo până la un punct, apoi spre Pleven (E85, E83) însă nu ajungi în niciunul dintre orașe. La un moment dat trebuie să cotești stânga, spre Lovech, pe drumul național 301. Peștera este în apropiere de satul Devetaki, vei vedea indicatoare turistice către ea – Devetashka peshtera.

Coordonate GPS: Latitude: 43.233492 | Longitude: 24.885455

Bulgaria Festivalul Trandafirilor Kazanlak Pestera Devetashka (102)

© Foto by TravelGirls.ro cu LG G5 și Camera 360

G5 este primul telefon modular LG, dispune de mai multe accesorii (numite Friends) care aduc o nouă experiență de utilizare. Este, practic, singurul smartphone care are prieteni. Noi am avut alături camera LG 360 CAM, care este un aparat foto compact cu unghi de 360 de grade, cu două camere de 13 MP cu unghi larg de 200 de grad,e dar care poate realiza și video în format 2K.

__________________________________________________________

Dacă vrei să fii mereu la curent cu destinațiile despre care scriem, intră în Gașca celor mai plimbărețe fete din România!
Urmărește-ne pe FacebookTwitter și abonează-te prin RSS la articole.

Booking.com

Loredana
Sunt și aici

Jurnalist de profesie, consultant în turism de 6 ani și blogger de travel de aproape 5 ani.
De când am devenit mămică, am continuat să călătoresc la fel de mult, doar că am încetinit ritmul. Dau oricând o vacanță la țară, într-un sat izolat, într-o casă de oaspeți cu poveste în locul unui city-break și o tură pe munte cu tot cu copil în spate pe o sesiune de shopping, cu fetele, la Milano.
Bucătăria locală e de cele mai multe ori motivul principal pentru care îmi fac bagajul și plec la drum și cele mai prețioase suveniruri cu care mă întorc acasă sunt gusturile, mirosurile și fotografiile pe care le fac cu DSLR-ul.
Visul cel mare e o călătorie cât vara de lungă în America Centrală și de Sud.
Loredana
Sunt și aici

Îti mai recomandam:

Experiențe în Secuime: cum a fost la hotelul Castel Daniel din Tălișoara (review)
Și, ce ziceați că faceți de 1 iunie?
Rezervă singură: 5 zile în Cappadocia – bilete de avion, bagaj de mână, cazare cave-hotel, zbor cu balonul
Vama Buzăului – probabil cea mai curată şi frumoasă zonă din România
Cum a fost la Enisala Safari Village – Review
Tag-uri: ,

One Response to Valea Trandafirilor și cea mai frumoasă peșteră din Bulgaria

1. Pingback: Idei de weekend: Plovdiv - probabil cel mai cool city break aproape de casă